Gå til innhold

Bråkevofs ødelegger nattesøvn


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et lite problem med hunden min. De siste par nettene har han oppført seg veldig merkelig. Plutselig våkner jeg av at han bjeffer og prøver å klore seg ut av buret sitt, men når jeg prøver å lufte han virker det som han ikke trengte å gå ut i det hele tatt. han er 8mnd, og har aldri gjort dette før med mindre han har hatt diare. har noen en teori på hva som er i veien?? begynner å bli relativt plagsomt dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje han ikke liker seg helt i buret? Og nå har han funnet ut at ved å bjeffe og krafse så slipper han ut? De lærer rimelig fort disse vofsene våre ;) . Må han ligge i bur om natta for å ligge rolig? Er han mye i buret sitt ellers også? Er buret stort nok? Blir det for varmt for han? Ligger han i bur på samme rom som deg eller alene? Mange spørsmål.. men kan være lurt å tenke gjennom dette.

Endret av granny
Lenke til kommentar
Jeg har ikke helt skjønt hvorfor en hund må ligge i et bur om natta. Kan den ikke ligge i sin egen hundeseng?

Det kan være en fordel med bur på en valp for å få den raskere renslig. De aller færreste hunder ønsker å gjøre fra seg der de sover og har man de i bur så vil de gjerne si ifra at de skal ut. Har man den liggende løs i en hundeseng så tusler den gjerne ut og gjør sitt fornødne uten at eier våkner. En hund i bur ligger også som regel mer i ro en en "løs" hund - noe som gjør at den ikke må ut så ofte. MEN hunden må vennes til buret og man må tolke signalene hvis hunden gir uttrykk for at den ikke liker seg, og et bur er ikke et oppbevaringssted for hunden hele døgnet!

Endret av granny
Lenke til kommentar
Jeg har ikke helt skjønt hvorfor en hund må ligge i et bur om natta. Kan den ikke ligge i sin egen hundeseng?

Det kan være en fordel med bur på en valp for å få den raskere renslig. De aller færreste hunder ønsker å gjøre fra seg der de sover og har man de i bur så vil de gjerne si ifra at de skal ut. Har man den liggende løs i en hundeseng så tusler den gjerne ut og gjør sitt fornødne uten at eier våkner. En hund i bur ligger også som regel mer i ro en en "løs" hund - noe som gjør at den ikke må ut så ofte. MEN hunden må vennes til buret og man må tolke signalene hvis hunden gir uttrykk for at den ikke liker seg, og et bur er ikke et oppbevaringssted for hunden hele døgnet!

 

Jeg ser den logikken, men pleier ikke hunder å være mer eller mindre stuerene etter 8 måneder?

Lenke til kommentar

Jo , etter 8 måneder skal de være helt stuerene. Vist ikke kan det være noe som plager hunden om den fortsetter å gjøre fra seg inne i hus

 

Jeg er imot bur. Vi mennesker tar så lett på det . Bare hunden/dyret er rolig i buret tror vi at den automatisk trives. , noe som skjelden stemmer

 

La den sove på soverommet i en periode. det gir den mer trygghet og fred

Lenke til kommentar

Jeg er til dels enig med deg Raude - MEN ofte er bur også et sted hunden betrakter som sin trygge hule. Det et meget enkelt å teste - la burdøra stå oppe og se hva hunden foretrekker... En hund på 8 mnd kan godt fortsatt ha problemer med å være stueren - det kommer jo helt an på hva som har skjedd med den hunden før og det sier jo trådstarter ikke noe om (sier vel egentlig veldig lite...) OG den kan også være en hund som tygger på det meste og som det for hundens beste er greit å ha litt under kontroll når eier sover. Vet om en hund som er operert 3 ganger fordi den spiser sokker.... og DA kan det jo være en trygghet å vite hva den foretar seg på natta.

Lenke til kommentar

I natt droppet vi å putte ham i buret da vi la oss for kvelden, og dette gikk kjempefint!

Vi la et teppe på soveromsgulvet, og hadde i tillegg døren ut til stuen oppe så han selv kunne velge hvor han ville ligge.

Bortsett fra et lite forsøk på å få komme opp i sengen akkurat idet vi la oss, har han (så langt jeg vet), sovet rolig hele natten. Ingen klynking eller piping ihvertfall. Da vi våknet i dag morges, lå han pent på gulvet ved siden av sengen vår.

 

Har vel nå konkludert med at buret har utspilt sin rolle, ettersom vi har brukt dette for å bidra til at han ble stueren (noe han siden han var ca. 4,5 måneder så det var vel egentlig på høy tid å slutte med dette), og for å unngå gnaging på sko, møbler etc.

 

I likhet med noen av kommentarene ovenfor, ser heller ikke vi noen grunn til å ha bikkja i bur så lenge han ikke gjør fra seg inne eller gnager på inventaret.

 

Kunngjør med dette at vi har et hundebur av middels størrelse til salgs, legges ut på finn.no iløpet av dagen:)

Lenke til kommentar
I natt droppet vi å putte ham i buret da vi la oss for kvelden, og dette gikk kjempefint!

Vi la et teppe på soveromsgulvet, og hadde i tillegg døren ut til stuen oppe så han selv kunne velge hvor han ville ligge.

Bortsett fra et lite forsøk på å få komme opp i sengen akkurat idet vi la oss, har han (så langt jeg vet), sovet rolig hele natten. Ingen klynking eller piping ihvertfall. Da vi våknet i dag morges, lå han pent på gulvet ved siden av sengen vår.

 

Har vel nå konkludert med at buret har utspilt sin rolle, ettersom vi har brukt dette for å bidra til at han ble stueren (noe han siden han var ca. 4,5 måneder så det var vel egentlig på høy tid å slutte med dette), og for å unngå gnaging på sko, møbler etc.

 

I likhet med noen av kommentarene ovenfor, ser heller ikke vi noen grunn til å ha bikkja i bur så lenge han ikke gjør fra seg inne eller gnager på inventaret.

 

Kunngjør med dette at vi har et hundebur av middels størrelse til salgs, legges ut på finn.no iløpet av dagen:)

Før du selger buret... ta en liten vurdering på om det KAN være kjekt å ha i enkelte tilfeller? F.eks hvis dere skal bo på hotell eller campinghytter hender det at det er krav om at hunden er i bur, samt hvis dere skal ha noen til å passe han en helg eller noe? Ikke alltid like lett for en hund å roe seg på fremmed sted, men er buret med som er kjent så pleier det gå over all forventning, samt at det er letter å få folk til å passe han kanskje? Bare vil at du skal tenke over det :thumbup: før du selger det. Ellers er jeg helt enig med din løsning på problemet - bur skal brukes ved behov og ikke ellers! Og ALDRI som STRAFF!

Lenke til kommentar

Og ett lite tips til: prøv å begrens området hunden er på om natten alikevel om den er husren. Det hender at det går galt selv for en husren hund, f.eks om den må kaste opp eller får diare.

 

Her sover hunden på en myk pute, i ett halvlangt bånd festet med en krok i veggen. Hun har ett område på ett par meter, der hun ved behov kan flytte litt på seg. Bla. velger hun gjerne å sove på parketten istedet for den varme puten om det er varmt. Har hendt at hun har kastet opp, og da vet man hvor det ender når man har begrenset området litt.

 

Dette bidrar også til at man lettere kan holde andre faremomenter unna, f.eks sjokoladekaker.

Lenke til kommentar
I natt droppet vi å putte ham i buret da vi la oss for kvelden, og dette gikk kjempefint!

Vi la et teppe på soveromsgulvet, og hadde i tillegg døren ut til stuen oppe så han selv kunne velge hvor han ville ligge.

Bortsett fra et lite forsøk på å få komme opp i sengen akkurat idet vi la oss, har han (så langt jeg vet), sovet rolig hele natten. Ingen klynking eller piping ihvertfall. Da vi våknet i dag morges, lå han pent på gulvet ved siden av sengen vår.

 

Har vel nå konkludert med at buret har utspilt sin rolle, ettersom vi har brukt dette for å bidra til at han ble stueren (noe han siden han var ca. 4,5 måneder så det var vel egentlig på høy tid å slutte med dette), og for å unngå gnaging på sko, møbler etc.

 

I likhet med noen av kommentarene ovenfor, ser heller ikke vi noen grunn til å ha bikkja i bur så lenge han ikke gjør fra seg inne eller gnager på inventaret.

 

Kunngjør med dette at vi har et hundebur av middels størrelse til salgs, legges ut på finn.no iløpet av dagen:)

Før du selger buret... ta en liten vurdering på om det KAN være kjekt å ha i enkelte tilfeller? F.eks hvis dere skal bo på hotell eller campinghytter hender det at det er krav om at hunden er i bur, samt hvis dere skal ha noen til å passe han en helg eller noe? Ikke alltid like lett for en hund å roe seg på fremmed sted, men er buret med som er kjent så pleier det gå over all forventning, samt at det er letter å få folk til å passe han kanskje? Bare vil at du skal tenke over det :thumbup: før du selger det. Ellers er jeg helt enig med din løsning på problemet - bur skal brukes ved behov og ikke ellers! Og ALDRI som STRAFF!

 

 

Det er faktisk også nå påbudt i bil bur eller annen form for sikkerhet og man bølegges hvis hunden ikke er sikret i bilen nå.. Bur er bra for hunden under transport for man bør faktisk tenke på sikkerheten til hunden sin... Flott at politiet nå tar tak i dette og gir deg bot på lik linje som om du ikke har belte på.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Jeg er imot bur. Vi mennesker tar så lett på det . Bare hunden/dyret er rolig i buret tror vi at den automatisk trives. , noe som skjelden stemmer

 

Vår hund likte seg i buret. Den sto i en mørk krok og hadde ett teppe over seg slik at hunden skulle få en fornemmelse over at den lå i en hule, slik de ville ha vært vant til i naturen. Da kvelden kom gikk den ned trappen og la seg der når den så at vi la oss eller at hunden selv var trøtt. Vi kom ned etter en stund, ga den en godbit og lukket døren. På formiddagene går den ofte ned og legger seg i en periode før hunden kommer opp igjen når den vil. Samme hvis vi er ute en tur.. Så ikke alle hunder mistrives i bur, noe du påstår "skjelden stemmer" ...

 

Til trådstarter. Få hunden din til å trives og vit at du fortsatt er der. Du kan jo feks flytt buret innpå rommet ditt i en periode slik at han alltid ser hvor du er, og finner ut at du ikke forsvinner..

Lenke til kommentar
Jo , etter 8 måneder skal de være helt stuerene. Vist ikke kan det være noe som plager hunden om den fortsetter å gjøre fra seg inne i hus

 

Jeg er imot bur. Vi mennesker tar så lett på det . Bare hunden/dyret er rolig i buret tror vi at den automatisk trives. , noe som skjelden stemmer

Det er ikke noe som sier at de SKAL være stuerene ;)

Det er hva vi selv gjør det til. Jeg har sett hunder over ett år, som pisser inne.

 

Jeg hadde prøvd ei natt uten buret. Er det varmt på soverommet får ikke hunden anledning til å gå å legge seg på et kaldt gulv, feks.

 

 

edit;

så fint at dere har droppet buret :)

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Om hundene føler seg så trygge i hulen og velger å ligge der - hvorfor lukker dere døra om natta da? ;) Om hunden føler seg trygg der trenger den vel ikke en lukket dør.

Regner vel med at de gjorde det i de situasjonene hvor de ønsket at hunden ikke skulle "være fri". Jeg gjør det samme selv når jeg venner mine til bur - først en periode med åpen dør til jeg ser de er trygge i buret, og så lukker jeg døra mens jeg er hjemme for å kontrollere hundens reaksjon, før jeg til slutt tør å reise fra den med burdøra lukket de gangene det er ønskelig.

Lenke til kommentar

Juliess. Vi startet med det for at den skulle bli vant til å ligge der, og forstå at nå var det sovetid og der skulle den ligge. Etter det har det bare blitt til en vane for både oss og dyret, men som jeg sa var det ikke like viktig lenger da hunden la seg der uansett. Det er ikke alltid vi gjør det nå..

Endret av LOOM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...