KaroN Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Heisann ... Lagde en post her for en snau time siden, og etter litt snoking rundt på forumet her så fant jeg ut av de ubrukelige spørsmålene jeg hadde stilt ... Så jeg prøver en gang til ... Planen er hvertfall å bygge et nokså heftig media center i stuen her hjemme, jeg tenker å bruke et sted mellom 25000 - 30000kr på en TV, Anlegg og et media center... Tven og anlegget burde jeg vel klare å finne ut av selv, men om noen har noen innspill tar jeg gjerne imot det. Som jeg sa i den andre posten min skulle jeg gjerne hatt endel mer plass på medie centeret, tanken er å ha 4-6TB slik at jeg får plass til alt av musikk, filmer, serier etc etc.... Slik jeg har sett det for meg er kravene til media centeret: -Stor plass (4-5TB) -Blue Ray spiller -Enkelhet (slik at det er lett å finne frem til den sangen man vil høre) -God bildekvalitet når bildet er overført til tven -Mulighet for å koble media centeret opp mot en forsterker -Pen GUI på selve media center programmet 1. Er det noe jeg har glemt? 2. Kunne noen hjulpet meg med hvilke komponenter jeg kunne kjøpt? 3. Hva skal til for at bildekvaliteten blir bra? 3,5. Og lydkvaliteten? Tusen takk! MvH Kenneth Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 så tilig på morran, så jeg har bestemt meg for å svare på 3.5 kjøp en god forsterker med optisk lyd inn. så bør du ha et hovedkort som støtter dts ut, så du slipper passtrouh gjennom spdif. (for da må mediaprogrammet fikse bildet for å opretholde lipsync) veldig mange intrigrerte lydkort støtter dts eller dolby 5.1. mitt gigabyte p35-ds4 støtter dts. (nesten ingen av hovedkort noe serlig under 1000kr støtter dts eller dolby digital med mindre man bruker passtrouh) Lenke til kommentar
Zash Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hvis du har planer om et lite kabinett du skal ha i tv-benken, kan det bli et problem med plass når du skal ha så mange harddisker (3-4 stykker) Forslag til et MediaCenter program er XBMC.org Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Ville nesten anbefalt deg å ha lagringen stuet et annet sted i hjemmet og koblet opp til denne vha nettverk om mulig. Disse to maskinene du trenger da vil mest sannsynlig bli vel så rimelig som en monsterløsning i stuen da en monsterløsning gjerne skal være pen, passe inn i stuen (ukurant formfaktior) og ikke støye (problem med mange HD). Tips til HTPC'en som da blir stående i stuen: Kjøp et HK med Nvidia chipset som har HDMI ut. Blir vel da enten 8200 (AMD Cpu) eller 9300/9400 (Intel CPU). Du får da bra og enkel overføring av både bilde og lyd i samme kabel, og trenger ikke kjøpe skjermkort eller lydkort i tillegg. Tips til lagringsboks: Blir vel å kjøpe en rimelig og grei maskin (om du ikke har en eldre maskin som kan ofres). Når det gjelder spesefikt oppsett til begge maskinene er det sikkert andre enn meg som er mere kompetent til å svare. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Har du plass til dette ville jeg bygget noe ala dette: Mediaserver: CPU: AMD Phenom x3 720BE Tre kjerners for transkoding av filmer. Alternativt Phenom x4 CPU. Kabinett: Antec Performance One 182 Støydempet kabinett med forholdsvis stor plass Hovedkort: Asus M3N78 PRO Rimelig hovedkort med CUDA støtte for transkoding av filmer PSU: Corsair VX 450W Rimelig og god strømforsyning Minne: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 Hardisk: 4x Seagate Barracuda 7200.11 1,5 TB 6Gb total lagringsplass. Lavest kost/Gb. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95780 Frontend i stua: Acer AspireRevo http://www.hardware.no/artikler/nvidia_ion..._fra_acer/68930 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå