Gå til innhold

Trøbbel med ASUS A7N8X Deluxe :(

Edson

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøvde å klokke minnet mitt litt igår, etter å ha lest en artikkel i OCShoot.no, og det endte galt :-? Jeg prøvde litt forskjellige innstillinger fram og tilbake, sjekket stabilitet osv.

Helt til det skjærte seg....

Nå vil ikke maskinen starte i det hele tatt, jeg får post report melding om at "System memory test failed", og jeg kommer ikke inn i biosen engang. Først trodde jeg det dreide seg om at minne var ødelagt, men det ble avkreftet da jeg satte inn nytt minne idag...

Er det noe som vet noe om dette? Må vel bare sende HK i retur tenker jeg.

Specs er i signaturen min.

Takk for hjelp eventuelt... :)

:shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøvd å resette bios? Les i manualen hvordan dette gjøres på ditt hk. Det sitter som regel en jumper ved batteriet som skal flyttes ett hakk bort, & så tilbake igjen etter et par sekunder.

Yep.. det har jeg flere ganger.. alt den koselig damestemmen sier er "System Memory Test Failed" :shrug:

Lenke til kommentar

Muligens trenger en å kutte strømmen 100% ved resetting av Bios på A7N8X, d.v.s. ta ut ATX kontakten etter at strøm inn til forsyning er kuttet - så resetting av Bios. Fikk et annet problem med mitt A7N8X Dl. før jul: FSB ble satt ned til 100 selv om jumper stod til 133/166 og min Xp har 333 Bus. Gikk inn i Bios og øket FSB til 166 og lagret det, men ved nesete restart var den tilbake til 100, tok ut hovedkort i den tro at CPU var død for å sette inn min "gamle" 800 T.Bird - etter noen dager tenking heiv eg inn hovedkortet uten å bytte CPU, formaterte og la inn XP Pro og drivere på nytt - har siden fungert perfekt i over 4 mnd.

Lenke til kommentar
Muligens trenger en å kutte strømmen 100% ved resetting av Bios på A7N8X, d.v.s. ta ut ATX kontakten etter at strøm inn til forsyning er kuttet - så resetting av Bios. Fikk et annet problem med mitt A7N8X Dl. før jul: FSB ble satt ned til 100 selv om jumper stod til 133/166 og min Xp har 333 Bus. Gikk inn i Bios og øket FSB til 166 og lagret det, men ved nesete restart var den tilbake til 100, tok ut hovedkort i den tro at CPU var død for å sette inn min "gamle" 800 T.Bird - etter noen dager tenking heiv eg inn hovedkortet uten å bytte CPU, formaterte og la inn XP Pro og drivere på nytt - har siden fungert perfekt i over 4 mnd.

Har prøvd å kutte strømmen helt også. Jeg tipper at minnebussen er ødelagt eller noe i den duren.. Kjøpte jo ny brikke idag og den fungerte heller ikke :(

Takk for tips!

Lenke til kommentar

Man trenger ikke ta ut batteriet eller plugge ut strømmen når man resetter Bios da!

Man skal helt enkelt skru av maskinen, ta av jumperen som er merket CLRTC1 et par sekunder, sette den på igjen, og skru på maskinen igjen.. og vips, så er Bios resatt...

Når man løfter av jumperen CLRTC1 så kuttes strømmen til batteriet, og bios mister alt som er lagret der, ergo ingen grunn til å ta ut batteriet eller plugge ut noe strøm, helt enkelt fordi strømmen til batteriet går via CRLTC1 jumperen ;)

Gjorde dette selv igår etter lignende symptomer som beskrevet over her, etter litt overivrig minne-OC'ing..hehe

Lenke til kommentar
Man trenger ikke ta ut batteriet eller plugge ut strømmen når man resetter Bios da!

Man skal helt enkelt skru av maskinen, ta av jumperen som er merket CLRTC1 et par sekunder, sette den på igjen, og skru på maskinen igjen.. og vips, så er Bios resatt...

Når man løfter av jumperen CLRTC1 så kuttes strømmen til batteriet, og bios mister alt som er lagret der, ergo ingen grunn til å ta ut batteriet eller plugge ut noe strøm, helt enkelt fordi strømmen til batteriet går via CRLTC1 jumperen ;)

Gjorde dette selv igår etter lignende symptomer som beskrevet over her, etter litt overivrig minne-OC'ing..hehe

Prøvde som du sier flere ganger uten hell. Hjalp ikke før jeg fjernet batteriet i ca. 2 minutter, og løftet av jumperen...

Det viktigste er at alt fungerer ihvertfall :woot:

Lenke til kommentar

Nå drev jeg faktisk litt vranglære her..hehe..

Man skal ta jumperen AV pinne 1 & 2 og sette den PÅ pinne 2 & 3..

Prøvde nettopp noe dristig her, og fikk samme moroa igjen..hehe

Men enda har jeg ikke tatt ut batteriet..

Men det skader vel ikke, er en form for ekstra sikkerhet i at bios virkelig BLIR resatt..

Lenke til kommentar
Nå drev jeg faktisk litt vranglære her..hehe..  

Man skal ta jumperen AV pinne 1 & 2 og sette den PÅ pinne 2 & 3..

Prøvde nettopp noe dristig her, og fikk samme moroa igjen..hehe

Men enda har jeg ikke tatt ut batteriet..

Men det skader vel ikke, er en form for ekstra sikkerhet i at bios virkelig BLIR resatt..

Jeg skjønte hva du mente. Leste i manualen før jeg gjorde ting. Poenget mitt var at bare å skifte jumperens posisjon ikke hjalp, jeg måtte ta ut batteriet i 2 minutter. I tillegg var det kun én minneslot som fungerte, men alle 3 fungerte til slutt etter biosoppdatering. Så å kjøpe nytt RAM var ikke helt bortkasta likevel, siden jeg har 1 gig, som kjører DUAL Channel... selv om det bare betyr 2% bedre ytelse ;)

:woot:

Lenke til kommentar

Ja, IDIOTER! hehehe

Jeg vet veldig godt at det står i manualen at man skal ta ut batteriet, men det er som regel ikke nødvendig...

Jeg gjorde det uten å ta ut batteriet senest istad, og det funka helt fint...

Å ta ut batteriet er å se på som en nødløsning, og jeg har faktisk aldri sett at det skal være nødvendig i noen andre HK jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Ja, IDIOTER! hehehe

Jeg vet veldig godt at det står i manualen at man skal ta ut batteriet, men det er som regel ikke nødvendig...

Jeg gjorde det uten å ta ut batteriet senest istad, og det funka helt fint...

Å ta ut batteriet er å se på som en nødløsning, og jeg har faktisk aldri sett at det skal være nødvendig i noen andre HK jeg har hatt.

svjv er vel problemet at du kortslutter, og over tid kan det være skadelig for batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...