Gå til innhold

Religion; bare tull?

Anbefalte innlegg

Nå er det en stund siden jeg leste Utopia, men etter det jeg husker så var ikke de gudløse så populære da de ikke kunne ha noen form for moral.

Hadde jeg fått en femmer hver gang jeg har hørt DEN.... :roll::) For det er GOD moral i religion :yes::dribble::ninja:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du kom med en påstand du ikke hadde noe grunnlag for å komme med, så innrøm det også lar vi dette ligge. Hvis du vil søke Internett opp og ned etter argumenter for påstanden din, så værsågod, men gjengi dem i det minste med egne ord og ikke bare post en link til en artikkel eller blogg.

Hva mener du ? Et samfunn uten religion er Dawkins utopi, som det aldrig blir noe av.

Jeg mener:

Samfunn uten religion er utopi.

Tidligere post av IHS

Det er bra du mener det, for det er sant. :)

Lenke til kommentar
Vitenskapsmenn har sin måte å se verden på, og forsøker å forklare alt med sine egne termer.

ehm, vitenskapsmenn bruker den vitenskaplige metode for å skille hva som er sant og ikke sant og per dags dato er dette den mest pålitelige måten se virkeligheten på.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar

Religionar trur eg er skapt fordi mennesket ikkje har mykje kjennskap til korleis universet fungerar. Kvifor vart me skapt og korleis? Jodå, me har the big bang theory og teorien om evolusjon, men kva var før det? Noko må no ha skapt Big Bang, og kva var før Big Bang?

Det er eit undrande spørsmål. Eg synest der rett og slett er creepy å tenkje på. Men back on track: Eg trur religionar er eit slags "sikkerheitsnett" fordi folket er så usikre og uvitne til kva som eigentleg er bak. Sjølv trur eg ikkje noko særleg på nokon spesiell religion, men for all del - det er jo eit sikkerheitsnett det òg, sidan religionane gjer meg usikre. Om eg skulle vald ein religion trur eg ikkje eg hadde vald meg ein konkret religion, men kanskje trekt ut dei prinsippa frå kvar religion eg synest heng på greip og er "moralsk" rett for meg. Buddhisme er ein religion eg ikkje heilt 100% stolar på, men eg synest fortsatt dei har mange fine tankar på korleis ein skal sjå på livet.

Samstundes er jo ingen sikre på om noko av dette er rett - det kan godt hende at ein religion stemmer! Sjølv trur eg at det skal mykje til for at ein religion stemmer 100%, men om ein trekkjer ut noko ut av kvar religion og inkluderar vitenskap, finn me kanskje ei realistisk løysing?

Religion er ein rar ting.

Endret av Bikkebakke
Lenke til kommentar
Du spurte hva jeg mente med å si at du påsto at Samfunn uten religion er utopi, til det svarte jeg at jeg mener du har påstått dette før.

Nei, du sa det var en påstand uten grunnlag. Noe det tydligvis ikke var.

Tydeligvis ikke var? Hvor er grunnlaget ditt da?

Det var ikke en påstand uten grunnlag, Mirza!

Lenke til kommentar
Du spurte hva jeg mente med å si at du påsto at Samfunn uten religion er utopi, til det svarte jeg at jeg mener du har påstått dette før.

Men da er det jo ikke noe problem å vise grunnlag, siden du har det.

Lenke til kommentar

Veit du hva IHS? Du har helt rett. Jeg tok feil, jeg innrømmer det. I alle diskusjonene vi har hatt. Jeg tok rett og slett feil. Du har sittet med de riktige svarene hele tiden. Sånn kan det gå.

Lenke til kommentar

Veit du hva IHS? Du har helt rett. Jeg tok feil, jeg innrømmer det. I alle diskusjonene vi har hatt. Jeg tok rett og slett feil. Du har sittet med de riktige svarene hele tiden. Sånn kan det gå.

Forklar er du snill... Eller foretrekker du å vente til mister IHS har kommer med mer "info"... :) Evighet er en lang tid og jeg tror du må vente omtrent så lenge for et ordentlig svar fra ham... Men hvorfor forteller JEG dette til deg, DU vet det jo....

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...