Gå til innhold

Religion; bare tull?

Anbefalte innlegg

Jeg må helt ærlig si at jeg tviler på at du vil få noe utdyping av påstanden Mirzá_Rezá_Kirmán. IHS er flinkere til å komme med påstander enn å underbygge dem.

Personlig mener jeg at religion er noe tull men hvis folk mener at det hjelper dem i hverdagen å tro på ting som ikke er noe bevis for, så må de jo få lov til det. Men det er bare bra at at verdens blir mer sekularisert, selv om det sikkert bare vil poppe opp nye rare "new age" troer som er like merkerlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange kirker tror du er bygget i den vestlige verden siden 1700 (opplysningstiden) ? Hvor mange mennesker tror du er døpt i den vestlige verden siden 1700 ?

osv.

Hvor mange skoler og universiteter er bygd i den vestlige verden siden 1700 tallet?

Korrelasjon foreskriver ikke kasualitet, dette trodde jeg var allmennkunnskap, så feil kan man ta ;)

De samme menneskene gikk i alle disse kirkene og skolene, Jalla

Det har jo ingen betydning, det er jo hele poenget mann.

La meg si det igjen:

Korrelasjon foreskriver ikke kasualitet

Lenke til kommentar
Jeg må helt ærlig si at jeg tviler på at du vil få noe utdyping av påstanden Mirzá_Rezá_Kirmán. IHS er flinkere til å komme med påstander enn å underbygge dem.

Jeg vet det, men synes det er litt morsomt å se hvor ignorant han fortsetter diskusjonen uten å ta hensyn til spørsmålene han blir stilt.

Lenke til kommentar

Hvor mange kirker tror du er bygget i den vestlige verden siden 1700 (opplysningstiden) ? Hvor mange mennesker tror du er døpt i den vestlige verden siden 1700 ?

osv.

Hvor mange skoler og universiteter er bygd i den vestlige verden siden 1700 tallet?

Korrelasjon foreskriver ikke kasualitet, dette trodde jeg var allmennkunnskap, så feil kan man ta ;)

Selvfølgelig har det det, du satte skolene opp i mot kirkene.

Lenke til kommentar

osv.

Nei, det jeg gjorde var å demonstrere hvor absurd logikken i påstanden din er.

Fordi:

Lenke til kommentar

osv.

Er det noen som kommer med absurd logikk Jalla så er det deg.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

osv.

Jeg registrerer nok en velbegrunnet påstand fra IHS.

Hvordan kan du ungå å se poenget her, nemlig at:

Det er også morsomt å se at du redigerer bort dette fra det du quoter :D

Lenke til kommentar

Hvordan kan du ungå å se poenget her, nemlig at:

Det er også morsomt å se at du redigerer bort dette fra det du quoter :D

Han har gjennomskuet deg. Jeg kjørte akkurat igjennom dette i en kristen tekstanalyse laget av Jesus!

Minner meg litt om de bildene som sovjet retusjerte. Uansett hvor godt bildet var kjent så ble det fiklet og fjernet.

En liten oppgave for IHS.

Observasjon:

Jeg spiste en banan og det startet å regne.

Konklusjon:

...

Lenke til kommentar

osv.

Jallas absurde logikk > A og B

Lenke til kommentar

Hva har andre tråder han har skrevet med dette å gjøre? Uansett om det skulle vært tillat med slike stråmenn, noe det ikke er i en sunn diskusjon, så faller argumentet ditt helt i grus da han ikke opptrer noe mer absurd i disse trådene.

Jeg spør deg for syvende gang nå:

Vil du ikke svare på spørsmålet mitt IHS?

Kan du utdype denne påstanden?

Samfunn uten religion er utopi.

(Hvor lenge kan dette holde på? Innrøm ihvertfall at du kom med en tom påstand du ikke hadde noe grunnlag for)

Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på hvor jeg har havnet nå - men om jeg fortsatt er i religion; bare tull vil jeg si at et godt, sekulært samfunn som vårt ikke kunne eksistert om det ikke var for religionen.

Religionen ligger i bunnen for all god sameksistens - selv for en svoren ateist som meg. Et samfunn uten religion av et eller annet slag ville ikke kunne fungere. Ateismen er en motkultur og uten en gud å forholde seg til er den død.

Vi kaller jo vårt samfunn for sekulært - i den betydning at vi ikke tror på gud. Allikevel heller vi nå mer & mer mot overtro i den forstand at synske, healere etc får et stadig sterkere fotfeste i vår hverdag.

Da må jeg virkelig spørre om religionen er bare tull??

Lenke til kommentar
Ikke helt sikker på hvor jeg har havnet nå - men om jeg fortsatt er i religion; bare tull vil jeg si at et godt, sekulært samfunn som vårt ikke kunne eksistert om det ikke var for religionen.

Religionen ligger i bunnen for all god sameksistens - selv for en svoren ateist som meg. Et samfunn uten religion av et eller annet slag ville ikke kunne fungere. Ateismen er en motkultur og uten en gud å forholde seg til er den død.

Vi kaller jo vårt samfunn for sekulært - i den betydning at vi ikke tror på gud. Allikevel heller vi nå mer & mer mot overtro i den forstand at synske, healere etc får et stadig sterkere fotfeste i vår hverdag.

Jeg ser i grunn ikke hvorfor religion ligger i bunnen for god sameksistens, kan du utdype dette?

Healere og synske betyr ikke nødvendigvis religion. Jeg tror ikke på noen gud, men jeg tror at det er mer ved denne verdenen enn vi kan forske på med lab-utstyr, snakker da om Chi-energi og lignende.

Lenke til kommentar

Bullshit fra ende til annen. Hvor mye ER egentlig "kristent" i vårt samfunn i dag?

Er selv "svoren" ateist og har vært det i over 35 år!!! og ikke en gang har jeg tenkt på gud, jesus eller det hellige spøkelset i mitt daglige virke, ikke en eneste gang.

Synd? Hva er egentlig synd? De gamle utdatterte dogmene en kan lese om i bibelen? Vel, da vi jeg si at det er MEGET bra vi har tatt et skritt videre, vekk fra disse "kristne" veridene, for ellers hadde det ikke vært noe gøy å ikke vært A4, whatever that means.....

Det er SÅ provoserende å lese at et samfunn uten religion ikke ville fungert, for det beviser KUN at du er skikkelig ignorant om evnet OG at du i samme åndedrag beskylder MEG for å være et råttent eple!!! ! Hvor i all verden har du funnet ut dette? På et maranata møte du stakk innom eller :mad: ? Samfunnt er jo godt og rettferdig her i landet (så langt det er mulig å gjøre det uten å få et fullstendig anarki) nettopp fordi det IKKE er kristent i samfunns moralen lenger, til tross for at du hevder det motsatte... Men jeg, og mange med meg, klarer fint å være både snille, greie, hjelpsomme OG imøtekommende uten trussler fra en gud vi skjønner du.... :no:

Nei, jeg hadde faktisk forventet meg noe bedre av en "svoren"ateist... :no: Men du er nok ikke så svoren som du tror.... Tydeligvis trenger også du trusselen om en syk straff fra en tilbedningssyk gud for å la være å gjøre noe galt... :roll:

Det er jo så på tryne som det bare går an!! Se på USA da mann, der de er så kristne og prektige at de omtrent henger "svorne" ateister som deg til pynt i trærne daglig! Hva skjer der borte i de aller mest kristne og prektige statene? Der de følger det som står i bibelen til punkt og prikke? Jo, der har mest abort, mest tennåringe graviditet, mest voldtekter, mest vold i hjemmet osv osv.... (listen er lang, google den selv og se hvor "prektig" det blir med kristen "moral"... Og dette er stikk i strid med hva selv JEG ville forventet meg av kristne mennesker!!!! Samfunnet der borte er sykt, nettopp på grunn av vekt leggelsen på syke dogmer og så kommer du og skal ha meg til å tro at samfunnet blir BEDRE av å innføre disse sinnsvake dogmene? Meld deg sporensteks inn i statskirken er du snill, eller en annen "sekt", for du er sannelig ikke mer ateist enn en biskop er det med en slik uttalelse... :no: Du har virkelig ikke fått med deg det grøvste, for å si det sånn...

Og her feiler mange kristne, for de tror i sin gudskåthet at alt blir så bra bare vi tror på gud alle sammen, men blir det egentlig det? Bare ta noe så nærliggende som homosaken... Hvorfor klarer ikke kristne, og andre tilbedere av andre guder, å se annet enn sex når de ser, hører eller lytter til et menneske som er homoseksuelt? Hvorfor klarer de ikke å se MENNESKET men kun tenker på hvor vedkommende har tissemannen sin når vedkommende befinner seg bak lukkede dører? Bare dette burde jo åpnet øynene dine, duverden, for dette er virkelig den kristne moralen i et nøtteskall! Hva er EGENTLIG galt med en homoseksuell? Og hvorfor er kristne så redde for homoer? Kjenner mange homoer jeg og kan med hånden på hjertet si at de er som deg og meg, helt vanlige mennesker som føler og tenker akkurat som alle andre... men når homoer skal forfølges så ser du ikke mye kristen "nestekjærlighet" da... Så hvorfor bry seg om hvor de har tissen sin på steder du ikke har noe med istedne for å fokusere på mennesket?

Seriøst duverden, jeg hadde forventet meg bedre av en "ateist" men du tror tydeligvis bare at du er det, for ellers hadde du reflektert mer over den hårreisende uttalelsen du kom med.... Du har vel ikke engang meldt deg ut av stats kirken engang kan jeg tenke meg? Ikke for at DET gjør deg til ateist, but still..... :no:

Blir trist jeg når noen klarer å få seg til å tro at verden blir bedre med disse sinnsvake dogmene... :no:

Lenke til kommentar

Abrahamske religioner forteller en løgnaktig historie om oss selv. De ønsker ikke at vi skal være fornøyd med oss selv. Vi degraderes til uverdige og skitne syndere fra det øyeblikket vi er født, med formål om å skape en forestilling om at vi trenger frelse. Sannheten er derimot at om det er EN ting mennesket trenger å frelses fra, så er det religion.

Lenke til kommentar
Abrahamske religioner forteller en løgnaktig historie om oss selv. De ønsker ikke at vi skal være fornøyd med oss selv. Vi degraderes til uverdige og skitne syndere fra det øyeblikket vi er født, med formål om å skape en forestilling om at vi trenger frelse. Sannheten er derimot at om det er EN ting mennesket trenger å frelses fra, så er det religion.

*stående applaus*

Glimrende sagt :)

Som en eller annen sa det:'

Den dagen du forstår hvorfor DU tar avtand fra alle andre guder unntatt din egen er den dagen du forstår hvorfor ateister tar avstand fra ALLE religioner.....

Men glimrende sagt, helt klart! :grin:

Lenke til kommentar

osv.

Jallas absurde logikk > A og B

Alt jeg ser er dilettantiske påstander uten begrunnelse.

Tør jeg be om en utredning, basert på formallogikk, hvor du viser at det som kommenteres ikker er logisk konsistent?

Hva har andre tråder han har skrevet med dette å gjøre? Uansett om det skulle vært tillat med slike stråmenn *snip*

Enig, men dette er ikke engang stråmenn, ironisk nok viser disse IHS' noe manglende forståelse av formallogikk.

IHS:

Jeg prøver så godt jeg kan å være saklig og høflig, noe annet tjener ikke debatten.

Jeg har gitt deg linker der du kan lese om logiske feilslutninger, det ville gagne alle debatter dersom du prøve å anvende dette og kommenterte objektivt istedet for å komme med grunnløse påstander.

Skal du kommentere noe jeg skriver, vær objektiv, angrip teksten, ikke personen bak da dette er infantilt, elendig debattskikk og i det heletatt lite fruktesløst.

Jeg skal selv forsøke å tone ned adjektivbruken, som jeg i ettertid ser har vært av det mer tornefulle slaget, beklager dette :)

Poenget jeg kommenterte her er følgende

Korrelasjon foreskriver ikke kasualitet.

Det koster lite å foreta et google søk selv, men her har du det godt forklart, på norsk.

Tørk den selvrettferdige fråden fra munnvikene for fremtiden, vær objektiv og forsøk å komme med begrunnelser.

Er det rart det er krig i verden, hehe ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...