Gå til innhold

Religion; bare tull?


Anbefalte innlegg

Her var det masse uvitent tøv...

 

De siste 300 000 årene har det blitt funnet spor etter ritualer, symboler og gravlegginger, men moderne religion kom ikke før vi oppfant skrivekunsten og det startet i India med de indiske religionene, rundt 5000 år siden.

 

Det er feil som du sier at religion alltid kommer til å ha en viktig del i samfunnet...

Direkte usant, Myagos

 

Wikipedia > Religious behaviour is thought to have emerged by the Upper Paleolithic, before 30,000 years ago at the latest, but behavioral patterns such as burial rites that may be characterized as religious, or ancestral to religious behaviour, reach back into the Middle Paleolithic, as early as 300,000 years ago

 

Har aldrig funnets noe samfunn uten religion.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdyp dette, er du snill

 

Da burde vell jeg også utdype min mening, først som sist. Jeg tror vi er på vei mot sekulariserte samfunn av den simple grunn at vi for tiden er vitner til en ekstrem nedgang i religiøs tro blant folk, og en ekstrem oppgang i opplysning av folk.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Her var det masse uvitent tøv...

 

De siste 300 000 årene har det blitt funnet spor etter ritualer, symboler og gravlegginger, men moderne religion kom ikke før vi oppfant skrivekunsten og det startet i India med de indiske religionene, rundt 5000 år siden.

 

Det er feil som du sier at religion alltid kommer til å ha en viktig del i samfunnet...

Direkte usant, Myagos

 

Wikipedia > Religious behaviour is thought to have emerged by the Upper Paleolithic, before 30,000 years ago at the latest, but behavioral patterns such as burial rites that may be characterized as religious, or ancestral to religious behaviour, reach back into the Middle Paleolithic, as early as 300,000 years ago

 

Har aldrig funnets noe samfunn uten religion.

 

Les grundigere hva jeg skrev, MODERNE religion. Ja forfedrene våres hadde ritualer, gravkammere osv som kan virke religiøst, og som skjedde for over 300 000 år siden, det skrev jeg også, men de første sporene etter homo grenen går så langt som 2.5 millioner år tilbake i tid. Det var ikke moderne homo sapiens sapiens, men det viser at våre forfedre ikke alltid var tilhengere av religion. Det er noe som har kommet gradvis etterhvert mens vi forandret oss evolusjonisk og hjernenen vår ble stor nok til å drive med gudedyrkelse. Hvis vi ser på andre nålevende store aper som hadde samme stamfar som oss, så ser vi at vi ingen av disse driver med gudedyrking idag. Homo Neandertalis som døde ut for rundt 24 000 år siden skal også ha drevet med gudedyrkelse eller gravlegging av sine nærmeste.

 

The history of religion refers to the written record of human religious experiences and ideas. This period of religious history typically begins with the invention of writing about 5,000 years ago (3,000 BCE) in the Near East. The prehistory of religion relates to the study of religious beliefs that existed prior to the advent of written records. The timeline of religion is a comparative chronology of religion.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_religion

Lenke til kommentar
Les grundigere hva jeg skrev, MODERNE religion. Ja forfedrene våres hadde ritualer, gravkammere osv som kan virke religiøst, og som skjedde for over 300 000 år siden, det skrev jeg også, men de første sporene etter homo grenen går så langt som 2.5 millioner år tilbake i tid. Det var ikke moderne homo sapiens sapiens, men det viser at våre forfedre ikke alltid var tilhengere av religion. Det er noe som har kommet gradvis etterhvert mens vi forandret oss evolusjonisk og hjernenen vår ble stor nok til å drive med gudedyrkelse. Hvis vi ser på andre nålevende store aper som hadde samme stamfar som oss, så ser vi at vi ingen av disse driver med gudedyrking idag. Homo Neandertalis som døde ut for rundt 24 000 år siden skal også ha drevet med gudedyrkelse eller gravlegging av sine nærmeste.

Var mennesket religiøst for 300 000 år så var nok også Homo erectus (første menneske) religiøs.

Lenke til kommentar
Utdyp dette, er du snill

 

Da burde vell jeg også utdype min mening, først som sist. Jeg tror vi er på vei mot sekulariserte samfunn av den simple grunn at vi for tiden er vitner til en ekstrem nedgang i religiøs tro blant folk, og en ekstrem oppgang i opplysning av folk.

Du snakker om et lokal samfunn som overhode ikke er representativt for verdens samfunnet.

 

Opplysning om hva ? At Gud ikke finnes ? :no:

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hvilket lokalsamfunn skulle så det være? Jeg snakker hovedsakelig om den vestlige verden. Opplysning om vitenskap, evolusjon, andre religioner, verdenshistorien, psykologi, filosofi, antropologi, etc. Alle disse er opplysninger som folk bare får større og større tilgang til for hverdag som går. Det er ikke tilfeldig at vi har sett en større og større sekularisering siden opplysningstiden.

 

Og utdyp dette er du snill:

 

Samfunn uten religion er utopi.
Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Hvor mange kirker tror du er bygget i den vestlige verden siden 1700 (opplysningstiden) ? Hvor mange mennesker tror du er døpt i den vestlige verden siden 1700 ?

osv.

Hvor mange skoler og universiteter er bygd i den vestlige verden siden 1700 tallet?

Korrelasjon foreskriver ikke kasualitet, dette trodde jeg var allmennkunnskap, så feil kan man ta ;)

De samme menneskene gikk i alle disse kirkene og skolene, Jalla

Lenke til kommentar

Som Jalla allerede har svart. Religion har blitt en sekulær tradisjon for flertallet, og ikke en blind tro slik den en gang var.

 

Jeg siterer SirEmanon fra en annen tråd:

 

Du viser også til at 83 % tilhører den norske kirke. Dette viser klart at her er noe riv ruskende galt. Jeg vil vise til undersøkelse som er utført av "Norsk Monitor", foretatt av Synovate MMI. Denne undersøkelsen kan vi feste størst lit til og har pågått annet hvert år siden 1985 med spørsmål om religiøsitet.

 

Den undersøkelsen viser at under 20% av Norges innbyggere regner seg som personlig kristne. Utenom dette er det 30 % som kun følger ritualene for å holde fast på tradisjonene (går i kirka, er med på kristne aktiviteter, etc.) for de har et ønske om å videreføre dette (merkelig spør du meg). De resterende 50% er buddhister, muslimer og den største gruppen er vel oss ”gudeløse”

Referansen for dette finner du i; Kjeldstad, Randi og Jan Erik Kristiansen: Constructing a regional gender equality index: Reflections on a first experience with Norwegian Data.

 

Derfor kan vi kalle dette en "Eventyr-Klubb"

 

Synovate sin hjemmeside.

 

Har du noe grunnlag for å tro at dette er et særskilt tilfelle i Norge? Jeg vil tro at tilstandene er omtrent på samme nivå ellers i den vestlige verden.

 

Igjen og for tredje gang ber jeg deg om å utypde denne påstanden:

 

Samfunn uten religion er utopi.
Lenke til kommentar

Hvor mange kirker tror du er bygget i den vestlige verden siden 1700 (opplysningstiden) ? Hvor mange mennesker tror du er døpt i den vestlige verden siden 1700 ?

osv.

Hvor mange skoler og universiteter er bygd i den vestlige verden siden 1700 tallet?

Korrelasjon foreskriver ikke kasualitet, dette trodde jeg var allmennkunnskap, så feil kan man ta ;)

De samme menneskene gikk i alle disse kirkene og skolene, Jalla

Og det har med saken å gjøre...? Nå ble det påpekt at det etter 1700 tallet faktisk ble laget skoler og universiteter og hva i all verden har dette med at de som gikk der også gikk i kirken? :hmm:

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Som Jalla allerede har svart. Religion har blitt en sekulær tradisjon for flertallet, og ikke en blind tro slik den en gang var. Jeg siterer SirEmanon fra en annen tråd:..

flertallet ?

 

For å underbygge påstanden din. Gikk du fra verdensamfunnet (7 000 000 000) til den vestlige verden ( 1 000 000 000) og endte opp med Norge (4 000 000) og SirEmanon. Blir for dumt. Kunne du ikke bare si Oslo kommune med en gang ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ja, flertallet.

 

Jeg har ikke sagt noe som helst om verdenssamfunnet. En hvilken som helst person som er så lite som en smule observant vil merke at den vestlige verden blir mer og mer sekularisert for hverdag som går. Det er ikke lenger tabu og kritisere kristendommen, tvert imot blir kritikken flittig brukt av komikere og annet for å få folk til å le. Det er ingen som reiser seg i protester, folk synes det er morsomt.

 

Hvorfor blir SirEmanon for dumt? Selv om man aldri skal stole blindt på statistikk så er den representativ. Den gir oss et bilde over situasjonen. Som jeg tidligere ba deg om, hvis du har noe grunnlag for å tro at den statistikken og forholdene i Norge ikke har noe med den vestlige verden å gjøre, så får du forklare hvorfor. Det har seg nemlig slik at holdningene og oppfatningene våre ikke er så forskjellige på tvers av landegrensene. Fordi vi har så mye til felles. Hvorfor skulle jeg sagt Oslo kommune?

 

Jeg ber deg nå for fjerde gang om å utdype denne påstanden:

 

Samfunn uten religion er utopi.
Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Ja, flertallet.

 

Jeg har ikke sagt noe som helst om verdenssamfunnet. En hvilken som helst person som er så lite som en smule observant vil merke at den vestlige verden blir mer og mer sekularisert for hverdag som går. Det er ikke lenger tabu og kritisere kristendommen, tvert imot blir kritikken flittig brukt av komikere og annet for å få folk til å le. Det er ingen som reiser seg i protester, folk synes det er morsomt.

 

Hvorfor blir SirEmanon for dumt? Selv om man aldri skal stole blindt på statistikk så er den representativ. Den gir oss et bilde over situasjonen. Som jeg tidligere ba deg om, hvis du har noe grunnlag for å tro at den statistikken og forholdene i Norge ikke har noe med den vestlige verden å gjøre, så får du forklare hvorfor. Det har seg nemlig slik at holdningene og oppfatningene våre ikke er så forskjellige på tvers av landegrensene. Fordi vi har så mye til felles. Hvorfor skulle jeg sagt Oslo kommune?

 

Jeg ber deg nå for fjerde gang om å utdype denne påstanden:

 

Samfunn uten religion er utopi.

 

 

Jeg har uthevet det åpenlyse.

 

Vestlig kultur

Vestlige verden

 

Mange holdninger, skikker og bruk av språk som er vanlig i Norge, er også vanlige i USA, Europa og Australia. Disse er nødvendigvis ikke de samme i Midtøsten. Enda det ligger nærmere Norge enn Australia. Hvordan har det seg? Fordi Australia deler den samme vestlige kulturen som oss. Dette burde man ikke kunne trenge å utheve i en slik diskusjon. Da jeg selvfølgelig ikke snakker om sekulariseringen i Arabia eller Kina. Hadde jeg gjort det så ville jeg understreket og gjort dette klart. Jeg skal prøve å være tydelig: Jeg mener den vestlige verden, det vestlige samfunn. Men skulle jeg ha sagt f.eks Norge eller Danmark så er det likegyldig, for sekulariseringen av vestlige land skjer sånn omtrent i lik takt. Slik vi alltid har delt kunnskap og opplysning.

 

Jeg ber deg nå for femte gang om å utdype denne påstanden:

 

Samfunn uten religion er utopi.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...