Gå til innhold

Religion; bare tull?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Religion oppsto fordi det var ting folk ikke forsto og dermed måtte ha en forklaring på.

Ta f.eks. værfenomener. Alle kulturer har en foklaring på hva som skjer når det lyner og tordner, eller når det er solformørkelse.

Det er jo helt forståelig.

Men også fordi, som du sier, de var redde for å dø og trengte å tro at det var noe bedre som venta de.

Jeg gjorde meg en lignende tanke her om dagen da jeg så en dokumentar om dyr som vandret i takt med året for å alltid være der det var vann. Det var noen elefanter i Afrika, som måtte vandre med regnværet i et veldig tørt område. De var fullstendig avhengig av at det var regn og flom dit de skulle. Var det ikke det, så hadde de vandret forgjeves og ville da dø av tørste.

Mennesket vandret jo også lenge på denne måten. Hvordan kunne de da - som ikke hadde noen geologiske kunnskaper som vi har idag - være sikre på at det også denne høsten ville være regn og vann på den andre siden av det store tørre landskapet? Kom ikke regnet ville de ganske sikkert dø. Hvordan rettferdiggjorde de da denne bastante meningen om at de skulle vandre akkurat der for å finne vann? De hadde ingen anelse om jordens rotasjon og årstider. Det eneste de viste var at det funka sist det ble tørke. Det er i slike situasjoner vi finner de første sporene til religion tror jeg. Forklaringer på ting vi ikke kunne forklare med vår egen forståelse, så vi la forklaringen i det uforklarliges ansvar (Les: Guder, ånder, etc)

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Enkelte har valgt "vitenskapen" som sin religion og dyrker den.

Nei

Religion er definert som gudstro

Vitenskapen er ingen religion

Dere er veldig raske til a kalle tusenvis av ar med religion 'tull' syntes jeg..

Man kan egentlig ikke bevise at det ikke finnes noe gud, men gud er jo langt fra hele poenget med religion.

For mange er tekstene mer viktig, og noen foler de har veldig mye visdom og innsikt inn i den menneskelige natur.

Det er ikke sa sort hvitt som at fordi gud ikke er bevist er all religion tull.

Som jeg skrev over, religion = gudstro. Gudstro er for de som ikke tør å innrømme at mennesker er ansvarlige for sine egne handlinger, og at man må ordne opp, og kort sagt tull.

MEN, som du sier er det mange visdomsord i tekstene ;)

//Blarcky :cool:

Endret av Blarcky
Lenke til kommentar

Mye tyder på at religion er et biprodukt.

Som art er vi mønstersøkende, vår hjerne er slik lagd at om vi ser noe nytt og fremmed eller et tilsynelatende uforklarlig fenomen for første gang har vi en tendens til å gjøre oss opp en mening om hva dette er. Denne oppfatelsen er subjektiv og individuell, men en gruppe kan fort enes om en konsensus som f.eks at solen er en livgivende gud.

Den kommer hver morgen og sørger for lys og varme, noe som var essensielt den gangen våre forfedre levde i nomadiske jaktsamfunn.

At en ut fra dette lagde seg forestillinger om guder som representerte trær, elver og dyr - alle livsviktige elementer - er ikke så merkelig.

Religion har hatt en naturlig evolusjon, det oppstår nye nesten hver dag.

Noen av de mer obskure er "Cargo Cult" fenomenet.

Det er mye som kan forklares via evolusjonær psykologi, men det er en smule for omfattende til å kondenseres ned i et innlegg her, men jeg anbefaler alle å søke informasjon om dette, uanset om en liker religion eller ikke har det preget vår utvikling og kan gi en bedre innsikt i hvorfor vi er som vi er og hvorfor folk tror.

Forfatteranbefalinger:

Gary Marcus; 'Kluge', David J Linden; 'The Accidental Mind' og Steven Pinker; 'How The Mind Works' og 'The Blank Slate'. Disse har også glimrende forslag i referansene til fordypning.

Hva en ender opp med, om noe, av religion er temmelig tilfeldig og avhenger enkelt sagt for det meste av hvor en er født, hvilke religioner som er i samfunnet der du vokser opp og hvor sterkt disse står.

Det er imidlertid en enkel fremstilling, det sosialantropologiske aspektet blir en smule tungt å dra inn her i likhet med psykologien er det ikke mulig å koke dette ned til en enkel pakke.

Men nok en gang; det er verdt å søke etter informasjon på dette området, det er faktisk ganske interessante saker.

Og som dere ser er det nok å velge i ;)

Desverre kan jeg ikke komme med et enkelt svar da dette ikke finnes, vi er rimelig komplekse. Men en god start er å spørre "hvorfor" for deretter å søke svar i det vi vet om oss selv.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Som art er vi mønstersøkende, vår hjerne er slik lagd at om vi ser noe nytt og fremmed eller et tilsynelatende uforklarlig fenomen for første gang har vi en tendens til å gjøre oss opp en mening om hva dette er. Denne oppfatelsen er subjektiv og individuell, men en gruppe kan fort enes om en konsensus som f.eks at solen er en livgivende gud.

Den kommer hver morgen og sørger for lys og varme, noe som var essensielt den gangen våre forfedre levde i nomadiske jaktsamfunn.

At en ut fra dette lagde seg forestillinger om guder som representerte trær, elver og dyr - alle livsviktige elementer - er ikke så merkelig.

Dette har du heller ikke greie på, Jalla

Det primitive samfunnet så alle trær under ett, alle katter under ett, alle elefanter under ett osv. Og hadde derav oppfatelsen av at det måtte være et hoved tre, en hoved katt, en hoved elefant osv. Som da var gude katten, gude elefanten, gude treet osv.

Lenke til kommentar
Religion oppsto fordi det var ting folk ikke forsto og dermed måtte ha en forklaring på.

Ta f.eks. værfenomener. Alle kulturer har en foklaring på hva som skjer når det lyner og tordner, eller når det er solformørkelse.

Men også fordi, som du sier, de var redde for å dø og trengte å tro at det var noe bedre som venta de.

Hva er kristendommens forklaring på regn sa du?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898
Jeg har sett noen diskusjoner som pågår angående religion i alle dens vinkler. Folk diskuterer evolusjon, Gud, Allah, Buddha, oppstandelsen, Big Bang og Jesus. Noen sier at religion er "oppfunnet" av mennesket, fordi det er redd for å dø, og må lure seg selv til å tro at det aldri vil det. Andre sier at religion er noe som har eksistert fra tidens begynnelse, at Gud snakket til det første mennesket, og alt ble skrevet ned. Det er selvfølgelig andre synspunkter, meninger og "vinkler" på religion, men jeg har kun hørt noen få.

Jeg syns selv at religion er tull. Det er noe som en liten gruppe mennesker samlet seg for å oppbygge og håpe at mennesker ville gjøre som denne gruppen ville. Dette var kun for å tjene penger, men det ble til tro og oppdeling, fordommer og endeløse krangler.

Er det fler som er enige?

Hvordan tror du religon "oppstod"?

En lite ting. Gud og Allah er det samma ;)

Har lagt merke at de "kritstne", samme om de er troende eller ikke, mener at Guden deres er forskjellelig enn Guden til Islam og Jødedommen.

Lenke til kommentar

Dette har du heller ikke greie på, Jalla

Det primitive samfunnet så alle trær under ett, alle katter under ett, alle elefanter under ett osv. Og hadde derav oppfatelsen av at det måtte være et hoved tre, en hoved katt, en hoved elefant osv. Som da var gude katten, gude elefanten, gude treet osv.

*sukk*

Du må lese det jeg skriver på nytt og se sammenhengen, gjerne også se litt på litteraturanbefalingene før du uttaler deg om dette igjen. Ut fra dine tidligere infantile uttalelser og åpenbare kunnskapsmagler på de fleste felt kan jeg trygt si at jeg har betydelig mer kunnskap enn deg også på dette området mitt kjære medpattedyr, jeg føler at det er som å forklare bernoulliligningen til en tredjeklassing, men ingen kan si jeg ikke prøver :)

Lenke til kommentar

Hva er kristendommens forklaring på regn sa du?

Goddidit, selvfølgelig.

Hvordan trodde du bibelen skulle forklare det -- vanndamp som fraktes av luftstrømmene og som omdannes til regn når atmosfæretrykket og temperaturen er riktig?

Og lyn og torden er i forklart i samme kapittel:

36:26 Se, Gud er stor, og vi forstår ham ikke; hans års tall er uutgrundelig;

36:27 han drar vanndråper op til sig, og av tåken siler regnet ned;

36:28 fra skyene strømmer det og drypper ned over mange mennesker.

36:29 Kan også nogen forstå hvorledes skyene breder sig ut, hvorledes det braker fra hans telt?

36:30 Se, han breder ut sitt lys omkring sig og dekker det med havets røtter.

36:31 For således straffer han folkeslag, men gir også føde i overflod.

36:32 Han dekker sine hender med lys og byder det å fare ut mot fienden.

36:33 Hans tordenbrak bærer bud om ham; endog feet varsler når han rykker frem.

Samt

37:1 Ja, over dette forferdes mitt hjerte og hopper i mitt bryst.

37:2 Hør, hør braket av hans røst og det drønn som går ut av hans munn!

37:3 Under hele himmelen lar han det fare, og han sender sitt lys til jordens ytterste ender.

37:4 Efterpå brøler røsten, han tordner med sin veldige røst; han holder ikke lynene tilbake når hans røst lar sig høre.

37:5 Gud tordner underfullt med sin røst; han gjør storverk, og vi forstår dem ikke.

37:6 Han sier til sneen: Fall til jorden! - og likeså til skyllregnet, sitt sterke skyllregn.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
36:26 Se, Gud er stor, og vi forstår ham ikke; hans års tall er uutgrundelig;

36:27 han drar vanndråper op til sig, og av tåken siler regnet ned;

36:28 fra skyene strømmer det og drypper ned over mange mennesker.

36:29 Kan også nogen forstå hvorledes skyene breder sig ut, hvorledes det braker fra hans telt?

36:30 Se, han breder ut sitt lys omkring sig og dekker det med havets røtter.

36:31 For således straffer han folkeslag, men gir også føde i overflod.

36:32 Han dekker sine hender med lys og byder det å fare ut mot fienden.

36:33 Hans tordenbrak bærer bud om ham; endog feet varsler når han rykker frem.

Dette er faktisk ikke så på trynet som det virker.

Prøv å bytt ut gud/jaheve med RA/solen, og se hva du får.

"Behold" er forøvrig en gammel egyptisk Interjeksjon og er typisk for dette gamle språket.

http://hieroglyphs.net/0301/cgi/pager.pl?p=01

26 Behold, the sun is great, beyond our knowledge; the number of its years is unsearchable.

27 For the sun draweth away the drops of water, which distil rain from its vapour;

28 Which the skies pour down and drop upon the multitudes of men.

29 Yea, can any understand the spreadings of the clouds, the crashings of the sun pavilion.

30 Behold, the sun spreadeth its light upon it; and the sun covereth the depths of the sea.

31 For by these the sun judgeth the peoples; The sun giveth food in abundance.

32 The sun covereth His hands with the lightning, and giveth it a charge that it strike the mark

33 The noise thereof telleth concerning it, the cattle also concerning the storm that cometh up.

Med tanke på at dette ble skrevet for lenge siden og utvilsomt er tilsiktet RA og ikke javehe, synes jeg det beskriver solen på en bra og poetisk måte. At de har puttet dette i bibelen og byttet navn får bli deres forklaringsproblem.

Lenke til kommentar

Hadde det vært noe tak i bibelen så hadde de kunnet forutse mer enn disse lamme profetiene ihvertfall... Hva med atomvåpen, internett, biler, måneferd, trådløs kommunikasjon osv osv, men ikke et pip om dette i den store bibelen... :no: Bare en støvete fremstilling av en tilbedningskåt gud skrevet av en gjeng ignorante menn som ikke viste bedre... Elendig forfattet og elendig redigert og har i dag, to tusen år etter at den andre store tillegget ble utgitt, resultert i 35000 forskjellige tros samfunn der alle hevder å ha funnet "sannheten"... Litt av en bok, hæ?

En lam eventyr fortelling jeg allerede som tretten åring skjønte at var en gedigen bløff... og det til tross for at jeg den gangen var dypt troende på dette visvasset... :no:

Nei, personlig holder jeg en knapp på Ringenes Herre jeg. En langt bedre bok og med et langt klarere budskap. Og filmen er bra også. Den beste kristne filmen jeg har sett er life of brian, om en kan kalle den kristen... :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Som sagt, religion har alltid vært en del av mennesker. Menneskene har alltid hatt en religion osv. Tro på flere guder eller en gud, man kan se at religion har og kommer til å forbli en vitkig del i samfunnet. Religion er jo veldig positivt. De tre store religionene: Islam, Kristendommen og Jødedommen, er jo tre gode religioner. Men kan selvsagt bli misbrukt, som andre ting. Betyr jo ikke hvis muslimer, kristne eller jøder gjør no galt, at det skylder religionen deres.

EKS: Islam, hvis en jomfru dør, så kommer de til paradiset

Men de de tullingene driver med: De voldtar kvinnene, så de kan "da dra til helvete". Skjønner dere da hvordan religion blir tolket og formulert. Men det er utenkelig at vi mennesker ikke trenger religion. Språket, tradisjonen og historier til de flesta landene omkring verden er jo religiøst. Ja, man nordmenn er ikke praktiserende kristne. Men de feier Jul(men nå begynner ikke troende kristne å hevde at jul ikke feirer på grunn av Jeus død. )

Lenke til kommentar

Det er ikke mange religionene som ikke er til av bønnfall, håpløshet og uendelig sorg - og enda henger igjen i den samme dogmatiske oppfatningen av et 'evig liv i frelse og glede.' Det største problemet jeg har med erkjennelsen av de forskjellige guder, er da jeg debatterer med dies 'underståtte.' Det er alltid en trang til å skille dem fra meg, og dette kun i lys av troende.

Den største ignoransen finnes sted i den som ubegrunnet kaster den.

*sukk*

Du må lese det jeg skriver på nytt og se sammenhengen, gjerne også se litt på litteraturanbefalingene før du uttaler deg om dette igjen. Ut fra dine tidligere infantile uttalelser og åpenbare kunnskapsmagler på de fleste felt kan jeg trygt si at jeg har betydelig mer kunnskap enn deg også på dette området mitt kjære medpattedyr, jeg føler at det er som å forklare bernoulliligningen til en tredjeklassing, men ingen kan si jeg ikke prøver :)

Jeg vil bare dele min medfølelse. IHS farer skjeldent med begrunnede påstander, men påstander kommer han med i fleng. Jeg håper du ikke tar en snarvei snart, da disse sluingene som snarere alltid enn aldri snakker tull og drit, er rask med rapportknappen etter selv å ha utført den værste provokasjon på internettfora: "Argumentum ad ignorantum." - Slik som innlegget over meg.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
Som sagt, religion har alltid vært en del av mennesker. Menneskene har alltid hatt en religion osv. Tro på flere guder eller en gud, man kan se at religion har og kommer til å forbli en vitkig del i samfunnet. Religion er jo veldig positivt. De tre store religionene: Islam, Kristendommen og Jødedommen, er jo tre gode religioner. Men kan selvsagt bli misbrukt, som andre ting. Betyr jo ikke hvis muslimer, kristne eller jøder gjør no galt, at det skylder religionen deres.
Ja, det finnes positive fraksjoner i bl. a. bibelen, men religion har i grove trekk kun ført med seg elendighet gjennom historien.

Men de de tullingene driver med: De voldtar kvinnene, så de kan "da dra til helvete". Skjønner dere da hvordan religion blir tolket og formulert. Men det er utenkelig at vi mennesker ikke trenger religion. Språket, tradisjonen og historier til de flesta landene omkring verden er jo religiøst.

Utenkelig at vi ikke klarer oss uten religion. Jeg klarer meg nå fint jeg … :yes: Et samfunn uten religion vil fungere mye bedre.

Ja, man nordmenn er ikke praktiserende kristne. Men de feier Jul(men nå begynner ikke troende kristne å hevde at jul ikke feirer på grunn av Jeus død. )
Hevde !! (?) Jul kommer fra ordet jólablót som er en midtvintersfest som vi bl.a. feiret her i Norge før kristendommen kom. Og til slutt; feirer på grunn av Jesus død. Du mener vel fødsel?
Lenke til kommentar
Her i Norge tror man på ånder, spøkelser og alt der der. Men ikke på Gud..HEHE, litt rart.

Et vesen av Guds natur og handlinger setter selvfølgelig en del mer begrensninger til verden og dens historie enn hva spøkelser og ånder gjør, og dette forenkler utsilingsprosessen veldig. Det er ikke dernest sagt at en tro på spøkelser og/eller ånder trenger å være av god natur, men med mindre forklaringsproblemer enn en tro på den velomtalte Gud er de per definisjon. En tro på Gud gir flere forklaringsproblemer enn nesten noen annen irrasjonell tro.

Edit: Som SirEmanon påpeker, så skal man også være konsekvent med at en kombinasjon gir et unyansert bilde over statistikken.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar

Men de de tullingene driver med: De voldtar kvinnene, så de kan "da dra til helvete". Skjønner dere da hvordan religion blir tolket og formulert. Men det er utenkelig at vi mennesker ikke trenger religion. Språket, tradisjonen og historier til de flesta landene omkring verden er jo religiøst. Ja, man nordmenn er ikke praktiserende kristne. Men de feier Jul(men nå begynner ikke troende kristne å hevde at jul ikke feirer på grunn av Jeus død. )

Her var det masse uvitent tøv...

De siste 300 000 årene har det blitt funnet spor etter ritualer, symboler og gravlegginger, men moderne religion kom ikke før vi oppfant skrivekunsten og det startet i India med de indiske religionene, rundt 5000 år siden.

Det er feil som du sier at religion alltid kommer til å ha en viktig del i samfunnet. I de mest sekulære og minst religiøse landene i verden viser statistikker at menskeverdier, likestilling, lite kriminalitet, høy utdanning og lite fattigdom topper statistikken. Land som derimot har religion fotfestet i politikken scorer selvfølgelig lavest.

Hverken kristendommen, jødedommen eller islam er "brae" religioner. Religion i seg selv grupperer oss, og det har skapt konflikter, fordommer og krig så lenge disse religionene har eksistert. Vi har aldri hatt det fredligere i Europa etter andre verdenskrig, da humanismen og sekulærismen var på fremmasj.

Jul er orginalt en religiøst germanisk paganistisk vinterfestival, som senere ble omdøpt av de kristene for å konvertere hedninger. Jesus ble ikke født 24-25 desember engang. Egentlig har jul INGENTING med kristendommen å gjøre, og idag er det for meg en ikke religiøs tid vi feirer med familie og venner og spiser god mat med gaver etterpå.

Fra Wikipedia.

Julen er første gang beskrevet i en kvae til Harald Hårfagre fra rundt år 900 der det heter seg å «drikke jul». Med ekstra god mat og med juleøl hyllet man gudene og solens gjenkomst i den mørkeste tiden på året. Juleølet skulle være av sterkeste sort så det ble en skikkelig rotbløyte.

Ordet Nisse kan komme fra Nils som er en dansk forkortelse for Nikolas, men der er også sannsynlig at det kan komme fra det gammel norske ordet gno-niðsi som betyr gnomnisse, som igjen kan referere til dagens fjøsnisse. Men vi vet at Odin, som Jólnir, Julens Herre pleide å dele ut frukt og nøtter til krigerene sine ved vintersolhverv. Og dette har gitt ham troverdighet som en av de første typiske julenisser.

Lenke til kommentar

Ikke bare er religion tull, det er også rota til det meste ondt som skjer på jorden. Religion brude forbyes verden over og slåes veldig hardt ned på!

Hjernevasking av barn og unge burde også straffes hardt.

Vi lever i 2009, og de som ennå ikke har fått med seg at gud er like mye eventyr som Per Pål og Askeladden, burde få hjelp til å tenke selvstendig og fornuftig. Se virkeligheten.

Jeg har ikke noe i mot folk som tror, jeg syns bare synd på dem, og syns de burde få hjelp. De aller fleste har ikke valgt dette selv men blitt påprakka/hjernevaska av familien eller samfunne de vokser opp i.

Det jeg absolutt har i mot er folk som prakker sine religions eventyr over på barn og medmennesker som om det skulle være sant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...