Gå til innhold

Religion; bare tull?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tsk tsk, "The Blind Watchmaker" er knallfin den ;)

Den viser med Dawkins' sedvanlige språklige eleganse hvordan evolusjon fungerer slik at det som kalles "legmenn" kan forstå det.

Anbefaler også Neil Shubins "Your Inner Fish"

For å omskrive R. Feynman; de som tror de forstår evolusjon forstår ikke evolusjon ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Religion er bare tull. Om så universet har en skaper, er det ikke den guden som er beskrevet i den forferdlige bibelen som har blitt overtolket alt for mye, den guden som kan høre våre bønner, gjøre mirakler, nei ikke faen.

Kristne kommer hele tiden med pisset sitt om "ja det er ikke så viktig at det står at jorda ble skapt for 6000 år siden og bla bla bla, det viktige er at gud gjorde det bla bla". Å lese bibelen blir som viskeleken, når et ord har gått rundt til 10 personer, er det plutselig et annet ord. Jeg ser abselutt ingen grunn til å tro på en bok med så mye feil og tullprat.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
religion er ikke tull. det er svært viktig for en hel del menensker, og spiller klart en stor rolle verden, både på godt og vondt. hvis man derimot mener tull som i usant i henhold til virkeligheten, så kan jeg si meg delvis enig.

Denne typen folk elsker jeg!

Jeg er kristen, men den type atheister som innser at religion gjør noe bra for folk også, og betyr mye for folk, er bare utrolig kult....

Å ikke tro er noe som er forståelig, det høres jo tullete ut... Jeg hater ikke folk for det... Men tror at de som tenker at religion er roten til alt ondt, gjør folk til kriminelle, og alt slikt, ikke vet helt hvordan det er... Det er som rasister... Jeg kjenner mange, fordi det er utrolig få utlendinger her jeg bor... De har ingen utenlandske venner, så ifølge samfunnet er utlendinger narkiser og kriminelle... Sånn er det jo på film

Men jeg har blitt mer kjent med farga folk, og mye forskjellig... Og det er rimelig annerledes enn det folk tror...

Tror religion er litt av det samme, det er utrolig fælt, inntil man forstår litt mer av det...

Lenke til kommentar
religion er ikke tull. det er svært viktig for en hel del menensker, og spiller klart en stor rolle verden, både på godt og vondt. hvis man derimot mener tull som i usant i henhold til virkeligheten, så kan jeg si meg delvis enig.

Denne typen folk elsker jeg!

Jeg er kristen, men den type atheister som innser at religion gjør noe bra for folk også, og betyr mye for folk, er bare utrolig kult....

Å ikke tro er noe som er forståelig, det høres jo tullete ut... Jeg hater ikke folk for det... Men tror at de som tenker at religion er roten til alt ondt, gjør folk til kriminelle, og alt slikt, ikke vet helt hvordan det er... Det er som rasister... Jeg kjenner mange, fordi det er utrolig få utlendinger her jeg bor... De har ingen utenlandske venner, så ifølge samfunnet er utlendinger narkiser og kriminelle... Sånn er det jo på film

Men jeg har blitt mer kjent med farga folk, og mye forskjellig... Og det er rimelig annerledes enn det folk tror...

Tror religion er litt av det samme, det er utrolig fælt, inntil man forstår litt mer av det...

Tror heroin er litt av det samme, det er utrolig fælt, inntil man får litt mer av det... :roll:

Når du sier: Bibelen handler ikke om fakta... Ikke om historiske hendelser og detaljer, den handler om at Jesus døde for oss, at han er Guds Sønn, vår frelser osv... Det historiske er mindre viktig, det er budskapet som er det viktige...

Hvordan kan du da si at bibelen handler om at Jesus døde for dere, at han er Guds Sønn, når du sier den ikke handler om fakta, historiske hendelser og detaljer???

Hvordan i alle dager får du til at ifølge samfunnet er utlendinger narkiser og kriminelle???

Hvilke utlendinger er narkomaner? arabere, svensker, finner, afrikanere?

Nå har det seg slik at jeg kjenner en del muslimer (er vell de du sikter til) og jeg legger ikke skjul på en selv Iranske "underkuede" lakendamer har langt mere mellom ørene enn en gjevnlig kirkegjenger. Når det gjelder lovbrudd så er det naturlig at ikke alle lover blir fulgt siden de følger koranen i likhet med at dere kristne følger bibelen. Det er heller ikke uvanlig at kristne menigheter "rydder opp internt".

Hørt om jehovas tause vitner?

At innvandrere han ha problemer med å intigrere seg i starten er jo både et faktum og naturlig.

Men hvordan du får til at ifølge samfunnet er utlendinger narkiser og kriminelle, er for meg en gåte :hmm:

Lenke til kommentar

Nei, du har misforstått meg helt... Det er enkelt å få et inntrykk at alle innvandrere er noe fælt, men det mener jeg er FEIL... De rasistene jeg kjenner baserer alt på hvordan de tror innvandrerne er, uten å kjenne noe til det... Men om du blir venner med noen, merker du at de er akkurat som norske... Både bra og dårlig folk... Det jeg mener at over alt er det snakk om at innvandrere er verre enn alle andre... Så man får kanskje det inntrykket, før man kjenner til det ordentlig...

På samme måte er det mange som kritiserer kristne, uten helt å vite hvordan de er...

Lenke til kommentar

Jeg kjenner mange kristne. En håndfull har tenkt igjennom hvorfor de tror etc, mens mange tror fordi det er vare sånn det er. vanskelige å få noen vettuge svar ut av sånne. Respekterer troen til dem som vet hvorfor de tror, resten er en gjeng tullinger. Dette gjelder for alle trosretninger, såvell som ateisme etc.

Lenke til kommentar

Vil bare fortelle deg, Hans-o, at man trenger ikke ha logisk forklaring på kristendom, og vite det pga forksning og sånt skit... Om man opplever Gud, vil jeg si at det er nok til å være en grunn til å tro... Vet ikke helt hva du mener, eller hvor grensa di går...

Lenke til kommentar
Vil bare fortelle deg, Hans-o, at man trenger ikke ha logisk forklaring på kristendom, og vite det pga forksning og sånt skit... Om man opplever Gud, vil jeg si at det er nok til å være en grunn til å tro... Vet ikke helt hva du mener, eller hvor grensa di går...

Det er det som er problemet med mange av dere kristne, dere tror dere opplever gud, men det ekke før dere blir ateist før dere skjønner at det dere opplever er kun er i deres eget lille hode.

Lenke til kommentar
Vil bare fortelle deg, Hans-o, at man trenger ikke ha logisk forklaring på kristendom

Trenger ikke? Det finnes ikke!

Som MrLG sier, man opplever ikke gud, man opplever seg selv, du må bare skaffe deg såpass selvinnsikt at du skjønner det

Lenke til kommentar
Noe som irriterer meg er hvordan dere absolutt vet hva alle kristne opplever, uten egentlig å ha peiling....

Hvordan er du så sikker på at man opplever seg selv?

På samme måte som du er så sikker på at du opplever Gud

Jeg vet at sinnet mitt er kapabelt av å gjøre en ekstrem mengde forskjellige ting, som jeg bare kan forestille meg en fraksjon av. Og fordi jeg tror på meg selv, tror at jeg må stå til rette for meg selv og min samvittighet, ikke en ekstern dommer som kan se alt du gjør.

Hvordan kan du være så sikker på at du opplever Gud?

Lenke til kommentar

Det er noe jeg velger å tro... Jeg sier ikke; "Dere tar feil, jeg har rett... Alt jeg sier er sannhet, og alt dere sier er tull..."

Det virker mest som det er det du mener...'

EDIT: Nå er det lekse tid, så er nok slutt på diskusjonen for min del...

Endret av kjermy
Lenke til kommentar

... eller enda bedre, hvordan vet du at akkurat din gud er den riktige? :)

Sikkert et tulle spørsmål tenker du sikkert, men hvordan VET du at DIN gud er den riktige?

Det er 35000 grener av kristendommen, hvorfor er det det? Har alle sammen i de 35000 grenene samme gud? Alle leser jo i den samme boka, så hvorfor er det da så mange grener av folk som tror på en og samme gud?

Din gud, den kristne, har en liten plass bland alle de andre gudene mennesker tilber i dag, bare 0,6% faktisk.... Så hvordan vet du at du har riktig gud?

Blir bare så dumt som det kommer dette... og vet du hva som er ENDA dummere? Du hadde tilbedt allah hvis du var født i bagdad..... Shiva hvis du var født i india.... Nechollonephtles hvis du var født i amazonas jungelen.... og det dummeste av alt er at DU ville sagt at AKKURAT din gud var den riktige om samtelige av disse gudene, fordi DU trodde på dem... :no: Blir ikke dummere enn det!

Så fortell meg igjen hvorfor du tror din gud er den riktige? Tenk om du tar feil? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...