Gå til innhold

Religion; bare tull?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett noen diskusjoner som pågår angående religion i alle dens vinkler. Folk diskuterer evolusjon, Gud, Allah, Buddha, oppstandelsen, Big Bang og Jesus. Noen sier at religion er "oppfunnet" av mennesket, fordi det er redd for å dø, og må lure seg selv til å tro at det aldri vil det. Andre sier at religion er noe som har eksistert fra tidens begynnelse, at Gud snakket til det første mennesket, og alt ble skrevet ned. Det er selvfølgelig andre synspunkter, meninger og "vinkler" på religion, men jeg har kun hørt noen få.

Jeg syns selv at religion er tull. Det er noe som en liten gruppe mennesker samlet seg for å oppbygge og håpe at mennesker ville gjøre som denne gruppen ville. Dette var kun for å tjene penger, men det ble til tro og oppdeling, fordommer og endeløse krangler.

 

Er det fler som er enige?

Hvordan tror du religon "oppstod"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Religion oppsto fordi det var ting folk ikke forsto og dermed måtte ha en forklaring på.

 

Ta f.eks. værfenomener. Alle kulturer har en foklaring på hva som skjer når det lyner og tordner, eller når det er solformørkelse.

 

Det er jo helt forståelig.

 

Men også fordi, som du sier, de var redde for å dø og trengte å tro at det var noe bedre som venta de.

Endret av Midnight_walker
Lenke til kommentar

Jeg tror at religionsbegrepet enda henger så fast i hverdagen av en rekke grunner;

 

- Før filosofiens innskrankelse ble det gjort en rekke frie antagelser(Førtid)

- Før vitenskapen var det en mengde uforklarte fenomener(Førtid)

- Tillit til ledere ble sikret gjennom alt fra belønninger til blodsøl(Førtid)

- Talere, prekere, hadde ingen særegen evne rundt emnene som ble omtalt(Førtid/Nåtid)

- En enorm tedens til ignoranse ovenfor lærdom, samtidig som en alt for 'patriotisk' holdning til meninger og filosofier(Nåtid)

 

Når man kombinerer disse sitter man igjen med et selvfølge at det er en rekke ukorrekte påstander rundt mange forklarlige fenomener, ut ifra dagens vitenskapelige standard, som blir feilaktig korregert i favør av dogmatiske syn og holdninger basert på mindre -eller ingen kunnskap. Dette gjenspeiler samfunnet.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
Jeg har sett noen diskusjoner som pågår angående religion i alle dens vinkler. Folk diskuterer evolusjon, Gud, Allah, Buddha, oppstandelsen, Big Bang og Jesus. Noen sier at religion er "oppfunnet" av mennesket, fordi det er redd for å dø, og må lure seg selv til å tro at det aldri vil det. Andre sier at religion er noe som har eksistert fra tidens begynnelse, at Gud snakket til det første mennesket, og alt ble skrevet ned. Det er selvfølgelig andre synspunkter, meninger og "vinkler" på religion, men jeg har kun hørt noen få.

Jeg syns selv at religion er tull. Det er noe som en liten gruppe mennesker samlet seg for å oppbygge og håpe at mennesker ville gjøre som denne gruppen ville. Dette var kun for å tjene penger, men det ble til tro og oppdeling, fordommer og endeløse krangler.

 

Er det fler som er enige?

Hvordan tror du religon "oppstod"?

 

Score!

 

Det som sies i religion har aldri vært bevist sant, det som derimot kan bevises sant er de millionene med dødsfall verden har opplevd på grunn av religion. INGEN kan nekte for det.

Lenke til kommentar
Mennesket er religiøst fra fødselen av. Mennesket har alltid vært religiøst.

Det er menneskets natur å være religiøs. Så religion er ikke tull.

 

TaylorIMMhjMammothCavePaintingsM.jpg

 

Det forklarer ikke at religiøsiteten blandt folk har sunket kraftig etter at vitenskapen har gitt oss naturlige forklaringer på spørsmål urbefolkningen før i tiden ikke hadde sjangs til å forstå.

 

Religion er bare en blind placebo på hva vi ikke forstår enda, en trøstebamse for uvitende, selvopptatte og svake mennesker som ikke kan akseptere universets uforgivende realitet, og som må ha en verdi eller mening bak sin eksistanse.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Mennesket er religiøst fra fødselen av. Mennesket har alltid vært religiøst.

Det er menneskets natur å være religiøs. Så religion er ikke tull.

 

TaylorIMMhjMammothCavePaintingsM.jpg

 

Du var kanskje religiøs fra du var ung, fordi du blei hjernevaska av dine foreldre/slektningar. Eg syns virkelig synd på deg.

Lenke til kommentar
Mennesket er religiøst fra fødselen av. Mennesket har alltid vært religiøst.

Det er menneskets natur å være religiøs. Så religion er ikke tull.

 

TaylorIMMhjMammothCavePaintingsM.jpg

 

Det forklarer ikke at religiøsiteten blandt folk har sunket kraftig etter at vitenskapen har gitt oss naturlige forklaringer på spørsmål urbefolkningen før i tiden ikke hadde sjangs til å forstå.

 

Religion er bare en blind placebo på hva vi ikke forstår enda, en trøstebamse for uvitende, selvopptatte og svake mennesker som ikke kan akseptere universets uforgivende realitet, og som må ha en verdi eller mening bak sin eksistanse.

Enkelte har valgt "vitenskapen" som sin religion og dyrker den.

Lenke til kommentar
Mennesket er religiøst fra fødselen av. Mennesket har alltid vært religiøst.

Det er menneskets natur å være religiøs. Så religion er ikke tull.

 

TaylorIMMhjMammothCavePaintingsM.jpg

 

Det forklarer ikke at religiøsiteten blandt folk har sunket kraftig etter at vitenskapen har gitt oss naturlige forklaringer på spørsmål urbefolkningen før i tiden ikke hadde sjangs til å forstå.

 

Religion er bare en blind placebo på hva vi ikke forstår enda, en trøstebamse for uvitende, selvopptatte og svake mennesker som ikke kan akseptere universets uforgivende realitet, og som må ha en verdi eller mening bak sin eksistanse.

Enkelte har valgt "vitenskapen" som sin religion og dyrker den.

 

Hvem?

Lenke til kommentar

Er det fler som er enige?

Hvordan tror du religon "oppstod"?

 

Score!

 

Det som sies i religion har aldri vært bevist sant, det som derimot kan bevises sant er de millionene med dødsfall verden har opplevd på grunn av religion. INGEN kan nekte for det.

_-------------------------------------------------------------

 

helt enig.... Ingen kan nekte for at det er ufattelig mange tragedier og dødsfall rundt om i verden pga religion... Og det er så mye urettferdighet og meningsløst i livet, at jeg klarer bare ikke å tro at det fins en Gud...

Lenke til kommentar
Mennesket er religiøst fra fødselen av. Mennesket har alltid vært religiøst.

Det er menneskets natur å være religiøs. Så religion er ikke tull.

The Ethiops say that their gods are flat-nosed and black,

While the Thracians say that theirs have blue eyes and red hair.

Yet if cattle or horses or lions had hands and could draw,

And could sculpture like men, then the horses would draw their gods

Like horses, and cattle like cattle; and each they would shape

Bodies of gods in the likeness, each kind, of their own.

- Xenophanes

Lenke til kommentar
Mennesket er religiøst fra fødselen av. Mennesket har alltid vært religiøst.

Det er menneskets natur å være religiøs. Så religion er ikke tull.

 

TaylorIMMhjMammothCavePaintingsM.jpg

 

Det forklarer ikke at religiøsiteten blandt folk har sunket kraftig etter at vitenskapen har gitt oss naturlige forklaringer på spørsmål urbefolkningen før i tiden ikke hadde sjangs til å forstå.

 

Religion er bare en blind placebo på hva vi ikke forstår enda, en trøstebamse for uvitende, selvopptatte og svake mennesker som ikke kan akseptere universets uforgivende realitet, og som må ha en verdi eller mening bak sin eksistanse.

Enkelte har valgt "vitenskapen" som sin religion og dyrker den.

Hvem?

wck1oo.jpg

Lenke til kommentar
Mennesket er religiøst fra fødselen av. Mennesket har alltid vært religiøst.

Det er menneskets natur å være religiøs. Så religion er ikke tull.

 

TaylorIMMhjMammothCavePaintingsM.jpg

 

Det forklarer ikke at religiøsiteten blandt folk har sunket kraftig etter at vitenskapen har gitt oss naturlige forklaringer på spørsmål urbefolkningen før i tiden ikke hadde sjangs til å forstå.

 

Religion er bare en blind placebo på hva vi ikke forstår enda, en trøstebamse for uvitende, selvopptatte og svake mennesker som ikke kan akseptere universets uforgivende realitet, og som må ha en verdi eller mening bak sin eksistanse.

Enkelte har valgt "vitenskapen" som sin religion og dyrker den.

Hvem?

wck1oo.jpg

 

Selvfølgelig er slike bilder litt morsom, men jeg håper du ser forskjellen i det å faktisk kunne bygge sine påstander på logikk og dokumentere/bekrefte sine påstander eksprimentelt i naturen og matematisk, fremfor å bare si noe ut av løse luften

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Dere er veldig raske til a kalle tusenvis av ar med religion 'tull' syntes jeg..

Man kan egentlig ikke bevise at det ikke finnes noe gud, men gud er jo langt fra hele poenget med religion.

For mange er tekstene mer viktig, og noen foler de har veldig mye visdom og innsikt inn i den menneskelige natur.

Det er ikke sa sort hvitt som at fordi gud ikke er bevist er all religion tull.

Lenke til kommentar
Dere er veldig raske til a kalle tusenvis av ar med religion 'tull' syntes jeg..

Man kan egentlig ikke bevise at det ikke finnes noe gud, men gud er jo langt fra hele poenget med religion.

For mange er tekstene mer viktig, og noen foler de har veldig mye visdom og innsikt inn i den menneskelige natur.

Det er ikke sa sort hvitt som at fordi gud ikke er bevist er all religion tull.

 

Vanskelig å bevise at noe er tull, men etterhvert så får man en ganske god intuisjon på hva som er tull.

 

Se her: Imorgen kommer det hvite hus til å bli bombardert av elefanter sluppet ut fra store fly. Der brukte du den intuisjonen din om du gjorde opp en mening om hvorhvidt dette faktisk kommer til å skje.

 

Det er stort sett bare å stole på denne intuisjonen din (så lenge du er noelunde normal i topplokket) så

skal du se at det meste av religion havner i kategorien tull.

 

Så er det ikke dermed sagt at det ikke er noe som eksisterer i religiøse kontekster som kanskje kan være bra, som enkelte etikk og moral læresetninger, men jeg vegrer meg for å si at disse egentlig har noe med religion å gjøre i sin kjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...