Gå til innhold

Skal kjøpe speilreflekskamera, men hvordan? ka e best?

Anbefalte innlegg

Eg skal kjøpe speilrefleks kamera och som amatør vet eg ikkje kossen eg skal kjøp.

Eg vet ikkje kossen som e best eller kva som passar for meg. non som kan hjelpe meg? :)

eg kjenn non som har speilrefleks kamera men de har forskjelllige alle sammen och de sier at det som de har e best men de har alle forskjellige och da klarere eg ikkje å velja...

HJELP!? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg skal kjøpe speilrefleks kamera och som amatør vet eg ikkje kossen eg skal kjøp.

Eg vet ikkje kossen som e best eller kva som passar for meg. non som kan hjelpe meg? :)

eg kjenn non som har speilrefleks kamera men de har forskjelllige alle sammen och de sier at det som de har e best men de har alle forskjellige och da klarere eg ikkje å velja...

"Eg vet ikkje kossen som e best ..."

-Trolig det dyreste.

"... eller kva som passar for meg."

-Sannsynligvis det billigste. Det er også kjempegodt.

"eg kjenn non som har speilrefleks kamera men de har forskjelllige alle sammen och de sier at det som de har e best men de har alle forskjellige ..."

-Og de har alle rett. Alle er gode. Velg det du liker best.

Om du har mulighet for å byttelåne utstyr (objektiv, blits, ...), kan det være greit å velge det merket.

Ellers; velg det kameraet som du liker best å holde og bruke.

Lenke til kommentar
"Eg vet ikkje kossen som e best ..."

-Trolig det dyreste.

"... eller kva som passar for meg."

-Sannsynligvis det billigste. Det er også kjempegodt.

Dyrest betyr at det er langt mer kompleks å bruke, sannsynligvis får du dårligst bilde med det dyreste. Siste svar anbefales på det sterkeste for den som ikke er godt bevandret i DSLR/SLR-verden.

Lenke til kommentar

Anbefaler virkelig å undersøke om du faktisk vil ha et SLR kamera.. Det er noen kroner å "kaste" ut vinduet hvis du finner ut at det faktisk ikke var så kult alikevel. Det er ikke noen enkel oppgave å sette seg inn i hvordan alt fungerer når det gjelder objektiver,kamera instillinger osv. Er veldig fersk på dette feltet selv og jeg skjønner nesten ingenting av hvordan ting fungerer, hvordan man får til hva og hvilket utstyr som er gunstig til de forskjellige forholdene.

Tipset fra meg vil da være å sette deg ganske godt inn i jungelen og ikke bare handle på impuls..Og hvis du har mange venner med forskjellige kameraer.. prøv de forskjellige da vell. finn ut hvilke du liker best..

For å gjøne litt.. noe annet som kan være lurt er å kjøpe et kamera som kan bruke utstyret til den vennen din som har mest å velge i sånn at du kan snylte litt på alt ekstrautstyret.. :)

lykke til.

Lenke til kommentar
Dyrest betyr at det er langt mer kompleks å bruke, sannsynligvis får du dårligst bilde med det dyreste. Siste svar anbefales på det sterkeste for den som ikke er godt bevandret i DSLR/SLR-verden.

Der er jeg ikke enig. Det har opp igjennom årene vært laget en del typer utstyr/kamerahus som er svært enkelt/enkelt i bruk, men allikevel er kostbart og høyverdig utført. Hva som fremstår som komplekst, er også veldig subjektivt. Det er sjelden eller aldri at billigst er best, særlig når temaet er fotoutstyr. Det gjelder like mye for nybegynnere som for viderekommende, og er helt universelt. Mitt råd er; kjøp så kostbart utstyr som du bare har råd til, og lyst på. Utvalget er stort, så orienter deg i markedet. Det lønner seg alltid å ta seg tid til det. Like viktig er det å kjenne etter hva hjertet begjærer, men selvsagt også hva hjernen sier (en god ballanse mellom de to holdepunktene, er gjerne å foretrekke). Godt fotoutstyr skal helst svi godt i pengepungen i kjøpsøyeblikket, så det er viktig å ikke la seg skremme av høy innkjøpspris. Etterpå kan du tenke noe sånt som: ”Hvor herlig at jeg var så vågal og kjøpte dette, det ville jeg aldri gjort igjen, - men når jeg først eier det, ville jeg heller ikke vært det foruten”. Og da har du sannsynligvis gjort et godt kjøp, det kan du være trygg på. Det er i hvert fall min erfaring. Livet er slik jeg ser det, for kort til å eie labre foto-saker. På kistebunn er det som kjent alt for sent å angre på det utstyret du aldri kjøpte. Min påstand er; alle som har mulighet og lyst til det, burde unne seg minst ett ordentlig kamera med like godt og avpasset utstyr. Slikt selges sjelden til spottpris. Er ikke betalingsviljen god, blir heller ikke fotoutstyret bedre. Det er en av dette livets virkelig harde realiteter, enten du liker det eller ikke. Det er slettes ikke bare fotonerder som har nytte av skikkelig utstyr, jeg synes det blir helt feil og alt for enkelt å vinkle det slik.

Lenke til kommentar
Godt fotoutstyr skal helst svi godt i pengepungen i kjøpsøyeblikket, så det er viktig å ikke la seg skremme av høy innkjøpspris.

Seriøst? Som en generell anbefaling til en usikker førstegangskjøper som du ikke engang vet at vasser i penger? Som har svært liten erfaring med fotografering?

Bruk så lite penger som mulig på første kamera. Spar pengene til eventuell gradvis utvidelse av utstyret når du begynner å beherske det grunnleggende og begynner å savne spesifikk spesialisering.

Lenke til kommentar
Godt fotoutstyr skal helst svi godt i pengepungen i kjøpsøyeblikket, så det er viktig å ikke la seg skremme av høy innkjøpspris.

Seriøst? Som en generell anbefaling til en usikker førstegangskjøper som du ikke engang vet at vasser i penger? Som har svært liten erfaring med fotografering?

Bruk så lite penger som mulig på første kamera. Spar pengene til eventuell gradvis utvidelse av utstyret når du begynner å beherske det grunnleggende og begynner å savne spesifikk spesialisering.

Så da skal mann heller kjøpe et billig kamera/objektiv med dårlig ytelse å risikere at en blir så missfornøyd at en må kjøpe flere kameraer/objektive før en er fornøyd,evt gir opp! Du kan si hva du vil men jeg merker forskjell på Nikon d40 til Pentax k20d med objektiv i samme prisklasse! Hadde jeg vist det da jeg kjøpte kamera hadde jeg heller gått rett på k20d, istede for å måtte kjøpe to for å finne et bra! For uansett hvilke kamera en kjøper må man sette seg inn i hvordan man bruker det, å det er ikke sikkert det er lettere å bruke et billig kamera!

Lenke til kommentar

Der er jeg ikke enig. Det har opp igjennom årene vært laget en del typer utstyr/kamerahus som er svært enkelt/enkelt i bruk, men allikevel er kostbart og høyverdig utført. Hva som fremstår som komplekst, er også veldig subjektivt. Det er sjelden eller aldri at billigst er best, særlig når temaet er fotoutstyr. Det gjelder like mye for nybegynnere som for viderekommende, og er helt universelt. Mitt råd er; kjøp så kostbart utstyr som du bare har råd til, og lyst på. Utvalget er stort, så orienter deg i markedet. Det lønner seg alltid å ta seg tid til det. Like viktig er det å kjenne etter hva hjertet begjærer, men selvsagt også hva hjernen sier (en god ballanse mellom de to holdepunktene, er gjerne å foretrekke). Godt fotoutstyr skal helst svi godt i pengepungen i kjøpsøyeblikket, så det er viktig å ikke la seg skremme av høy innkjøpspris. Etterpå kan du tenke noe sånt som: ”Hvor herlig at jeg var så vågal og kjøpte dette, det ville jeg aldri gjort igjen, - men når jeg først eier det, ville jeg heller ikke vært det foruten”. Og da har du sannsynligvis gjort et godt kjøp, det kan du være trygg på. Det er i hvert fall min erfaring. Livet er slik jeg ser det, for kort til å eie labre foto-saker. På kistebunn er det som kjent alt for sent å angre på det utstyret du aldri kjøpte. Min påstand er; alle som har mulighet og lyst til det, burde unne seg minst ett ordentlig kamera med like godt og avpasset utstyr. Slikt selges sjelden til spottpris. Er ikke betalingsviljen god, blir heller ikke fotoutstyret bedre. Det er en av dette livets virkelig harde realiteter, enten du liker det eller ikke. Det er slettes ikke bare fotonerder som har nytte av skikkelig utstyr, jeg synes det blir helt feil og alt for enkelt å vinkle det slik.

Dette kan jo knapt delvis forsvares om fotografering er det _eneste_ du gjør i livet. Det er jo ingen grunn til å la det svi i pengepungen om man kan la være. Du får da en god følelse av hva speilrefleksfotografering innebærer med et D40 og kit-objektiv. Du mener altså det er verdt 10.000 ekstra å gå for D300 + kvalitetsglass for en nybegynnende fotograf? Jeg vet ikke om penger vokser som ugress i hagen din, men for de fleste andre skal penger strekke til ellers i hverdagen også.

Til trådstarter

Som kaian klokt sier, kjøp rimelig. Finn ut hva du trenger når du har brukt utstyret noen måneder/år. Greit å kunne ha råd til smør på brødskiva også. Vil bare føye meg inn bak kaian for å understreke at det neppe vil lønne seg for deg å følge Noends råd, med mindre du kan bruke hensynsløst mye penger..

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis så mye å spare på å gang på gang kjøpe skvip i det lange løp. Det kan være økonomisk og heller kjøpe noe skikkelig med en gang, som varer. Noe som kan gi bruksglede både umiddelbart og i et lengre perspektiv, er alltid sunnere enn en døgnflue som slutter å begeistre etter kort tid. Det er også et miljøperspektiv i det hele: Med et søppelberg som når stadig nye høyder i den vestlige verden, synes jeg ikke noe om en bruk og kast mentalitet der fotoutstyr, på linje med hvitevarer, prises ned på et absolutt lavmål, også med hensyn til kvalitet. Jeg kjenner til personer som sitter på et lite arsenal av dårlige kit-objektiver og halvveis defekte plastic-fantastic-speilreflekser etter noen år med laber og sparrebluss-betont innkjøpspolitikk. Hadde disse personene lagt pengene sine i skikkelig utstyr med en gang, kunne de hatt mye mer glede av beløpet de til sammen har investert i det, men i stedet sitter de igjen med noe som er helt under pari. Jeg synes virkelig synd på dem, og vil fraråde andre å havne i en lignende situasjon.

Grunnen til det, er at det er alt for mye dårlig fotoutstyr i omløp, som bransjen ønsker å prakke på førstegangskjøpere. Det skapes en illusjon rundt at speilreflekskameraer med tilbehør kan være billig i anskaffelse, men fotoentusiaster burde vite bedre. Godt fotoutstyr er kostbart, det er en beinhard realitet. Uansett hvor mye de store elektronikk-kjedene ønsker å markedsføre billig-speilreflekskameraer på linje med barbermaskiner og elektriske hjulvisper, er og blir fotoutstyr noe mer avansert og sammensatt. Å hevde noe annet blir virkelighetsflukt, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Så da skal mann heller kjøpe et billig kamera/objektiv med dårlig ytelse å risikere at en blir så missfornøyd at en må kjøpe flere kameraer/objektive før en er fornøyd,evt gir opp! Du kan si hva du vil men jeg merker forskjell på Nikon d40 til Pentax k20d med objektiv i samme prisklasse! Hadde jeg vist det da jeg kjøpte kamera hadde jeg heller gått rett på k20d, istede for å måtte kjøpe to for å finne et bra! For uansett hvilke kamera en kjøper må man sette seg inn i hvordan man bruker det, å det er ikke sikkert det er lettere å bruke et billig kamera!

Det er da en selvfølge at du gjør litt research, og prøver utstyret før du kjøper det. Du skal ikke være nødt å først kjøpe engangskamera, deretter kompaktkamera fra Europris, før du finner ut at det er speilrefleks som passer deg best. Går du i butikken/til en venn og får prøve kameraet, samtidig som du leser litt brukererfaringer og tester på nettet, ja da vet du stort sett hva du går til. Å kjøpe rimelig betyr ikke å gå for den billigste speilreflekspakken du klarer, men å finne ut hva du kommer til å klare deg med til å begynne med, _før_ du går til innkjøp.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt brukt, mange gode kjøp i dagens marked.

Se etter Nikon D40/60, Canon 1000D/450D, Sony A200/300, Olympus 520 og Pentax K200

Da vil du få noen greie modeller å starte med.

Og på bruktkjøp vil du og ofte få "full pakke", med stativ, veske, filtre, minnekort osv

Kamerahus taper seg mest i pris, så ville ikke kjøpt det dyreste der, sats heller på god optikk...

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis så mye å spare på å gang på gang kjøpe skvip i det lange løp. Det kan være økonomisk og heller kjøpe noe skikkelig med en gang, som varer. Noe som kan gi bruksglede både umiddelbart og i et lengre perspektiv, er alltid sunnere enn en døgnflue som slutter å begeistre etter kort tid. Det er også et miljøperspektiv i det hele: Med et søppelberg som når stadig nye høyder i den vestlige verden, synes jeg ikke noe om en bruk og kast mentalitet der fotoutstyr, på linje med hvitevarer, prises ned på et absolutt lavmål, også med hensyn til kvalitet. Jeg kjenner til personer som sitter på et lite arsenal av dårlige kit-objektiver og halvveis defekte plastic-fantastic-speilreflekser etter noen år med laber og sparrebluss-betont innkjøpspolitikk. Hadde disse personene lagt pengene sine i skikkelig utstyr med en gang, kunne de hatt mye mer glede av beløpet de til sammen har investert i det, men i stedet sitter de igjen med noe som er helt under pari. Jeg synes virkelig synd på dem, og vil fraråde andre å havne i en lignende situasjon.

Grunnen til det, er at det er alt for mye dårlig fotoutstyr i omløp, som bransjen ønsker å prakke på førstegangskjøpere. Det skapes en illusjon rundt at speilreflekskameraer med tilbehør kan være billig i anskaffelse, men fotoentusiaster burde vite bedre. Godt fotoutstyr er kostbart, det er en beinhard realitet. Uansett hvor mye de store elektronikk-kjedene ønsker å markedsføre billig-speilreflekskameraer på linje med barbermaskiner og elektriske hjulvisper, er og blir fotoutstyr noe mer avansert og sammensatt. Å hevde noe annet blir virkelighetsflukt, slik jeg ser det.

Dette er jo bare fjas! Sjekk hva slags kameraer som er mest populære på flickr feks, og hvilken gode bilder som er tatt av D40 og andre "billigere" speilrefleks.

Kjøp billig kamerahus, og invester i dyrere optikk. D300, D700, 5D osv er alt for store og dyre for de aller fleste! Tenk på at det er mannen i gata (og mor i gata) som skal bruke disse kameraene. Alle speilrefleks gir vesentlig bedre bilde enn noen kompaktkameraer. Du trenger i hvertfall et kamera med full automatikk i starten.

Tenk litt på at Nikon D5000 får samme eller bedre kvalitet enn D90 og D300. Resten av ekstrafunksjonene er fullstendig uvesentlig for de fleste. (som to valg-hjul og innebygd fokusmotor)..

Til OP, skaff deg et rimelig kamerahus, og invester senere i dyrere optikk. Det har langt!! mer å si enn selve kamerahuset. Bildene fra et Nikon D3x blir ikke umiddelbart gode. Husk det.

Det er viktigere at kameraet er lett og lite, enn at det har en million med ekstrafunksjoner. Da blir det brukt, og da kommer det gode bilder.

Lenke til kommentar

Har du vurdert et kompaktkamera og hva er evt. grunnen til at du ikke vil kjøpe det ?

Forøvrig er det helt meningsløst å kjøpe et speilrefleks med et billig kit objektiv og tro at man garantert får bedre bilder en et godt kompaktkamera. Noen vil til og med prøve å fortelle deg at du "må" ha et KJEMPEDYRT og RÅFLOTT speilrefleks selv om en amatør knapt nok har tenkt å bruke den til noen annet enn å knipse bilder i "auto" modus.

Forøvrig ligger nok flere speilreflekskameraene og støver ubrukt hjemme enn kompaktkameraer p.g.a. størrelsen.

Anbefaling: Det er bedre å ha et "nesten" perfekt kompaktbilde enn å ikke ta bilder i det hele tatt.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Oi! Denne tråden tror jeg må ha norgesrekord i svada.

La oss ta det første først:

1. Billig eller dyrt?

Det er bare tull at dyrere er vanskeligere å bruke, full-auto finnes selv blant ganske dyre og ved å bruke A-modus som finnes på alle kameraene må du lære deg 1 innstillig. Det er heller ikke "kjempeforskjell" på billige og dyre kameraer i kvalitet og bildekvalitet. De aller fleste har kjempegod kvalitet og bildekvalitet, og i de fleste tilfeller ekstremt mye bedre enn kompaktkameraer. Hovedforskjell mellom billige og dyrere er funksjoner (f.eks. video), linsekompatibilitet og sensorstørrelse (som ja, har en del å si for bildekvalitet)

2. Kompaktkamera?

Hvis du er opptatt av å ta bilder av folk du møter på byen, samt å ta et par tre bilder når du er på tur, er kompaktkamera for deg. Hvis du er litt interresert i foto, og opplever at du prøver å ta gode bilder som allikevel ender opp dårlige er speilrefleks for deg. Speilrefleks er ikke vesentlig dyrere (fra 2500.- D40) og er utrolig mye kamera for pengene. Det finnes ikke ett kompaktkamera som slår det billigste SLR - dette er hovedsakelig på grunn av sensorstørrelse, men opptikk er også veldig mye bedre. Eneste kompaktkamera med ordentlig sensor var Sigma DP1 som må betegnes som en fiasko.

Konklusjon:

Du ønsker deg sannsynligvis et billig speilreflekskamera, og antageligvis Nikon da de har bedre modeller blant de billige, skal du virkelig fleske til er nok EOS 5D Mark II fra Canon best. Kikk på D40, D90, og D5000 fra Nikon. De andre merkene er også OK, og har sine sterke sider, men det er primært for de som allerede har linser. Kjøp D40 hvis du har dårlig råd, D5000 hvis du bare har lyst på et godt kamera, og D90 hvis du vil eksperimentere.

Lenke til kommentar

Hei,

Kjøp deg et lite og lett og rimelig kamera. Selv om fotointeressen skulle ta av senere, så er det fint å ha et lite kamera å slenge over skulderen eller dytte ned i lomma på kakhis'ene. Olympus E-420 og Nikon D40/D60 er fine alternativer i denne prisklassen og størrelsesklassen.

Lenke til kommentar
Dette kan jo knapt delvis forsvares om fotografering er det _eneste_ du gjør i livet. Det er jo ingen grunn til å la det svi i pengepungen om man kan la være. Du får da en god følelse av hva speilrefleksfotografering innebærer med et D40 og kit-objektiv. Du mener altså det er verdt 10.000 ekstra å gå for D300 + kvalitetsglass for en nybegynnende fotograf? Jeg vet ikke om penger vokser som ugress i hagen din, men for de fleste andre skal penger strekke til ellers i hverdagen også.

Dette er jo bare fjas! Sjekk hva slags kameraer som er mest populære på flickr feks, og hvilken gode bilder som er tatt av D40 og andre "billigere" speilrefleks.

Kjøp billig kamerahus, og invester i dyrere optikk. D300, D700, 5D osv er alt for store og dyre for de aller fleste! Tenk på at det er mannen i gata (og mor i gata) som skal bruke disse kameraene. Alle speilrefleks gir vesentlig bedre bilde enn noen kompaktkameraer. Du trenger i hvertfall et kamera med full automatikk i starten.

Tenk litt på at Nikon D5000 får samme eller bedre kvalitet enn D90 og D300. Resten av ekstrafunksjonene er fullstendig uvesentlig for de fleste. (som to valg-hjul og innebygd fokusmotor)..

Til OP, skaff deg et rimelig kamerahus, og invester senere i dyrere optikk. Det har langt!! mer å si enn selve kamerahuset. Bildene fra et Nikon D3x blir ikke umiddelbart gode. Husk det.

Det er viktigere at kameraet er lett og lite, enn at det har en million med ekstrafunksjoner. Da blir det brukt, og da kommer det gode bilder.

Jeg har ikke nevnt de kamerahusene som her nevnes med et eneste ord, ikke beløpene som skisseres heller, så det dere her legger opp til, får fullt og helt stå for deres egen regning. At det jeg skrev kan kalles fjas er helt under min fatteevne. Leses innleggene jeg skrev vil dere se at jeg klart sier at vedkommende burde kjøpe det h*n har råd og lyst til. Jeg oppfordrer også til å gjøre en grundig undersøkelse av hva som tilbys i markedet, og handle utstyr både med ”hjerte og hjerne”. Siden det nå engang er slik at godt utstyr gjerne koster en del, oppfordrer jeg vedkommende til å strekke seg så langt som rimelig er, gjerne så det svir litt i pengepungen, siden jeg mener det kan betale seg i det lange løp. Jeg er sikker på at mange er enig med meg i det. Jeg mener det er sunt og se på et speilreflekskamera som en investering for flere år frem i tid. Og da må også innkjøpsprisen sees i den sammenhengen. For amatører som ikke er avhengig av å ha siste skrik til enhver tid, de færreste er vel det, kan kamerahus gjerne beholdes i mange, mange år uten problemer. Og da lønner det seg alltid med kvalitet som holder. Jeg er helt uenig i at de billigste speilreflekskameraene gir mest for pengene, også at de bare er marginalt dårligere en mer påkostede modeller. For mange er det helt vesentlige forskjeller mellom et typisk billigspeilreflekskamera, som en gjerne finner til lavpris hos de store elektronikk-kjedene, og et mer påkostet kamera. Det blir bare dumt å si at ulikhetene ikke er viktige, og dessuten mener jeg det ikke stemmer at nybegynnere ikke kan dra nytte av et bedre kamera. Alle kan ha nytte av fordelene ved bedre utstyr, viderekomne som ferske amatører. Før digitalkameraenes tid var det også forskjeller på billige og mer kostbare kamerahus, selv om ”sensoren”, det vil si filmen, kunne være akkurat den samme. Fullformatsensor eller ikke, er en smakssak den enkelte selv må avgjøre. Det kommer mye an på bruk og også budsjett, siden disse kamerahusene ennå koster mer enn de med mindre sensor, og også bør brukes med tilpasset og mer kostbar optikk. I et annet innlegg nevner noen også bruktmarkedet, men det kan være så som så med det. Det avhenger både av ønsker og i hvor stor grad det er mulig å komme over et gunstig tilbud. Det er mye rart som tilbys for salg i bruktmarkedet rundt om kring, ikke alltid er prisene veldig gunstige heller. Det er ikke alle som liker å ha utstyr andre har fingret med og hatt i sitt eie, så det blir et personlig valg for den enkelte om annenhånds markedet er aktuelt eller ikke.

Lenke til kommentar
Oi! Denne tråden tror jeg må ha norgesrekord i svada.

Ditt eget innlegg er så fult av svada og feil, at det ville kunne plukkes fra hverandre bit for bit, men det får heller andre gjøre. Jeg synes jeg har skrevet nok her allerede, og ønsker den som startet diskusjonen lykke til med kjøpet!

Lenke til kommentar

Kjøp et billig kamera. Det er tull å kjøpe et kamera å vokse med. Det kommer nye modeller hele tiden og kjøper du et nytt om 2-3 år har du to kamera i tilegg er det nye mye bedre enn hvis du kjøper nå.

PS: Man vil alltid ønske å kjøpe nytt. Man får erfaring hva man her behov for når man fotograferer.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis så mye å spare på å gang på gang kjøpe skvip i det lange løp. Det kan være økonomisk og heller kjøpe noe skikkelig med en gang, som varer. Noe som kan gi bruksglede både umiddelbart og i et lengre perspektiv, er alltid sunnere enn en døgnflue som slutter å begeistre etter kort tid.

Det var ikke snakk om å anbefale skvip, men f.eks. D40 som er et godt kamera, eller å anbefale å kjøpe skvip gang på gang. Dersom interssen faktisk vokser, så vil vedkommende ikke lenger være helt ukjent med sine fotografiske behov, og i mye bedre stand til å vurdere behovet.

Jeg er ingen stor fotograf, men jeg kan en god del om fotografering. Jeg har et D40 som jeg er strålende fornøyd med, og jeg har ikke noe hastverk med å oppgradere. De som er interessert kan se noen bilder jeg har tatt med det via lenker i signaturen under. Alle innstegsmodellene kan brukes til å ta gode bilder, mye bedre enn mine, når man lærer å bruke kameraet ordentlig. Hvis man vil bruke mer penger, se på optikk, gjerne på bruktmarkedet. Men jeg anbefaler å vente med det til man begynner å oppleve et reelt behov for et suplement til kit-zoomen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...