Gå til innhold

HDV. Noe bedre. Minnebrikke?

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Canon og Panasonic har 1080p på sine toppmodeller. Oppløsningen på HDV er egentlig 1440x1080, og pikslene er avlange. AVCHD har ekte HD-oppløsning på 1920x1080. Når det er sagt betyr det ikke nødvendigvis at AVCHD-kameraene har skarpere bilde. Det er masse andre ting som optikk, bildeprosessering og komprimering som spiller inn. Faktisk er enkelte HDV-kameraer skarpere enn AVCHD-kameraer.

Lenke til kommentar

Hei!

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Hoppet på HDVbølgen for 4 år siden å kjøpte sony HC1E HDV 1920x1080i.

Hvis jeg skal oppgradere hva bør jeg skaffe meg da? Får man 1080P på kamera?

Hva får man av kamera på minnebrikke? Gir AVCHD bedre oppløssning enn HDV?

du har et meget godt kamera. jeg ville aldri vurdert å oppgradere, da de forbedringene du får er så marginale bildekvalitetsmessig at det ikke er verdt det. hc1 har også full score på manuelle innstillingsmuligheter. det eneste de nye minnekortbaserte avchd kameraene er signifikant bedre på er størrelsen og også sannsynligvis stillbilder. se tester hos feks camcorderinfo.com, så ser du at hdv kvaliteten har stått mye i ro siden hc1, mens avchd først i fjor ble såpass bra at det kunne konkurrere med hdv på bildekvalitet.

Lenke til kommentar
De Sanyo-greiene er mer kompakte stillbildekamera kamuflert som videokamera. Du får mye bedre kvalitet med et videokamera fra en produsent som f. eks Canon, Panasonic og Sony. Men det kommer jo litt ann på prisen også da

Camcorderinfo.com rangerer Sanyo Xacti VPC-HD2000 som et bedre videokamera enn Canon HF S100.

Endret av oddmanil
Lenke til kommentar
De Sanyo-greiene er mer kompakte stillbildekamera kamuflert som videokamera. Du får mye bedre kvalitet med et videokamera fra en produsent som f. eks Canon, Panasonic og Sony. Men det kommer jo litt ann på prisen også da

Camcorderinfo.com rangerer Sanyo Xacti VPC-HD2000 som et bedre videokamera enn Canon HF S100.

Du vil alltid finne en test som rangerer et gitt kamera høyere enn et gitt annet. Og jeg har vel sagt hva jeg mener om Camcorderinfo før her på forumet, og la da frem en grundig begrunnelse for at jeg mener de skriver mye tøv. Men gidder ikke gjøre det på nytt :)

Lenke til kommentar

Du vil alltid finne en test som rangerer et gitt kamera høyere enn et gitt annet. Og jeg har vel sagt hva jeg mener om Camcorderinfo før her på forumet, og la da frem en grundig begrunnelse for at jeg mener de skriver mye tøv. Men gidder ikke gjøre det på nytt :)

Siden du mener testene til camcorderinfo er ganske så useriøse, synes jeg du skal ta deg bryet med å skrive et lite resyme av begrunnelsen du en gang i tiden publiserte.

Lenke til kommentar
Siden du mener testene til camcorderinfo er ganske så useriøse, synes jeg du skal ta deg bryet med å skrive et lite resyme av begrunnelsen du en gang i tiden publiserte.

Siden du spør så pent, så gjorde jeg et raskt søk, og fant følgende innlegg av meg som et svar på en som refererer fra Camcorders test av Panasonic GS320 :)

Får lyst til å slakte denne testen litt. De har testet GS320 ut fra totalt feil grunnlag.

For det er litt merkelig... GS300 vinner over HC96 fordi HC96 har for få manuelle kontroller, mens HC96 vinner over GS320 fordi GS320 blir sammenlignet med GS500 og GS400 sine manuelle kontroller og plasseringer av kontakter. GS500 koster noen tusenlapper mer. GS400 enda mer, men er også en utgått modell. Det var ihvertfall slik jeg oppfattet testen.

Fra testen:

"yet all that made the PV-GS400 great has fallen to cinders." GS400 er utgått, og kostet over det dobbelte.

"First of all, the camcorder does not offer a manual focus ring" Det har da vel heller verken GS300 eller Sony HC96.

"Hmm..it has three CCDs? Oh, but they’re each 1/6 inch.!" Dette betyr ingenting, så lenge pikslene er store nok til å være lysfølsomme. Og de er faktisk ganske store, ettersom pikslene er fordelt på tre sensorer. 1/6" ganger 3 er faktisk 3/6" eller 1/2" om du vil. Totalt større sensorflate enn Sony'en.

"Alright, so the PV-GS320 takes stills at a maximum resolution of 2048 x 1512. Not bad for a camcorder. But then again, most Sonys within this price range offer much larger still resolutions." Hvis man på død og liv vil ha mest mulig piksler inn på disse brikkene, så vil det redusere lysfølsomheten. Og hvem kjøper et videokamera basert på stillbildeoppløsningen? Ikke de som vektlegger videokvaliteten ihvertfall.

"the SD card slot is located on the bottom of the camcorder, requiring the shooter to remove the PV-GS320 from the tripod in order to swap card" Hvorfor er dette relevant, om man vektlegger videokvalitet? Da bruker man ikke SD kortet uansett. Og hvor ofte ønsker man å bytte SD kort når man har kameraet på stativ? Har man et SD kort på en del megabytes, så har man uansett plass til mange hundre bilder om man virkelig vil bruke kameraet til stillbilder. Synes jeg ser en eller annen bruke et videokamera til å ta så mye seriøse bilder mens det står på stativ at han må bytte minnekortet.

"Remember the days of the PV-GS400 with its control ring, image adjust buttons, and bountiful crop of manual controls? They are long gone, ladies and gentlemen." IGJEN sammenligner de med GS400. En over dobbelt så dyr modell, som har forsvunnet fra markedet.

"There is nothing professional or serious about this camcorder except good quality video, but it takes a few more features to make it a pro back-up camcorder. " Nå skal det jo heller ikke være et "Pro-kamera" heller (det er GS500 sin misjon).

"we hope this review prevents many more people from getting duped" Snakker vel for seg selv...

Samtidig påstår de at kameraet har INGEN bra "features". Hva med 3CCD? Optisk bildestabilisator? Leica-lisensiert optikk?

Hvordan de kan slakte kameraet, og påstå at man ikke må kjøpe dette kameraet på grunn av punktene jeg har listet opp over, er for meg et stort mysterium. Spesielt når de sier dette om bildekvaliteten:

"Sony has carried over their top DV camcorder from last year, the DCR-HC96 (Review, Specs, $516), which is the only real competition. We really liked the HC96 in our review last year. Sony chose a large, single chip instead of the three, smaller CCDs. The Sony HC96 did not have the same even color tones, and appeared a little soft on the greens. There was not as much evidence of sharpening as we saw in the PV-GS320. "

Med andre ord... selv om GS300 ikke hadde så sterkt oppskarping som GS320, er det fortsatt kun Sony HC96 som kan konkurrere på bildekvaliteten. Og på grunn av 3CCD, vinner GS320 på fargegjengivelse. HC96 er dog bedre i dårlig lys, men bildene kan oppleves som litt for saturerte (hvis det er et godt norsk ord smile.gif ).

De skryter også av bildestabilisatoren: "This is among the best scores we have seen, and is a testament to Panasonic's bold claims of the efficacy of their optical image stabilization."

Så jada... det er INGEN gode grunner til å velge dette kameraet, i følge Camcorderinfo (sorry Camcorderinfo... der mistet dere plutselig all troverdighet).

Lenke til kommentar

Siden du spør så pent, så gjorde jeg et raskt søk, og fant følgende innlegg av meg som et svar på en som refererer fra Camcorders test av Panasonic GS320 :)

camcorderinfo har grundige og gode tester, og de var "spot on" mht gs320. de setter ting i perspektiv og panasonic fikk fortjent pepper for å strippe ned en av sine mest vellykkede kameraserier. merk at de ikke legger skjul på at 320 fortsatt hadde gode sider, men at marginalt bedre videokvalitet alene ikke er godt nok når konkurrentene samtidig har langt mer praktiske løsninger håndteringsmessig til samme pris. avsnittet som oppsummerer testen best er nok sitat

"Overall, the Panasonic PV-GS320 has the same great picture quality that people have come to expect from the manufacturer. It’s just a shame that so many other things fell through. If anything, this stands to remind us to snatch up older Panasonics while they can still be found."

Lenke til kommentar
camcorderinfo har grundige og gode tester, og de var "spot on" mht gs320. de setter ting i perspektiv og panasonic fikk fortjent pepper for å strippe ned en av sine mest vellykkede kameraserier.
De sammenligner GS320 med GS400 og GS500 som er langt dyrere modeller, og slakter kameraet av den grunn. Av en eller annen grunn har de fått det inn i hodet at GS320 plutselig er ment å konkurrere i proff-segmentet, noe som aldri var meningen verken med dette kameraet eller forgjengeren.

Testen har mange ulogiske slutninger og hull som er umulige å tette. Kommentarene mine til det jeg siterer fra testen viser dette tydelig.

Lenke til kommentar
camcorderinfo har grundige og gode tester, og de var "spot on" mht gs320. de setter ting i perspektiv og panasonic fikk fortjent pepper for å strippe ned en av sine mest vellykkede kameraserier.
De sammenligner GS320 med GS400 og GS500 som er langt dyrere modeller, og slakter kameraet av den grunn. Av en eller annen grunn har de fått det inn i hodet at GS320 plutselig er ment å konkurrere i proff-segmentet, noe som aldri var meningen verken med dette kameraet eller forgjengeren.

Testen har mange ulogiske slutninger og hull som er umulige å tette. Kommentarene mine til det jeg siterer fra testen viser dette tydelig.

Test av Sanoy vs HV30

Lenke til kommentar

Med mindre man er lei av tape ser jeg ikke veldig mye grunn til å gå fra HC1E til ett avchd kamera med det første.

Dessverre har dette fullhd tullet fått skikkelig fotfeste hos forbrukere og selgere, optikk og elektronikken som benyttes betyr uendelig mye mer enn om det er 1080i/p vi snakker om.

Lenke til kommentar

proff? nei, prosumer tror jeg vi sier, og hvorfor i all verden skulle de ikke sammenlikne med kamera i andre prisklasser? prisene er opplyst i anmeldelsen, det er opp til leserne å se hva man får for pengene. du har ikke vist til en eneste faktafeil i anmeldelsen.

vinklingen i hele "slakten" er jo at panasonic gjør en "dumbing down" av en udsedvanlig vellykket kameraserie kamera.

Lenke til kommentar
proff? nei, prosumer tror jeg vi sier, og hvorfor i all verden skulle de ikke sammenlikne med kamera i andre prisklasser? prisene er opplyst i anmeldelsen, det er opp til leserne å se hva man får for pengene. du har ikke vist til en eneste faktafeil i anmeldelsen.

vinklingen i hele "slakten" er jo at panasonic gjør en "dumbing down" av en udsedvanlig vellykket kameraserie kamera.

Nei, det er ikke så mange direkte faktafeil i anmeldelsen (hvis vi ser bort fra påstander om at kameraet ikke har noen bra features når det faktisk har 3CCD, optisk stabilisator og Leica-lisensiert optikk), men en del merkelige konklusjoner. Blant annet gjør de et stort poeng ut av at SD kortet ikke kan byttes når kameraet står på stativ (hallo... kameraet bruker mini-DV tape som primært lagringsmedium... SD kort er kun for stillbilder), at hver CCD brikke er mindre enn konkurrentene uten å nevne at det totale arealet og hver pixel blir større (vitner om liten teknisk innsikt i emnet), at stillbildeoppløsningen er mindre enn på Sonys kamera (totalt uviktig... dette er et VIDEOkamera, ikke et stillbildekamera), og at de dytter kameraet ned i søla fordi det er dårligere enn et dobbelt så dyrt kamera. Ser du virkelig ikke at det gjør hele testen useriøs og til dels ubrukelig?

De sammenligner ikke med GS300 som de burde gjort, men med større og mye dyrere kamera. De skriver jo klart og tydelig at alt som gjorde GS400 bra, har de fjernet på GS320, selv om kameraet ikke er ment som en erstatter til GS400, men GS300.

Lenke til kommentar

Dagens camcorderinfo-tester er annerledes opplagt enn tidligere, det meste i testen laboratoritest, altså ikke påvirket av personlig prefferanse, unntatt generell betraktning av f.eks. hvordan kamera føles i bruk.

Camcorderinfo.com synes å bli oppfattet som en absolutt seriøs aktør av folk world-wide.

Da er jeg mye mer skeptisk til akam sine tester. Etter at akam sammenlignet low-light evne Panasonic SD9 vs Canon HF10, uten å ta hensyn til Canon's suverene resultat om man anvendte 25p Cine Mode. Det virket som om akam hadde bestemt seg for at Panasonic skulle være best, før "testen" ble utført.

Endret av oddmanil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...