hean Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Har lest en del om xhtml og fikk interessen for XML. Etter å ha lest gjennom det meste fra w3schools forstår jeg egentlig INGENTING. Man sier at XML er for å lette datautveksling mellom forskjellige programmer/plattformer, etc. og at XML er informasjon om data og det definerer ikke hvordan den dataen vises som html/xhtml. Nedenfor har jeg tatt og limt inn ett av eksemplene fra w3schools men hva kan man egentlig gjøre med den informasjonen? <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?><!DOCTYPE note SYSTEM "Note.dtd"> <note> <to>Tove</to> <from>Jani</from> <heading>Reminder</heading> <body>Don't forget me this weekend!</body> </note> Grunnen til at xhtml virket intressant var at det var en mer streng og rener versjo av html og at man kunne definere egne tagger. Når man må forholde seg til bestemte tagger høres jo XML veldig fristende ut siden man kunne designe egne tagger der men etter å ha lest gjennom XMLtutorialen har jeg ikke fått hvite en dritt om hvordan jeg definerer egne tagger. Enkelt å grit, så skjønner jeg ikke noe som helst hva XML egentlig brukes til eller hvilken fordel det gir xhtml, kan noen forklare? Endret 14. april 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) XML handler bare om å formalisere utvekslingen av data mellom programmer. XML is a tool for describing structured documents and data records, a tool that be used to define new languages for storing and transmitting data on a high formalization level. Endret 14. april 2009 av data_jepp Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 (endret) XML handler bare om å formalisere utvekslingen av data mellom programmer. Men hvordan forstår egentlig forskjellige programmer tagger vi bare finner på i farten, skjønner ikke helt det der? Har lett forståelige eksempel der det bli brukt i praksis? X i xhtml står jo for eXtended, så hva er egentlig fordelen med xhtml vs html hvis den X-en kun står for noe tull? Endret 14. april 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) for å beskrive det egentleg enkelt: XML kan på ein måte kalles eit filformat. Strukturen er <rot-node> <barne-node> <barnebarn-node> <barnebarnbarn-node> </barnebarnbarn-node> </barnebarn-node> </barne-node> </rot-node> Kvar tag <> har sin avslutningstag </>, navnet til tagen kan vere så og sei kva som helst utanom mellomrom og tegn som utgjør kommandotegn i xmlen (< / > & ) Når et program leser xmlen så finner den den første "<" i dokumentet, det skal være starten på rot-noden. når den treffer > så har en lest inn første tag, alle taggene i dokuemntet skal ligge innenfor avslutningen til rot-noden (ellers vil ikkje xmlen validere) Ein standard node i eit xml-dokument kan sjå slik ut <person><name>Brenda</name><name>Jens</name></person> For eit program kan en då hente ut name-elementene det vil då vere Brenda og Jens som ein vil hente ut. XMLens brukbarheit er det at navn og atributter til taggene kan defineres heilt på egenhand, berre strukturen og hirakiet er på plass ( f.eks name er barn av person ) så står ein fritt til å lage dokumentet slik ein vil sjølv. Fordelen kjem tydeleg til nytte der ein skal portere eller flytte datamengder frå eit system til eit anna , formatet og navnene på dataelementene kan dynamisk generees og så leses (parses) inn i det nye systemet. Endret 14. april 2009 av Jankee Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Flere språk har biblioteker for å håndtere XML filer. Tagene blir den standarden du lager for "ditt-format". Html er et markup language, og XML kan brukes til å lage et eget markup language. Du må selvsagt følge syntax regler; http://www.w3schools.com/Xml/xml_syntax.asp Tags er litt som navnene på funksjoner, du kan velge selv. Du parser ikke xml manuelt når du lager et program. Som jeg nevnte, de bibliotekene. Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Html er et markup language, og XML kan brukes til å lage et eget markup language. Det er akkurat den biten der jeg ikke er enig i, fordi om vi navngir taggene som vi vil i en XML fil betyr jo ikke det at vi lager ett eget språk. Å si det er jo bare tull mener jeg!! Html for Dummies hadde ett lite kapittel om xhtml der de fikk det til å høres ut som om du kunne bruke XML til å definere egne tagger som du igjen kunne bruke til å presentere informasjon (tekst) på en webside med xhtml. At X står for eXtended skjønner jeg heller ikke da. Og hvorfor er XML da under web building? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Html er et markup language, og XML kan brukes til å lage et eget markup language. Det er akkurat den biten der jeg ikke er enig i, fordi om vi navngir taggene som vi vil i en XML fil betyr jo ikke det at vi lager ett eget språk. Å si det er jo bare tull mener jeg!! Du kan jo mene at det må være en viss størrelse/kvalitet over det for å kunne kalle det et nytt markup-språk, men hvis jeg definerer et namespace med noen elementer og deres betydning, så er det egentlig helt korrekt å kalle det et nytt markup-språk. At det ikke kommer til å ha den spor betydning for resten av verden betyr ikke noe for det. Html for Dummies hadde ett lite kapittel om xhtml der de fikk det til å høres ut som om du kunne bruke XML til å definere egne tagger som du igjen kunne bruke til å presentere informasjon (tekst) på en webside med xhtml. XML er det generelle grunnlaget som kan brukes til å bygge markup-språk, men XML er rimelig ubrukelig for seg selv. XHTML er i motsetning til XML et markup-språk, men er basert på XML og definerer konkrete elementer med konkret betydning. Du kan ikke definere "egne tagger" til XHTML, for XHTML er allerede ferdig definert med de og de elementene, men du kan fint finne på ditt eget XML-vokabular (markup-språk) og bruke det sammen med XHTML. Et lite eksempel: <?xml version="1.0" ?> <html:html xmlns:html="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <html:head> <html:title>En XML-demo</html:title> <html:body> <html:h1>Diverse kjøretøyer</html:h1> <vehicle xmlns="http://example.com/my-vehicle-namespace"> <name>car</name> <color>red<color> <maxspeed>120</maxspeed> </vehicle> </html:body> </html:html> Her er det altså to forskjellige vokabularer/markup-språk i bruk hvor den første er det velkjente namespacet http://www.w3.org/1999/xhtml og hvor det andre er noe jeg fant på nå for å beskrive kjøretøyer, http://example.com/my-vehicle-namespace. For visning som en webside måtte jeg lagt til litt CSS for å få fram kjøretøyet mitt. At X står for eXtended skjønner jeg heller ikke da. X'en står ikke for "eXtended", men "eXtensible". Og hvorfor er XML da under web building? XML står veldig veldig sentralt i veldig mye av teknologiene som brukes på web og er absolutt nødvendig å forstå for å bli en god webutvikler, så det høres logisk ut. Enkelt å grit, så skjønner jeg ikke noe som helst hva XML egentlig brukes til eller hvilken fordel det gir xhtml, kan noen forklare? Du lurer altså på hvilke fordeler XML-basert HTML har over den gamle/vanlige SGML-baserte HTML? Sånt som klarere syntaks og noen fordeler rundt det er vel alt nevnt, men den virkelig store fordelen som er ganske lett å forstå er at fordi den er XML-basert, så er det mulig å blande inn forskjellige vokabularer i tilegg til XHTML. Det kan f.eks være andre web-standarder som SVG eller noe du selv har lagd. Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Hei, dude, tror jeg forstår litt mer om hva XML er nå men er fremdeles ikke helt enig i noe her, kanskje fordi jegh ikke forstår det helt. Du kan jo mene at det må være en viss størrelse/kvalitet over det for å kunne kalle det et nytt markup-språk Det er verken størrelse eller kvalitet på det "nye språket" jeg ikke er enig i, forklaring nedenfor. men hvis jeg definerer et namespace med noen elementer og deres betydning Det er akkurat det jeg mener, man definerer ikke en dritt med XML, det er derfor jeg mener at man ikke definerer/lager/skaper ett nytt språk med XML. Jeg så for meg at XML fungerte omtrent slik: define tag <header_one> { font = "areal"; size = "10px" } Skjønner du hva jeg mener? Finne på en egen tag og tilegne taggen de funksjonene du selv ønsker. Hadde det ikke vært dritkult med ett slikt språk der man i tillegg til standard tagger kan definere sine egne, rart at det egentlig ikke finnes noe slikt? Vi tar frem eksempelet fra w3schools igjen, her har man funne på egne tagger men man har ikke tilegnet taggene egenskaper eller definert de. Det jeg prøver å si at mange her og spesielt boken om html misbruker ordet å definere eller rett og slett bruker ordet feil mener ihvertfall jeg. <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?><!DOCTYPE note SYSTEM "Note.dtd"> <note> <to>Tove</to> <from>Jani</from> <heading>Reminder</heading> <body>Don't forget me this weekend!</body> </note> Endret 14. april 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Du skjønner rett og slett ikke hva XML er. Du har forsåvidt rett i at XML ikke definerer strukturen, men du forstår ikke at XML er grunnlaget, et sett med universal-regler, som danner XML-baserte markup-språk som (X)HTML. Det kan altså sies som at det er XHTML som definerer formatet, men XHTML baserer seg på de grunnleggende universal-reglene som XML består av. Absolutt forvirrende og vanskelig dette, men du skal det se det kommer Endret 14. april 2009 av PHPdude Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Du skjønner rett og slett ikke hva XML er. Du har forsåvidt rett i at XML ikke definerer strukturen, men du forstår ikke at XML er grunnlaget, et sett med universal-regler, som danner XML-baserte markup-språk som (X)HTML. Det kan altså sies som at det er XHTML som definerer formatet, men XHTML baserer seg på de grunnleggende universal-reglene som XML består av. Absolutt forvirrende og vanskelig dette, men du skal det se det kommer Tror jeg forstår hva XML er nå men jeg mener dere forklarer det feil. En felles struktur med felles regler betyr ikke at man har definert egne tagger som dere påstår at man kan gjøre i XML men det betyr heller det motsatte. For å definere en tagg må man tilegne taggen en egenskap eller en funksjon og det gjør man rett og slett ikke med XML. Edit: Hvis du legger noe annet i å definere en tagg må du gjerne forklare meg det men jeg mener ihvertfall at man IKKE har definert en tag bare ved å skrive en start og en sluttag. Endret 14. april 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 XML åleine er igenting, berre eit dokument, xml + ein rendrer blir noko anna. for htmls <h3>-tag så seier den ingenting om korleis den skal vise det som er i den, det er rendreren (i vår tilfelle browseren som sjekker CSSen og standarddefinisjonen for denne tagen. I publiseringsløysninger der ein har rammeverk (asp, jsp ..........) så gir det ein muligheit til å definere sine egne rendrere , og dermed produsere gyldig kode for browseren sjølv om dataene ikkje i utgangspunktet. Som sida du referere eksempelet frå, xml er ikkje ein erstatning for html, men ein måte å strukturere / oppbevare informasjon på for å legg hente det opp til "visninglaget". For datatransport mellom applikasjoner så bruker ein programmeringsspråkets egne xml-parsere for å lese dataene (f.eks Java har blant anna DOM og Sax) Men ein kan også skrive sin egne parser og då høgge dokumentet opp i mindre biter og så til slutt hente ut elementet som er lagra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå