Gå til innhold

Maxtor PATA disker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et ATABOY san tower, som jeg må ha noen fler disker til. Av en eller annen grunn er det kun maxtor disker som passer. IDE og strøm tilkobling på Maxtor diskene er litt anderledes enn på f.eks WD disker.

Prøver å finne nettbutikker som fører Maxtor disker, men utvaget er smått.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt Maxtor Diamondmax disker på 2 -300 gig. da med PATA interface.. eller om noen har noen å selge..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En forklaring kan være (Hentet fra Computerworld 6/10-2006):

Harddiskprodusenten Seagate kjøpte i fjor Maxtor. Siden overtakelsen har selskapene hatt tildels parallelle produktlinjer. Produksjonen av Maxtor egne harddiskdrev stopper nå, samtidig som det lanseres nye modeller.

Koblingsmessig er det 3 standarder på 3.5" harddisker:

1) IDE (PATA) Standard strøm-molex / IDE signalkabelfeste (med/uten styringspinne)

2) SCSI standard strøm-molex / SCSI signalkabelfeste (flere utgaver)

3) SATA enten standard strøm-molex eller SATA-strømplugg / SATA signalkabelfeste

EDIT:

Ser at ATABOY er et kabinett for hotswap harddisker i RAID.IDE-harddisker har normalt ikke støtte for dette. Dermed kan kontroller og konnektordelen på harddisken være spesialbygget for formålet. SATA og SCSI er hotswapable.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Takk for svar.. Det er Maxtor Diamondmax 11 disker som står i pr. idag. Jeg hadde tilfeldigvis en Diamondmax 9 liggende hjemme, denne passet rett inn, og fungerte i ATABOY'en. Som jeg sa så er snakk om ørsmå forskjeller men WD disker kan man ikke sette inn. De ville sikkert fungert de også, men jeg får de ikke inn i sporene. Nettopp fordi MAXTOR sitt interface er litt forskyvet ifht andre produsenter..

Men da får jeg se på bruktmarkedet da.. Skal kun brukes til testing/trening, så det er ikke så farlig om diskene er godt brukte, bare de er MAXTOR...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...