Gjest Guest Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hei. For hvert år som går så merker jeg at jeg takler vinteren i mindre grad. Som oftest når solen står fram er jeg i godt humør og føler meg aktiv og klar i hodet. Når det er mørkt og grått merker jeg at jeg føler meg som om jeg har tåke i hodet som medfører at jeg får problemer med å tenke klart/konsentrere meg samt at jeg er i nedsatt eller dårlig humør. Dette gjør at jeg får litt problemer når jeg skal ut for å sosialisere, når jeg føler meg psykisk nedsatt så blir jeg automatisk antisosial, selv om jeg prøver å virke naturlig og engasjert. Dette er jo kjipt når man skal få seg venner, prøve noe nytt eller få seg en ny jobb. For å motvirke dette trener jeg 3 ganger i uken, sover 8-9 timer hver natt og drikker mye vann og spiser sundt. Å være sosial er også noe som hjelper veldig, men det er ikke lett siden dette gjør meg asosial i utgangspunktet. Tenkte at jeg skulle ta dette opp med legen på torsdag, men er det noen som her litt erfaring med dette? Jeg vil gjerne vite litt om hva jeg kan forvente meg. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Du beskriver et kjent fenomen. Jeg vil rekomendere å prøve lysbehandlig. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Du beskriver et kjent fenomen. Jeg vil rekomendere å prøve lysbehandlig. Ser ikke bort ifra at det er ett utbredt fenomen, men jeg ser ut til å bli sterkere påvriket enn de meste. Både studiene og mitt sosiale liv har tatt en del skade som følge av det. Moren min har også hatt to veldig store depresjoner pga mangelen på lys og avstand fra kjente. Hun klarte seg takket være antidepressive tabletter. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Blir alltid i bedre humør på dager med sol. Bor i Bergen... Aner ikke hva legen vil si, men beskriver du situasjonen som du gjør her blir du helt sikkert tatt på alvor. Lysbehandling har jeg aldri prøvd. Men antidepressiva har bivirkninger, så det er kanskje ikke det første man forsøker? Men jeg vet ikke. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 vinterdepresjoner er et veldig kjent fenomen og kan ofte komme av vitamin d mangel, som igjen er forårsaket av for lite sollys. opplevde dette selv i vinter, og det gikk nesten galt da jeg lider av depresjoner og angst fra før av. var et lent lykketreff at jeg dro til legen og tok en blodprøve da jeg ble forkjølet og de oppdaget vit.d mangel. gikk rett på apoteket og kjøpte vitamin d piller, og en uke senere var jeg mye "lettere" til sinns. i usa tilsettes flere frokostblandinger og andre matvarer vitamin d for å motvirke vinterdepresjoner ^^ Lenke til kommentar
Gjest Guest Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Har tatt flere blodtester før for å se om jeg manglet noe og de har aldri funnet noen mangel. Tror de tilfører vitamin D til Tine lettmelk. Tar en kort tur innom solarium en gang i uken også, bare for å få opp humøret, så jeg er temmelig sikker på at det er noe annet som er galt. Har ingen anelse om hvordan lysterapi fungerer, men så fort sola er borte så bare faller hodet mitt i den tåkete og slitne rutinen igjen. Virker som om jeg trenger en oppkvikker for å komme meg ut av det. Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_* Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg har også slitt utrolig mye med vinter deprisjon, trekker meg ofte tilbake og sitter mye mere inne på rommet mitt en jeg ellers gjør. har også mye lavere selvtillit om vinteren av en eller anen grunn. Men så begynte jeg å gå til solariumet en dag i uka, og tok jevnlig lysbehandling. Har to lamper som jeg setter på en halvtime om morningen og midt på dagen. Har fungert kjempe fint for meg! noen dager er verre enn andre så klart, men ikke værre enn at jeg bare tenker at jeg må ta meg sammen å gå ut, det blir bare enda værre av å sitte på rommet:) har du prøvd med lysbehandling? Lenke til kommentar
.V. Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 En lampe til lysterapi koster rundt 2000kr. Dette er noe du kan få via hjelpemiddelsentralen, snakk med legen din. En slik lampe sitter du framfor 30-60min per dag (på morgenen/midt på dag). Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Vinterdepresjon er et velkjent fenomen for meg. Den gjør at jeg blir mer tilbakelent og tiltaksløs, samtidig som jeg får langt dårligere selvfølelse. Heldigvis er våren kommet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå