Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan gi faen i foreldrene?

Gjest gifaen

Anbefalte innlegg

Gjest gifaen

Hei , jeg er en gutt på 13 år.. Jeg vet ikke om jeg har problemmer eller ei.. Men whatever..

La meg begynne..

Det har seg sånn at jeg suger på skolen og hater foreldrene.. Foreldrene er jo snille , de gir meg lov til NESTEN alt.. Jeg orker bare ikke å se trynet dems hverdag.. Jeg har bursdag om 28 dager , la meg si det sånn.. Den ekte familien min fra far/mor sin side , kjenner jeg ikke.. Vet faktisk ikke om de lever eller ei.. Hvert år jeg har bursdag pleier jeg å inventere familien (min) , men denne gangen tror jeg ikke gidder å feire bursdagen.. (Seriøst , jeg orker ikke stress , om jeg blir 14 år , det bryr meg ikke så veldi). Skolefest eller hva det heter har jeg sluttet for noen år siden , valgte det selv.. Hater styr og stress.. Faren min er dau og det bryr meg faktisk lite om, nå lever jeg med en stefar og min ekte mor (og familien til min stefar). Det jeg ikke skjønner er hver gang mine foreldre kjefter på meg (som de ofte gjør) , pleier jeg som oftest å få tårer i øynene.. Det var faktisk en gang at jeg ble så jævla lei av kjeftingen til foreldrene mine at jeg sniffet smertestillende og annet dritt jeg fant i skapet.. Er bare helt piss lei alt..

Jeg er en veldig aktiv gutt , og liker å trene. Men seff må foreldrene mine ødelege alt for meg , jeg hadde veldig lyst å begynne på treningsenter men det fikk jeg ikke lov til , så jeg har tenkt å skaffe mine egene penger og begynne der selv , har foreldrene noe rett til å slå meg eller kjefte kraftig på meg (Stefaren pleier avogtil å slå meg eller dytte meg når han er velid sur).. Jaja , trenger ikke noe nummer til Røde kors eller hva det heter.. Jeg klarer meg , skal bare bo noen par år til før alt er slutt..

Ville bare få dette ut..

Et spørsmål , har min stefar lov i det helletatt å være borti meg? Ta på meg eller noe sånt? Da mener jeg stefaren

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest gifaen

Hvert år jeg har bursdag pleier jeg å inventere familien (til min stefar*****)

Har fatisk tenkt å ta selvmord noen par ganger, men har ikke gjort det fordi jeg har ingen grunn til å gjøre det.. Alle må tåle litt kjeft her og der.. Men jeg vet ikke , har helt sikkert hatt en fryktelig barndom :(

Lenke til kommentar

Du kan politianmelde hvilken som helst voksen som volder deg på noen som helst måte.. Dette er ikke noe du kan bare "leve med i et par år til", dette må du gjøre noe med.. Håper du har noen gode venner eller familie som kan hjelpe deg med dette. Beste jeg kan anbefale er at du tar kontakt med foreldrene til vennene dine, de vet nok råd.

Endret av Toppris
Lenke til kommentar
Gjest gifaen

Jeg vil ikke anmelde min stefar , jeg vil bare at han skal gi faen at jeg lever.. Jeg vil ikke at han skal snakke til meg eller se på meg.. Anmelder jeg ham blir det bare verre , og det kan jeg love deg.. Kan ikke si at han noengang har slått meg , men han har vært veldig hardhent mot meg , og det er kjeftingen som gjør kneken på meg.. Vet ikke helt hva som feiler foreldrene mine , men jeg fikk 3 anmerkinger på 2 mnd! Og da kliccket foreldrrene mine! KLIKKET!! De begynte å true meg at de skal ta vekk alt treningsutstyr osv..

Lenke til kommentar

Stefaren din gjør sikkert så godt han kan, tenk deg om du fikk deg dame med en helt umulig 13-åring som sniffet smeretestillende (hva skulle det være godt for?) hver gang han ble snakket til...

Angående skole, hvor mye lekser gjør du? Følger du med i timene? Gjør du i det hele tatt en innsats?

Du får tårer i øynene når du blir kjeftet på? ja...... du er tretten.

Intensiv trening kan fort bli skadelig for deg i så ung alder. De allller fleste treningsentre har 16års aldersgrense likevel, ta push ups, sit ups og lignende du, og kjøp deg heller noe hjemmetreningsutstyr som manualer og sånt.

Men, du trenger ikke ta imot at han slår deg. Det er bare å si fra at det ikke er akseptabelt i det hele tatt, så får du se om han tar det til seg. Hvis ikke så filmer du med mobilkamera og tropper opp på nærmeste barnehvernsinstitusjon. Men de har lov å kjefte på deg altså, hvordan skal de ellers oppdra deg? :p

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan skolen du går på er, men jeg har fått 0 anmerkninger de siste 6 årene, og jeg har kastet en god del papirfly i timen, fått et par telefonsamtaler, sendt SMSer, vært litt opptatt med 123spill.no på bærbaren..

Hva er det du gjør som gjør at du får anmerkninger, og hvorfor tror du at din stefar kjefter på deg?

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke anmelde min stefar , jeg vil bare at han skal gi faen at jeg lever.. Jeg vil ikke at han skal snakke til meg eller se på meg.. Anmelder jeg ham blir det bare verre , og det kan jeg love deg.. Kan ikke si at han noengang har slått meg , men han har vært veldig hardhent mot meg , og det er kjeftingen som gjør kneken på meg.. Vet ikke helt hva som feiler foreldrene mine , men jeg fikk 3 anmerkinger på 2 mnd! Og da kliccket foreldrrene mine! KLIKKET!! De begynte å true meg at de skal ta vekk alt treningsutstyr osv..

Gi faen i å få anmerkninger da. Og du kan ikke forvente at stefaren din ikke skal bry seg, tro det eller ei, men han føler nok at det er hans jobb å fylle inn for den faren som du mistet. Jeg vet ikke hvor lenge du har kjent han, men han er sikkert glad i deg.

Lenke til kommentar

Han innrømte faktisk at han hatet meg for noen mnd siden, stefaren min blir veldig fort sint og da må alltid min mor roe han ned.. Og en gang skrek han at han hatet meg og ba meg komme bort til han og si hvor mye han hatet meg...

Kan iallefall si at stefaren min har null peil på hvem faren min var , han vet ikke hva han het engang.. Han spiller ikke så veldig stor role for meg , han hadde hjulpet meg hvis han hadde forsvunnet.

Lenke til kommentar
Gjest gifaen

Synest at 3 arm er veldig lite på den skolen jeg går på, får arm for å spise timen eller å ta opp mobilen, får arm hvis du banner i klassen (eks si: faen ) , får arm for å ikke gjøre det du skal i timen og masse annet dritt. Jeg er ikke en vundundergutt, men det er ganske kjipt at moren min tar fra meg alt treningsutstyret bare fordi jeg fikk 3 arm.. Fikk faktisk arm fordi en gutt slo meg , og jeg måtte beskytte meg.. Men tror at jeg gikk litt over grensen :p - slo han så hardt at han ikke kom på skolen neste dag og blødde neseblod og det rant blod ut av kjeften hans.. Men det var fordi han hadde mobbet meg i lengre tid.. Og vet du hva? DET VAR JEG SOM FIKK ARMKENING , FORDI HAN SLO MEG OG JEG BESKYTTET MEG! Tok det opp med læreren men hu kunne ikke gjøre så mye..

Lenke til kommentar

Du er i en veldig deppeperiode.. Altså, prøv å gjør det beste ut av perioden. Har du ingen venner du kan prøve å være mye sammen med? Damer? Vær ute blant folk, og minst mulig med familien din. Det virker som begge parter har fått litt for mye av hverandre. (Deg og din familie)

Lenke til kommentar

Jeg får jo nesten ikke lov å gå ut , hvis jeg skal ut et sted så spør de hvor og korti jeg skal være hjemme , hvis jeg kommer forseint så ringer de til policen..

Lenke til kommentar

Du er jo tretten år, og jeg kan forstå foreldrene dine. Men de har ingen grunn til å holde deg hjemme hele tiden, så prøv å dra ut med venner når du kan. Om du må hjem til kl 10, så bør vel vennene dine respektere det. Du er ihvertfall ute blant folk!

Ringe politiet? Det er litt drøyt syntes jeg. Hvor seint er det snakk om da isåfall, før de ringer dit?

Lenke til kommentar
Synest at 3 arm er veldig lite på den skolen jeg går på, får arm for å spise timen eller å ta opp mobilen, får arm hvis du banner i klassen (eks si: faen ) , får arm for å ikke gjøre det du skal i timen og masse annet dritt. Jeg er ikke en vundundergutt, men det er ganske kjipt at moren min tar fra meg alt treningsutstyret bare fordi jeg fikk 3 arm.. Fikk faktisk arm fordi en gutt slo meg , og jeg måtte beskytte meg.. Men tror at jeg gikk litt over grensen :p - slo han så hardt at han ikke kom på skolen neste dag og blødde neseblod og det rant blod ut av kjeften hans.. Men det var fordi han hadde mobbet meg i lengre tid.. Og vet du hva? DET VAR JEG SOM FIKK ARMKENING , FORDI HAN SLO MEG OG JEG BESKYTTET MEG! Tok det opp med læreren men hu kunne ikke gjøre så mye..

Du beskytter ikke deg selv ved å slå tilbake, da tar du igjen. Om det var han som ble skada så er anmerkning på sin plass synes jeg. Om du vil ha hevn så tar du det etter skoletid :)

Angående de andre grunnene til anmerkning så så det helt normalt ut. Bannskap, spising i timen og mobilbruk skal ikke forekomme i klasserommet, så den er grei.

Lenke til kommentar

Jeg har vært i din posisjon for et par år tilbake. (Er 21 år nå)

Uansett så ble jeg slått og sparket av min stefar en del ganger før han sluttet med det, etter press fra min mor.

Uansett, de maste dag og natt pga alle ting, slik som at jeg ikke hadde samme interesser som alle andre, at jeg la på meg noen kilo, at jeg ikke var flink på skola etc..

Siden jeg var 12-13 år var det ikke mye å gjøre enn å akseptere mitt dagligliv. Jeg hadde ikke jobb eller masse penger, så fikk ikke kjøpt meg mitt eget hus eller leilighet. Men jeg husker at jeg var hos min onkel en del helger for å få litt "fri" før han døde. Det hjalp meg mye. Og jeg ble ikke alltid så utslitt av å være sammen med mine foreldre + jeg hadde noe å se fram til.

Da jeg var 14-15 år sluttet jeg helt med bursdagsfeiringer siden jeg syns jeg ikke fortjente dem og for å hevne meg på mine foreldre med å si at det var dems feil.

Jeg har vel nå flyttet ut og lever på lærlinglønn som funker bra og stortrives med å være alene.

Men må si jeg tenker stadig tilbake på de voldsepisodene jeg ble dratt igjennom. Men har tilgitt han siden jeg syns han er en ganske grei kar. Og han lærte jo meg ossen jeg skulle kjøre bil, svømme og fiske. Dette er ting jeg setter stor pris på og derfor tilgir jeg min stefar.

Jeg tror du rett og slett er for ung og uerfaren til å bedømme hvor "jævelig" du har det.

Det beste råd jeg kan gi deg er å bare holde ut, til slutt så vil noe godt skje deg som alle andre.

Lenke til kommentar
Jeg får jo nesten ikke lov å gå ut , hvis jeg skal ut et sted så spør de hvor og korti jeg skal være hjemme , hvis jeg kommer forseint så ringer de til policen..

Det heter å bry seg ;)

At stefaren din i sinne har sagt at han hater deg, er langt ifra det samme som at han har innrømmet at han hater deg.

Og at foreldrene dine ikke vil punge ut med 4000 i året for at en 14'åring skal begynne på treningssenter (og kanskje slutte igjen etter 2 mnd mens det er binding på 12 mnd) forstår jeg veldig godt. Og som nevnt over har mange treningssentre aldersgrense på 16 år.

Lenke til kommentar

Dette vil du helt sikkert ikke høre - men foreldre har faktisk et ansvar for å forsøke å oppdra deg - og på meg høres det ut som det er akkurat det de gjør. For å få tillitt må man faktisk fortjene det! Så det er faktisk opp til deg selv å oppføre seg på en slik måte at foreldrene dine får tillitt til deg! Det å få annmerkninger på skolen er IKKE en vei å gå for å oppnå dette.

Stefaren din har ingen rett til å slå deg, og det høres jo faktisk ut som han ikke gjør det heller? Som voksen ansvarsperson overfor deg så har han full rett til å fortelle deg hva som er rett eller galt. Når det gjelder episoden der han sa han hatet deg, så er det helt sikkert en foranledning til dette som vi ikke vet noe som helst om, og selvfølgelig forteller du alt fra ditt ståsted. Går du i deg selv så kan det vel hende at du ikke alltid oppfører deg helt pent mot dem du heller? Høres ut som det å være din stefar ikke er den letteste oppgaven i verden, hva med å forsøke å tenke litt på din mor oppe i dette? Vil du kanskje helst at hun skal gi opp sitt kjærlighetsliv å tenke kun på deg? Om noen få år sitter hun der alene når du flytter hjemmefra!

Lenke til kommentar
Og at foreldrene dine ikke vil punge ut med 4000 i året for at en 14'åring skal begynne på treningssenter (og kanskje slutte igjen etter 2 mnd mens det er binding på 12 mnd) forstår jeg veldig godt. Og som nevnt over har mange treningssentre aldersgrense på 16 år.

Det er ikke alle treningssentre som har aldersgrense vet u..

Det er faktisk et treningssenter her i Bergen byn som har aldersgrense 10 år , 2500 kr i året tror jeg..

Endret av opijo
Lenke til kommentar

2500 kroner er mye penger det også, og tenåringer trenger penger til mye annet rart.

Men om du får ukelønn på 100 kroner i uka og vil bruke de på treningssenter istedet for klær, elektronikk og kino så er det jo greit :)

Jeg synes ikke en mor er ufattelig slem bare fordi hun ikke vil bruke 200-300 kroner i måneden på at poden skal trene. Poden går sannsynligvis lei av å trene etter kort tid alikevel.

Synes dessuten treningssenterene burde ha aldersgrense, men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...