Gå til innhold

hvordan få riktig oppløsning

kallis

Anbefalte innlegg

vet ikke hvilket underforum jeg burde bruke, men la gå..

fort og enkelt:

jeg har 2 lcd skjermer, en 26" Hitachi, og en 32" Teco. desse er spesifisert til en oppløsning av 1366*768. mine laptoper fra HP og Asus gir med sin egen programvare og windows sin integrerte ikke mulighet til å bruke noe annet enn 1360*768. derav forsvinner 6 pixler som lager trøbbel i bredden ved å halvveis doble tekst og bilder noen steder bortover. ser helt teit ut på den minste skjermen.

hvorfor er det ikke mulig å selv definere oppløsning på vga-utgangen fra pcen? jeg vet nvidia har denne muligheten, men mine laptoper har desverre ikke et slikt kort.

noen finurelige småprogrammer eller andre tips som fixer dette?

takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er TV skjermer. Dataskjermer har ikke denne oppløsningen.

At det forsvinner 6 pixler er et ubetydelig problem. Men ut fra beskrivelsen så har du skalering. Dette er et generellt problem med TV'er. Skal de kunne brukes som dataskjerm så må de ha 1:1 pixelmapping.

Kjenner bare Samsung TV, der er det en innstilling for dette som kalles for 'Just scan' under 'Picture Size'.

Lenke til kommentar

jepp det stemmer. men likevel underlig at de ikke følger samme oppløsningssystemet som en pcskjerm? med vga, hdmi etc er det jo praktisk sett en monitor med tvtuner. hva skal de med ekstra 6 pixler?

vet det skal vær mulig med valgfri spec, men kanskje det kræsjer med hva grafikkort forstår av "system"

:)

Endret av kallis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...