lh1 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg er 16 år og har mopedlappen. Jeg har kjørt rundt på søster sin gamle scooter i over et halvt år nå og ønsker nå å ta over mitt søskenbarns Aprilia RS50. For meg er dette en nokså stor overgang ettersom jeg har bare daffet rundt på en scooter med automatgir. Så jeg lurer på om det er en veldig stor overgang å gå fra en scooter til RSen? Er også helt blank på giringen. Hvordan fungerer dette på en moped i forhold til bil? (har kjørt endel bil). Hvor er da klutsj og girhendler? Vil også gjerne vite hva dere synes på Aprilia RS50. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Så jeg lurer på om det er en veldig stor overgang å gå fra en scooter til RSen? Nei det er ikke så stor overgang fra de herre automat scooterene til gir moped. Jeg kjørte litt på scooter før jeg gikk over til en moped chopper. Er også helt blank på giringen. Hvordan fungerer dette på en moped i forhold til bil? (har kjørt endel bil). Hvor er da klutsj og girhendler? kløtsj er på venstre side av rtattet [der bakbremsen er på scooter] Gir er på pedal på hvenstre side og bakbremse på høyre side som pedal. Forbremsa er lik som på scooter. Det er veldig lett å lære å gire, litt kronglete i starten ca: de første 5-10 minuttene men så går det greit. Lenke til kommentar
lh1 Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Tusen takk for svar, dette hjelp meg mye Lenke til kommentar
CFM Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Men kjøreegenskapene fra scooter til racing er en helt ny og uvant verden. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Tusen takk for svar, dette hjelp meg mye Bare hyggelig Lykke til med girmoped. Mye bedere en scooter syntes jeg. Girmoped kan du trille igang hvis uhelde er ute en kald vinterdag også=) Lenke til kommentar
Joergen93 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 jeg kunne kjøre bil før jeg lærte meg og kjøre moped. dette syntes jeg var en fordel. cluch hendel er på venstre side og fram brems på høyre og gir på venstre fot. har ikke alt for mye erfaring med scooter, men kan tenke meg det er en litt stor over gang ja. det er bare og prøve og kjøre på en åpen plass, kan du hvor de forskjellige gira er?? nederst er første, et lite hakk opp er fri, så er det 2,3,4... oppover. vist du er helt blank på hele greia vil jeg anbefale og lære det av en som kan og kjøre. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 nederst er første, et lite hakk opp er fri, så er det 2,3,4... oppover. På den Chopperen jeg kjørte var fri først så trykket jeg den ned og da kom første og sånn var det opp til fjerde. Når jeg skulle gire ned var det flytte foten litt lengere bak og trykke ned så mange gir du ville ned Lenke til kommentar
Joergen93 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 trudde det var ganske standar, men kan jo tenke meg at det kan vere forskjellig. men har du en girpedal som stikker ut , må du flytte foten bakover for og gire ned?? jeg har bare en stang som det bare er opp og ned på. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) trudde det var ganske standar, men kan jo tenke meg at det kan vere forskjellig. men har du en girpedal som stikker ut , må du flytte foten bakover for og gire ned?? jeg har bare en stang som det bare er opp og ned på. Ja her ser du ett bilde av den: Først ser du den som du girer til 1-2-3-4 Så den breie er beinstøtta Så kommer den blanke pedalen som man girer fra 4-3-2-1 hvis du skjønner Endret 14. april 2009 av ArneAustenaa Lenke til kommentar
Joergen93 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 skjønner. jeg har en honda mtx 89 model, regner med at din er litt nyere jeg har bare en fotstøtte, og en stang forran der, når man skal gire ned så trykker man den bare ned.og når man skal gire opp trykker man den opp. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Min er en kina chopper som er 2007 modell. Gode å kjøre men svake i motoren... Har kresja den nå da=( Lenke til kommentar
lh1 Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Ja, jeg vil nok ta den med ut på en åpen plass med tidligere eier for å kjøre den litt inn. Var ute etter å vite det mest generelle. Lenke til kommentar
Joergen93 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 ja. det beste er bare og prøve. når du først kan det så kan du det. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hei! Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og dermed vil det være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vi kan anbefale å lese om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Om du ikke endrer emnetittel kan tråden bli stengt. Når endringen er gjennomført er det flott om du bruker -knappen ved dette innlegget slik at en moderator raskere får fjernet denne moderatormeldingen. Reaksjoner og spørsmål rundt moderering skal gjøres på PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå