Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Oppløst samboerforhold - Skatt - Lån, renter, gjeld

gaardern

Anbefalte innlegg

1. Januar 08: Samboere med felles gjeld på 1.5M

1. August 08: Oppløser samboerforhold. En part tar over hele lånet.

Er det gjelden per 31. desember 08 som skal føres opp, slik at den parten som tok over lånet i August skal stå med hele den, mens renteutgiftene fordeles slik det ble betalt inn i året som gikk? (Renter betalt mellom Januar og August deles på 2, mens renter betalt resten av året legges til den parten som tok over lånet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du oppgir skal gjenspeile de faktiske forholdene.

Hvis det du nevner avslutningsvis i parantesen er slik det faktisk var så vil det være det som er riktig å oppgi.

Vær obs på at samboere ikke fritt kan flytte gjeld og renter mellom hverandre slik ektefeller kan. Hvis du ønsker å fordel gjeld og renter på den annen måte enn det som banken har rapporterte må dette dokumenteres, feks ved kopi av låneavtale med banken eller kopi av samboerkontrakt.

Lenke til kommentar
Vær obs på at samboere ikke fritt kan flytte gjeld og renter mellom hverandre slik ektefeller kan. Hvis du ønsker å fordel gjeld og renter på den annen måte enn det som banken har rapporterte må dette dokumenteres, feks ved kopi av låneavtale med banken eller kopi av samboerkontrakt.

Dette er kanskje litt OT, men allikevel: Jeg er samboer og ikke gift, men vi har allikevel fordelt gjeld, renter og biler mellom oss. For selvangivelsen 2007 ringte jeg og snakket med skatteetaten om dette (og andre spørsmål), og fikk beskjed om at det var fullt mulig. I denne sammenhengen har vi også oppgitt navn og fødsels-/personnummer på samboeren i selvangivelsene våre.

Mulig jeg fikk feil informasjon fra skatteetaten i fjor, er i så fall ikke meningen å feilinformere noen her ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...