Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Argumenter for Aktiv Dødshjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det å koble fra livsforlengende maskiner/slutte å gi livsforlengende medisiner kalles passiv dødshjelp, og er, så vidt jeg vet, tillatt i Norge.

man lar personen sulte ihjel ved å kutte life support istedet for å ende de biologiske funksjonene fort og greit ved hjelp av en injeksjon av noe slag. det blir feil, mener jeg. passiv dødshjelp er idiotisk.

Lenke til kommentar

FOR:

- Man bør ha rett til å bestemme over eget liv

- Det er ikke alltid beedre å være levende enn død. Når smertene er uutholdelige på dødsleiet, er det bedre å ta kvelden.

- Vanskelig å håndheve. Folk vil gi dødshjelp uansett.

- Religion er tull

MOT:

- Hadde du klart å drept noen?

- Familien kan angre etterpå

- Hvor skal grensa gå for hvem som skal få dødshjelp?

- Aktiv dødshjelp er synd

Lenke til kommentar

ja, det kan være litt vanskelig å sette grenser. kronisk syke mennesker som ikke har håp om å bli friske og ikke takler dagliglivet bør, slik jeg ser det, få tilbud om aktiv dødshjelp.

en person som er gjennom en litt tung periode i livet, f.eks. en deppa tenåring som nettopp har slått opp med typen sin, bør ikke få kunne benytte seg av tilbudet.

Lenke til kommentar
ja, det kan være litt vanskelig å sette grenser. kronisk syke mennesker som ikke har håp om å bli friske og ikke takler dagliglivet bør, slik jeg ser det, få tilbud om aktiv dødshjelp.

en person som er gjennom en litt tung periode i livet, f.eks. en deppa tenåring som nettopp har slått opp med typen sin, bør ikke få kunne benytte seg av tilbudet.

Hvorfor ikke? Ingen burde da tvinges til å holdes i live mot deres egen vilje?

Lenke til kommentar

Aktiv dødsjhelp er ikke tillat nei, men det er da ingen grunn til at det ikke skulle være det? Det går ann å få en advokat til å vitne en underskrift eller lignende, det åpner ikke på noen måte opp for sporadiske massemord.

Forøvrig er ikke selvmord heller lovt i de fleste vestlige land. Det burde fikses syns jeg.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Hei dere!

Jeg skal ha en liten debatt i forbindelse med et prosjekt på skolen. Vi har fått utdelt ulike emner i klassen. Mitt emne r "Aktiv Dødshejlp." Min oppgave er å komme frem med gode argumenter FOR "Aktiv Dødshjelp"

Kan dere venligst hjelpe meg, og gi noen gode tips og råd om mulig?

Tusen hjertlig takk på forhånd!

Aktiv dødshjelp

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er ok med passiv dødshjelp og aktiv dødshjelp så lenge personen er nær døden og ikke har noe liv lenger. jeg synes ikke at når personen lever, men ikke har noen sanser eller følelser burde trenge å leve mer. Den lever, men den lever ikke noe liv..<3

Endret av hehe2207
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...