Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Argumenter for Aktiv Dødshjelp

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg skal ha en liten debatt i forbindelse med et prosjekt på skolen. Vi har fått utdelt ulike emner i klassen. Mitt emne r "Aktiv Dødshejlp." Min oppgave er å komme frem med gode argumenter FOR "Aktiv Dødshjelp"

Kan dere venligst hjelpe meg, og gi noen gode tips og råd om mulig?

Tusen hjertlig takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen burde bli tvunget til å ta et annet menneske sitt liv av lov.

Om pasient og doktor eller familie vil ta på seg jobben ved å ta livet til pasienten, så er jeg for. Men at en lege skal tvinges til å ta livet til en pasient pga en lov, nei.

På den annen side, hvor går grensa til at en kan kvalifiseres? Kan en suicidal og frisk person få utlevert, eller tvinge en lege til å ta livet til en?

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg ikke fram til å sitte i et gammlehjem (hvis jeg blir så gammel) og råtne bort. Såklart det går an å være gammel og leve et rikt liv. Men hvis jeg ender opp med å bare sitte i en stol det meste av dagen, helt evneveik, og praktisk talt bare venter på å dø, ja da kan jeg like så godt motta aktiv dødshjelp. Om jeg faktisk klarer å ta et slikt valg om jeg havner i den situasjonen, vel det kan jeg ikke garantere.

Lenke til kommentar

Om pasient og doktor eller familie vil ta på seg jobben ved å ta livet til pasienten, så er jeg for. Men at en lege skal tvinges til å ta livet til en pasient pga en lov, nei.

På den annen side, hvor går grensa til at en kan kvalifiseres? Kan en suicidal og frisk person få utlevert, eller tvinge en lege til å ta livet til en?

Jeg er enig i at ingen burde tvinges til å ta en annens liv, så den ønskende får ta sitt eget liv om det er mulig. Foreksempel en maskin som slår av de andre maskinene som holder han i livet når han tenker så og så. Vi har i dag maskiner som kan lese når du tenker, og til en grad, hva du tenker. For eksempel om du er positiv eller negativ til en ide, som å ende sitt eget liv.

Lenke til kommentar

det blir jo naturligvis egne folk som utfører aktiv dødshjelp, regner jeg med; folk som er egnet til å takle et slikt stort ansvar.

men helt ærlig, hvis et menneske virkelig lider og i tillegg ber om å få dø, så assisterer jeg han/henne gladelig. det er kanskje enkelt for meg å si nå, men jeg mener det er det rette å gjøre. enda det kanskje er en tung byrde å bære, så ville jeg vært stolt av å påta meg et slikt ansvar.

Lenke til kommentar
Kan en suicidal og frisk person få utlevert, eller tvinge en lege til å ta livet til en?

Er dette én og samme person? :p

- - -

Spørsmålet burde heller være, forutsatt at man er klar i hodet og vil begå handligen (å dø) uten å ha blitt presset til den:

Hvorfor skal man fratas friheten til å dø?

Endret av jmk
Lenke til kommentar
Kan en suicidal og frisk person få utlevert, eller tvinge en lege til å ta livet til en?

- - -

Spørsmålet burde heller være, forutsatt at man er klar i hodet og vil begå handligen (å dø) uten å ha blitt presset til den:

De tar da vel ikke livet av folk som er klare i hodet?

Det ma vel vaere et seriost handikapp mentalt og fysisk for aktiv dodshjelp?

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at ingen burde tvinges til å ta en annens liv, så den ønskende får ta sitt eget liv om det er mulig. Foreksempel en maskin som slår av de andre maskinene som holder han i livet når han tenker så og så. Vi har i dag maskiner som kan lese når du tenker, og til en grad, hva du tenker. For eksempel om du er positiv eller negativ til en ide, som å ende sitt eget liv.

Vil ikke dette være passiv dødshjelp?

Lenke til kommentar

- - -

Du skjønte hva jeg mente. At du har en normal fysikk i kroppen din, du evner å lage mat, gå en tur osv osv osv, mens en grønnsak klarer ikke disse tingene.

Hvilken instans skal avgjøre hvem som fortjener å dø? Og hvem skal få "æren" av å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
De tar da vel ikke livet av folk som er klare i hodet?

Det ma vel vaere et seriost handikapp mentalt og fysisk for aktiv dodshjelp?

Klar i hodet: Ved bevissthet, fri for sterkt mentalt sløvende midler ... Folk som

.

Hvilken instans skal avgjøre hvem som fortjener å dø? Og hvem skal få "æren" av å gjøre noe med det.

F.eks. Dignitas i Sveits.

Engelsk wikipedia om Dignitas.

Endret av jmk
Lenke til kommentar

Vel, det vil være aktivt i at noen må hjelpe denne personen med å koble seg til og sette opp maskineriet. Litt som å gi en emo et barberblad. Er litt vanskelig å si om det er passivt eller aktivt. Dødshjelp er det vel, hjelp til å dø i vertfall. Men til syvende og sist vil det være selvmord.

Lenke til kommentar
men helt ærlig, hvis et menneske virkelig lider og i tillegg ber om å få dø, så assisterer jeg han/henne gladelig. det er kanskje enkelt for meg å si nå, men jeg mener det er det rette å gjøre. enda det kanskje er en tung byrde å bære, så ville jeg vært stolt av å påta meg et slikt ansvar.

Helt enig med deg der. Det er kanskje vanskelig å hjelpe en person med å dø, men lider denne personen er det rett å hjelpe den. For eksempel om noen kjører på ett rådyr og det overlever, men lider og man er sikker på at det ikke vil overleve ville man jo ha avlivet det. (bortsett fra at mennesket så klart har ett valg om det vil bli avlivet eller ikke, og jeg mener ikke at vi skal avlive folk som blir påkjørt;P)

Endret av Gresskar
Lenke til kommentar

Vel, det vil være aktivt i at noen må hjelpe denne personen med å koble seg til og sette opp maskineriet. Litt som å gi en emo et barberblad. Er litt vanskelig å si om det er passivt eller aktivt. Dødshjelp er det vel, hjelp til å dø i vertfall. Men til syvende og sist vil det være selvmord.

Det å koble fra livsforlengende maskiner/slutte å gi livsforlengende medisiner kalles passiv dødshjelp, og er, så vidt jeg vet, tillatt i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...