Gå til innhold

bytte defekt CPU på acer aspire 7520G?

branick

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter her med en litt under to år gammel acer aspire 7520G som har en AMD TL-56 prosessor. Det jeg lurer på er om dette er mulig å bytte ut da jeg frykter at jeg har fått en defekt CPU og nå står uten kvittering. (fikk ikke dette med av kjøper når jeg kjøpte den for halvannet år siden. kjøpte privat på finn.no)

Vet at mine rettigheter stanser når jeg ikke kan fremvise gyldig kjøpskvittering, og det kan heller ikke selger fremskaffe, så jeg står nå uten den muligheten, men fins det noen måte å få ACER til å ta dette på reklamasjonsretten uten kvitto'n? Er jo en klar reklamasjonssak om jeg hadde hatt kvitteringen.

Har hatt maskinen på elkjøps PC-klinikk for tilstandsrapport, og der var beskjeden at CPU er defekt (dvs nedsatt funksjonalitet da maskinen virker, men CPU kjører på 100% ved loading av windows, og den går aldri ned fra 100& CPU-bruk) Maskinen er brukbar, men ikke holdbar. Viften til CPU går følgelig også på 100% konstant (pga temperatur tror jeg?).

Evt, hvor kan jeg kjøpe en ny tilsvarende CPU og selv bytte denne om jeg ikke kan få ACER til å titte på maskinen? Vet at ved å bytte CPU er ansvaret på min egen kappe, men kan dette få liv i maskinen igjen vil jeg gjerne prøve dette også.

Kan dette være hovedkort-relatert?

Gjort under feilsøking:

-Reinstallert OS. (ingen bedring)

-Flashet til nyeste BIOS. (ingen endring)

-Fjernet alt av ACER bloatware. (Liten forbedring i respons)

-Renset vifter for bittelitt støv (ingen endring)

Andre tips på tiltak som kan prøves?

-Øivind-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...