Gjest mrs.kittyisland Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hei, jeg har røykt hasj med et par venniner for et par uker siden. Jeg ble oppdaget av mamma når hun fant pipa mi i skapet. Så skjedde det som oftest skjer. Eeeet stort kalas med politi innblandet og hele faenskapet. Pappa/mamma ska på møte med politiet og diskutere ka de ska gjøre om et par dager og jeg lurer på hva slags konsekvenser kan jeg å av dette? Jeg er 15 år gammel og dette er/kan: første gangen jeg har røykt hasj/bli min første "prikk" på rullebladet. Takk for alle seriøse svar:) Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Blir nok bare et par tusen, foreldrene dine er nok heller mer bekymret for hva de kan gjøre for at du skal innse at du ikke skal fortsette med narkotika. Endret 14. april 2009 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Gjest mrs.kittyisland Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Så det blir bare en bot og ikke noe ytterlige konsekvenser? Kan jeg forsåvidt leve med... Lenke til kommentar
HeinrichVII Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Forbannede ungdom. Hold deg unna sånnt skvip neste gang. Foreldrene dine gjorde rett i å anmelde deg. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg skal ikke forsvare henne, hun er litt ung for å ta egne valg, MEN hun er over kriminelle lav alder og burde nå kunne tenke over konsekvensene. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Skalle Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Maks noen tusen i bot ja. Innrømmer du kjøp får du et par tusen til. Husker ikke om det skulle være noe for brukerutstyr, men tror ikke de gjør annet enn å ta det. Lykke til, og ikke minst. Hold deg unna rusmidler heretter. Det fører ikke noe bra sted i det hele tatt. Trust me, I know. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Trådstarter må også regne med at barnevernet innvolveres. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) En pipe i skapet? Ingen har blitt tatt på fersken, og i hvert fall ikke av politiet. Jeg ser ikke hvordan dette skal kunne bli noen rulleblad-sak med mindre trådstarter er så dumsnill at h*n rett og slett tilstår (til politiet, det kan være lurt å være ærligere med foreldrene). Det er ikke ulovlig å besitte brukerutstyr. Trenger ingen lov for å bevise det, bare gå inn i en hvilken som helst Scorpius-butikk og sjekk utvalget. Du kan jo tro det hadde vart lenge om det var ulovlig. Endret 14. april 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Et lite oppfølgingspørsmål fra meg: Kan politiet kreve urinprøve på bakgrunn av funn av brukerutstyr? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 De kan be om det, men jeg tviler på at du er noe mer forpliktet til å gi dem det uten videre enn du er til å slippe dem inn når de står på døra uten ransakelsesordre. Lenke til kommentar
CopyDog Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Har blitt tatt flere ganger med pipe og mindre mengde hasj menst jeg var under 18, fikk aldrig bot eller noe annet men barnevernet måtte inn i saken, "Henlagt på grunn av bevisets stilling" var det vel det var Lenke til kommentar
trudel Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Svenni212000 sier vel strengt tatt ikke at vennene har fått h*n med på å røyke hasj, men om det hadde vært tilfelle må jeg si meg enig. En venn som oppfordrer en annen venn til å prøve noe ulovlig som kan få negative konsekvenser er vel ingen god venn? Sier ikke at dette er tilfellet her. Jeg er helt enig i alt Svenni212000 har å si. Trådstarter har gjort en ting som bør få følger, hvordan skal man ellers lære? Bryter man loven så bryter man loven, og den loven er der for en grunn. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år. Første gangs bruk av hasj vil nok straffes relativt mildt. Rådet om å "ikke innrømme en hel masse" må være det dummeste jeg har lest her på svært lenge. Åpenhet og ærlighet er vel det eneste som kan hjelpe deg ut av den situasjonen du har satt deg selv i. Endret 22. april 2009 av cyclo Fjernet off-topic Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Politiet har ingenting og kan ikke gjøre noe med mindre trådstarter tilstår. Hvorfor er det da så dumt å holde kortene tett til kroppen inntil videre? Hvis noen synes det som har blitt gjort er forferdelig ille og fortjener smekk er det kanskje forståelig, men jeg støtter helhjertet alle forsøk på å vri seg unna i denne saken. Man trenger ikke å bli straffet for å lære. Lenke til kommentar
trudel Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Politiet har ingenting og kan ikke gjøre noe med mindre trådstarter tilstår. Hvorfor er det da så dumt å holde kortene tett til kroppen inntil videre? Personlig synes jeg det er dumt å ha det å lyve til politiet ang. narkotika i en alder av 15 år på samvittigheten. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Trådstarter kan maks vente seg en liten bot og eventuelt en prikk på rullebladet. Ikke noe mer enn det. Litt rart at moren din kontakter politiet, og ikke ser på andre muligheter, men det er ikke det tråden dreier seg om. Jeg vil anta at moren din kommer til å kreve at du jevnlig skal avgi urinprøver for å finne ut om hasjbruken vedvarer. Dette kan hun vell ikke kreve, men hun kan vell kaste deg ut av huset om du ikke gjør det. Av personlige erfaringer så lønner det seg ikke i alle tilfeller å legge alle kortene på bordet. Prøv å si minst mulig, og ikke lyv. I et eventuelt avhør har man lov til å si "ingen kommentar". Endret 14. april 2009 av Teac Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Det finnes mange forskjellige situasjoner hvor man kan lyve om narkotika, så la oss heller kalle denne en bagatell. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Ikke kategoriser marijuana under narkotika, det er knapt ett rusmiddel. Ja, du for en straff, men den kommer nok til å være forholdsvis mild. Bare ikke innrøm hel masse, bekreft bare det foreldrene dine vet, ikke noe mer! Du tar feil, et narkotisk stoff er et stoff som er både bedøvende og fysisk avhengihetskapende, hasj er IKKE fysisk avhengihetskapende. http://www.druglibrary.org/schaffer/hemp/general/bruin.htm Tøys og tull fra dere begge. Hva dere personlig måtte mene er helt uinteressant. Det som betyr noe er hva loven og forskriften sier. Der regnes begge deler (hasj og marihuana) som narkotiske stoffer (derivater av cannabis): http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-19780630-0008-001.html Straffen for trådstarter reguleres da av Straffelovens § 162: Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år. Første gangs bruk av hasj vil nok straffes relativt mildt. Rådet om å "ikke innrømme en hel masse" må være det dummeste jeg har lest her på svært lenge. Åpenhet og ærlighet er vel det eneste som kan hjelpe deg ut av den situasjonen du har satt deg selv i. Det er dessverre feil hjemmel du henviser til, tror neppe dette tilfellet vil rammes av proffparagarafen. Riktig hjemmel er mest sannsynlig legemiddelloven §24, jfr. §31. Politiet har ingenting og kan ikke gjøre noe med mindre trådstarter tilstår. Hvorfor er det da så dumt å holde kortene tett til kroppen inntil videre? Hvis noen synes det som har blitt gjort er forferdelig ille og fortjener smekk er det kanskje forståelig, men jeg støtter helhjertet alle forsøk på å vri seg unna i denne saken. Man trenger ikke å bli straffet for å lære. Slike juridiske råd er farlige, enda farligere blir de når de skrives av personer som ikke har full innsikt i saken og ei heller skikkelig juridisk kompetanse. Hadde du hatt et snev av juridisk kompetanse, så hadde du også visst at det er fullt lovlig for påtalemyndighetene å legge vekt på siktedes taushet. Dette er ikke omdiskutabelt, og det er også akseptert av EMD. Med andre ord kan dette rådet i værste fall føre til at vedkommende får en strengere reaksjon enn vedkommende ville fått i utgangspunktet. Hvilken reaksjoner trådstarter vil få er høyst diskutabelt, men det kommer også ann på hva politiet velger å reagere. Mot unge lovbrytere er ikke alltid fengsel og bøtelegging på sin plass, tross hva mesteparten i samfunnet mener. En henvendelse til barnevernet vil nok skje, men hvordan de velger å reagere vil også variere. Får man derimot en straffereaskjon som forelegg eller påtaleunnlatelse, vil man risikere å bli nektet visum til land som krever visum (langt flere steder enn USA, men det er ikke mange som tenker over dette), utsettelse på førerkort, nektelse av sikkerhetsklarering, nektelse av visse typer jobb osv. Selvfølgelig virker kanskje ikke dette så viktig nå når man er ung, men senere i livet kan et slikt tilfelle nettopp føre til at man kanskje ikke kan reise inn i et land eller få den jobben man ønsket seg. I mitt tilfelle så har jeg nettopp avsluttet et praksisopphold i det man kan kalle en "høy" stilling, og hvis jeg hadde hatt noe på rullebladet mitt kunne jeg bare ha glemt å søke på den jobben. En annen interessant ting er at den saken vil forfølge deg hele livet. Politiets registre er akkurat som elefanten, de glemmer ikke. Så hver gang politiet sjekker deg opp i registrene sine så vil den saken dukke opp på skjermen hvis den havner i strafferegistret. Du husker muligens den 20 år gamle narkotika saken som dukket opp i avisen. For trådstarters egen del anbefaler jeg på det sterkeste å oppsøke hjelp, samt å holde seg unna slike ulovlige substanser. Til slutt en liten modnotis: Ser noen drar opp debatten om marihuana osv. er narkotika. Så lenge det pr. def. er narkotika i den juridiske sfæren, så er dette off- topic. Slike innlegg hører ikke hjemme i denne delen av forumet i det hele tatt. MVH KVTL Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Dette er en fillesak. Ja, selvfølgelig kan påtalemyndighetene se mørkt på manglende samarbeidsvilje, men det er forutsatt at det kommer så langt, noe det ikke gjør så lenge ingenting kan bevises. I den forbindelse er det jeg mener at det er greiest å holde kjeft. Hvis trådstarter allerede har tilstått, eller politiet har noe å gå etter, da er saken en helt annen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå