Gå til innhold

[Løst]debian 5, atheros og nvidia?

Anbefalte innlegg

som emnetittelen antyder så lurer jeg primært på.. hvordan er debian støtten til atheros sine trådløs kort nå? vet at den nye ubuntu 9.04 har endelig klart å fått innebygd støtte for kortet, så... har debian kommet til dette ponktet også?

spørsmål 2;

hvordan er det med nvidia støttet her? sist jeg installerte debian 4 så måtte jeg redigere og endre masse instillinger får å kjør en annen alternativ driver får å få opp det grafiske grensesnittet.

og en ting til... jeg skal installere debian med dvd, trenger jeg virklig å laste ned alle 5 iso filene? eller er det nokk med å bare laste ned dvd nr 1/5?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første cd'en/dvd'en inneholder alt du trenger for å innstalere OS'et, det andre er bare deler av pakkebrønnen lagt på skive. Ingen anelse med resten, selv om jeg har nvidia kort i serveren min med Debian Lenny (har aldri kjørt X på skjermutgangen).

Lenke til kommentar

Atheros: Det kommer an på hva slags Atheros-kort du har. Noen er godt støttet av ath5k-driveren i kjernen (Lenny kommer med 2.6.26). Noen er dårlig/ikke støttet, da må du i tilfelle bruke madwifi eller ndiswrapper (krever ekstrainstallasjon/konfigurasjon).

Nvidias binære driver følger ikke med i Debian, så denne må du laste ned separat.

Sånn helt personlig syns jeg ikke Debian er den helt store desktop-distroen, men foretrekker den på server.

Lenke til kommentar
Xorg har ikke trengt configfil på en stund nå.. Starter helt fint uten (autodetecter alt)

Med frie drivere vel og merke. Catalyst og Nvidia krever forstatt xorg.conf. Sist jeg sjekket var også nvidia sin støtte for Randr begredelig, så da er man enda mer avhengig av den for konfigurasjon.

Lenke til kommentar

xorg.conf ga ingen ting, men her er loggen til cat /etc/X11/xorg.conf

# xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "InputDevice"
Identifier	"Generic Keyboard"
Driver		"kbd"
Option		"XkbRules"	"xorg"
Option		"XkbModel"	"pc105"
Option		"XkbLayout"	"no"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier	"Configured Mouse"
Driver		"mouse"
EndSection

Section "Device"
Identifier	"Configured Video Device"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier	"Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier	"Default Screen"
Monitor		"Configured Monitor"
EndSection

Lenke til kommentar

xorg.conf = /etc/X11/xorg.conf

Altså en configfil som ligger i mappen /etc/X11

Uansett var den så godt som tom, selv om det var noen linjer med tekst der. Kan derfor med 99.9% sikkerhet fastslå at du bruker "nv"-driveren, som er fri, men som ikke har 3D-støtte.

Last ned driver fra www.nvidia.com, følg instruksjonene som følger med dem, det skal ikke være verre enn det.

Lenke til kommentar

Du har jo all dokumentasjon du trenger i linken til Del, og det skal vel også følge en fremgangsmåte med selve driveren fra nVidia.

Hvis dette blir for vanskelig, foreslår jeg at du slår fra deg Debian, og velger en distro hvor det er tilrettelagt bedre for nybegynnere. Ubuntu, Linux Mint, OpenSUSE e.l.

Lenke til kommentar
xorg.conf = /etc/X11/xorg.conf

Altså en configfil som ligger i mappen /etc/X11

Uansett var den så godt som tom, selv om det var noen linjer med tekst der. Kan derfor med 99.9% sikkerhet fastslå at du bruker "nv"-driveren, som er fri, men som ikke har 3D-støtte.

Last ned driver fra www.nvidia.com, følg instruksjonene som følger med dem, det skal ikke være verre enn det.

hehe sist gang jeg gjorde det ble hele xserveren fuckup og jeg måtte reinstallere systemet for å få det til å fungere igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...