luft Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Som tittelen spør; hvorfor ser ting mindre ut jo lenger unna de er? Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Forde det dekker mindre av synsfeltet vårt, og dermed blir mindre av de tappene i øynene som tar i mot lys brukt for å gjengi objektet, dermed ser det mindre ut. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Men hvorfor dekker det mindre av synsfeltet? Går ikke lyset rett frem? Burde det ikke da lyset blitt akkurat det samme om det var 20m vekk eller 1m vekk? Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Men hvorfor dekker det mindre av synsfeltet? Går ikke lyset rett frem? Burde det ikke da lyset blitt akkurat det samme om det var 20m vekk eller 1m vekk? Nei. Som Lord-KGA sa. Lenger avstand til et objekt fører til at objektet dekker en mindre del av synsfeltet slik at mindre lys fra objektet reflekteres til øyet. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 tillat meg å demostrere i paint <3 den store nestn-halvsirkelen er synsfeltet til en person. foran er det et firbeinet dyr. på den første tegningen har dyret en større vinkel i synsfeltet enn den som er lenger vekke, og dermed virker nr 2 mindre Lenke til kommentar
luft Skrevet 6. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2009 HAr fundert litt nå og kommet fram til at øyet fungerer jo på samme måte som et kamera! Laget en tegning i paint jeg og =) Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 njaa... øyet er mer avansert Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 Sammenlikningen er fortsatt relevant pirkepetter. Du kan lett se utifra illustrasjonen at fokuset var på linsen i øyet/kameraet som lyset reiser gjennom, og der det treffer etterpå i kameraet/øyet. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 I tillegg er ikke jordens overflate flat, så jo lengre unna noe er, jo mer vil bli dekket av krummingen av jordens overflate. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 6. mai 2009 Del Skrevet 6. mai 2009 I tillegg er ikke jordens overflate flat, så jo lengre unna noe er, jo mer vil bli dekket av krummingen av jordens overflate. Lenke til kommentar
Fredrik. Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 Hahahaha, DIGGER posten din Valkyria! Lo meg skakk. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 7. mai 2009 Del Skrevet 7. mai 2009 et bilde sier mer enn 1000 ord Lenke til kommentar
pululf Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 I tillegg er ikke jordens overflate flat, så jo lengre unna noe er, jo mer vil bli dekket av krummingen av jordens overflate. ...Jeg bare måtte Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg har ett spm til dette, Hvis en ting er 100 mil unna kan jeg zoome inn på det med en kraftig optisk linse. Hvorfor blir ikke bildet dårligere som når vi zoomer i ett pixel basert digitalbilde? Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg har ett spm til dette, Hvis en ting er 100 mil unna kan jeg zoome inn på det med en kraftig optisk linse. Hvorfor blir ikke bildet dårligere som når vi zoomer i ett pixel basert digitalbilde? Fordi en zoom med en optisk linse ikke er det samme som digital zoom. Når du bruker en optisk linse vil du øke arealet objektet dekker av bilde sensoren i kameraet, og dermed øker du pixel antallet det består av. Ved digital zoom vil objektet fortsatt bestå av det antallet pixler som når bildet ble tatt, du bare gjør pixlene "større". Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg tenker på når vi ser på noe som er laaangt unna.. Blir bildekvaliteten dårligere om vi zoomer helt sinnsvakt mye? Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Så lenge optikken klarer det kan du vel i teorien zoome så kraftig at du fyller hele sensoren med ett foton. Da kan man i teorien zoome inn på en en del av en celle som er på beinet til en maur mange lysår unna Problemet blir da interferens av andre lyskilder, ikke det at tingen er langt unna. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg tenker på når vi ser på noe som er laaangt unna.. Blir bildekvaliteten dårligere om vi zoomer helt sinnsvakt mye? optisk zoom nei digital zoom ja http://www.photoxels.com/article-optical-digital-zoom.html Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg tenker på når vi ser på noe som er laaangt unna.. Blir bildekvaliteten dårligere om vi zoomer helt sinnsvakt mye? optisk zoom nei digital zoom ja http://www.photoxels.com/article-optical-digital-zoom.html Det er en overforenkling, bildekvaliteten blir dårligere når man zommer mye i praksis. AtW Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Det er en overforenkling, bildekvaliteten blir dårligere når man zommer mye i praksis. AtW Hva er det som er årsaken til det egentlig? Uklarhet grunnet atmosfære og linse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå