Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fått igjen alt for lite på skatten?

Anbefalte innlegg

Søker litt råd her da jeg er usikker på dette emnet.

Tjente i fjor 49500kr, hadde frikort som tilsvarer 40000 kr skattefritt. Betalte i fjor 17900 kr i skatt. Forventet dermed å få igjen en del på skatten siden jeg hadde betalt nesten 18000 i skatt på 9500kr skattbar inntekt. Men på lappen fra skateetaten står det bare 2500kr tilbake! Er ikke dette alt for lite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tapte også endel tusen på å jobbe over frikortet. I mitt betalte jeg litt over 20 000 kr over frikortet (fikk utbetalt 50% av dette, da 50% ble trukket), og jeg får bare 3000 kr igjen, føler det litt trist nå som jeg vet at jeg kan ordne meg et skattekort som trekker 5% når jeg har brukt opp frikortet. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Det er ikke sånn at man automatisk får trukket fra 40000. Da kunne jo alle gjort dette, uansett inntekt.

Hvordan er reglene for dette da?

Til trådstarter: Jeg tjente 70000, betalte 11000 i skatt og får nå igjen ca 4-5 tusen.

Lenke til kommentar
Det er ikke sånn at man automatisk får trukket fra 40000. Da kunne jo alle gjort dette, uansett inntekt.

Til trådstarter: Jeg tjente 70000, betalte 11000 i skatt og får nå igjen ca 4-5 tusen.

Tror nok du må skatte hele beløpet om du havner over grensa ja, noe som stemmer ganske greit med det du har betalt og fått igjen (regner med det har blitt trekt en 8-9%)

Lenke til kommentar

Tror nok du må skatte hele beløpet om du havner over grensa ja, noe som stemmer ganske greit med det du har betalt og fått igjen (regner med det har blitt trekt en 8-9%)

Trodde jeg bare skattet de kronene man tjente over jeg da men, og det er da egentlig det jeg mener er mest rettferdig også.

I prinsippet hvis man tjente 41000 skulle man da skattet for hele det beløpet, men ifølge denne betaler man bare da 350 kr skatt, noe som kan umulig være skatt for annet enn kun det man tjente over.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det SKAL lønne seg å jobbe mer enn det beløpet skattefrikortet er beregnet til. Det betyr med andre ord at du ikke skal straffes for at du tjener mer.

Forutsatt at de tallene du oppgir er korrekte og at det ikke er andre ting i din ligning som er med i beregningen, som f.eks. høy formue etc, så høres dette helt galt ut.

Ta kontakt med ditt lokale ligningskontor, så får du nok svar.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tro at tallene dine stemmer helt..

Du skriver at du hadde frikort og tjente 49.500. Under forutsetning at du hadde én arbeidsgiver, trakk nok ikke arbeidsgiveren skatt før du passerte fribeløpet på ca 40.000. Kan derfor ikke forstå hvordan du kan ha betalt 17.900 i skatt på en inntekt på ca 10.000 over fribeløpet. Etter hva jeg har forstått vil arbeidsgiver trekke 50% skatt på beløpet som overstiger frikortet hvis du ikke leverer nytt skattekort. Dvs. at du burde ha blitt trukket ca 5.000 i skatt på de 10.000 over frikortet.

Forøvrig blir det ikke helt rett å si at du bare skal beskattes på beløpet over frikortgrensa. Går du over frikortgrensa skal du betale skatt på hele beløpet.

Det står på selvangivelsen hvilke beløp som ligger til grunn for beregningen av skatten. Fint om du kan skrive hvilke tall som står der (på ark to er det vel, der det står tilgode / restskatt). Det hjelper folk her på forumet til å gi deg gode svar :)

Lenke til kommentar

Det sto at jeg skulle få tilbake 2500.

Hadde 2 arbeidsgivere i fjor. Hos arbeidsgiver nr 1 tjente jeg 10 000. Disse gikk på fri kortet. Hos arbeidsgiver 2 tjente jeg ca 38500, men leverte ikke inn vanlig skattekort så etter frikortet var oppbrukt så ble 1 eller 2 lønninger trekt som 50%

Lenke til kommentar

Har postet dette før, men det er så informativt at det fortjener gjentagelse:

(link til kilden)

Figurene under viser hhv. marginalskatt og gjennomsnittsskatt på lønn eksklusiv arbeidsgiveravgift for en lønnstaker som lignes i klasse 1 med 2008-regler. Skatten er null opp til den såkalte frikortgrensen (40 000 kroner). Deretter betales trygdeavgift etter en opptrappingssats (25 pst.). Når trygdeavgift etter opptrappingssats er lik trygdeavgift etter vanlig sats, det vil si ved en lønnsinntekt på 57 558 kroner, betales det trygdeavgift med en sats på 7,8 pst. av hele lønnen. Når lønnsinntekten overstiger summen av personfradraget og lønnsfradraget (70 650 kroner), begynner man å betale skatt på alminnelig inntekt (28 pst.), noe som gir en marginalskatt på 35,8 pst. Lønnsfradraget blir erstattet av minstefradraget ved en lønnsinntekt på 88 333 kroner. Minstefradraget settes til 36 pst. av lønnsinntekten. Dermed faller marginalskatten til 25,7 pst. Ved en lønnsinntekt på 186 111 kroner oppnås maksimalt minstefradrag, og marginalskatten blir igjen 35,8 pst. Fra 420 000 kroner begynner man å betale toppskatt (9 pst.), og marginalskatten øker til 44,8 pst. Fra 682 500 kroner øker toppskatten til 12 pst., og marginalskatten øker dermed til 47,8 pst.

figur%20marie%201.jpg

figur%20marie%202.jpg

Lenke til kommentar
Det sto at jeg skulle få tilbake 2500.

Hadde 2 arbeidsgivere i fjor. Hos arbeidsgiver nr 1 tjente jeg 10 000. Disse gikk på fri kortet. Hos arbeidsgiver 2 tjente jeg ca 38500, men leverte ikke inn vanlig skattekort så etter frikortet var oppbrukt så ble 1 eller 2 lønninger trekt som 50%

Det står flere tall der - bl.a. grunnlaget for beregning av skatt, hvor mye du har betalt i skatt og - som du har skrevet - hva du skal få tilbake.

Hvis du ser på linken til H80, har du et fint eksempel for dine tall.

"Person 1" i tabellen har hatt en inntekt på kr. 50.000 og skal da betale 2.600 kr i skatt.

Hvis vi sammenlikner dette med dine tall:

-Du har tjent ca 50.000 -> skal betale ca 2.600 kr i skatt

-Ble trukket 50% på det over frikortet: 50% av 10.000 = 5.000.

Da skal du ha tilbake 5.000 - 2.600 = 2.400 kr.

Det stemmer ganske bra med dine tall?

Jeg forstår derfor ikke hvor dine 17.900 kr. i betalt skatt kommer fra.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...