Gå til innhold

• Spørsmål om vektøkning

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 14 år, som har et lite spørsmål. ;)

Hvor mange kalorier burde jeg ca. ligge på når jeg nå skal opp i vekt?

Jeg veier 45kg, 164cm høy og har planer om å komme opp i 50-60kg.

Treningen jeg gjør er 1t gåtur hver mandag, onsdag og fredag, og litt styrketrening.

Jeg vil helst spise mest mulig, og spiser fortiden 2600kcal og vekten er nesten stabil. Den går faktisk litt nedover.

Takk. :thumbup:

Endret av Zarn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler seriøst på at du spiser 2600 kcal og ikke går opp i vekt når du er 45 kg. Isåfall er det noen sinnsyke turer du går på. TN sin kalkulator sier ~2200 kalorier for å holde vekten, og +300-500 hvis du vil gå opp (=2500-2700).

Endret av different
Lenke til kommentar
Tviler seriøst på at du spiser 2600 kcal og ikke går opp i vekt når du er 45 kg. Isåfall er det noen sinnsyke turer du går på. TN sin kalkulator sier ~2200 kalorier for å holde vekten, og +300-500 hvis du vil gå opp (=2500-2700).

TN sin kalkulator? :hrm:

Ernæringfysiologen min sier at jeg skal ha minimum 2600 når jeg sitter stille hele dagen. Hun har jobbet på olympiatoppen, RASP osv.

Hvis jeg spiser 2200 kommer jeg til å sulte meg ihjel. Nuff said.

Jeg er forresten driiit sulten nå med 2600.

Når jeg spiste 2600 før, og ikke gikk noen turer, stod vekten stabil, men nå som jeg har begynt å gå turer, går den nedover.

Endret av Zarn
Lenke til kommentar

jeg er 18 år, 184 høy og 86 kilo, spiser rundt 4000 kalorier dagen, og øker rundt et halvt kilo i uken

Prøv å øke med 500 kalorier om du ikke går opp i vekt med det du spiser nå.

Men 3100 kalorier for en på 45 kilo og 14 år, er det galdhøpiggen du driver og går i?

men enkelt og greit; går du ikke opp i vekt, så spis mer. nøtter er en fin kilde til kalorier om du ikke klarer å spise mer

Lenke til kommentar

TN sin kalkulator? :hrm:

Ernæringfysiologen min sier at jeg skal ha minimum 2600 når jeg sitter stille hele dagen. Hun har jobbet på olympiatoppen, RASP osv.

Kalkulatoren gir en pekepinne på hvor mye du bør få i deg. Hvis du ikke går opp i vekt... vel, da spiser du mer.

Ernæringsfysiologen din sier vel at proteintilskudd er unødvendig, og kanskje til og med farlig da, siden hun har jobbet i olympiatoppen. Evt at du skal spise hver 3. time eller 5 ganger til dagen?

Endret av different
Lenke til kommentar

Tror du jeg følger slavisk det hun sier? Hun har faktisk ikke nevnt noe om proteintilskudd, og med hvor mange ganger jeg burde spise om dagen sier hun at det er det samme, men det er best å spise oftest med tanke på blodsukkeret.

TN sin kalkulator er ikke bergnet på 14-åringer i vekst, you know. Det er det samme som å si at du kan gange vekten din med 55 for å få et ca. tall på hvor mye du forbrenner fordi det er det 14-åringer kan.

Spørsmålet blir vel egentlig om sult er et tegn på for lite i form av kalorier? Ingen raske karbs, bra med sunt fett, bra med proteiner osv.

Edit: Takk for svar da, btw. :)

Endret av Zarn
Lenke til kommentar
TN sin kalkulator er ikke bergnet på 14-åringer i vekst, you know. Det er det samme som å si at du kan gange vekten din med 55 for å få et ca. tall på hvor mye du forbrenner fordi det er det 14-åringer kan.

Spørsmålet blir vel egentlig om sult er et tegn på for lite i form av kalorier? Ingen raske karbs, bra med sunt fett, bra med proteiner osv.

Angående TN sin kalkulator: pekepinn. Om du føler du trenger mange tusen flere kalorier fordi du er i vekst, så legger du på akkurat det.

Sult er jo et sterkt ord. Jeg håper for din del du ikke er i "sult", men heller føler deg sulten. Det må ikke nødvendigvis bety at du får i deg for lite mat, det kan godt være at kroppen din har justert seg etter store mengder inntak av mat, og dermed begynner å klage med en gang du synker litt. Hvis det er et hyppig problem, og du ikke øker i vekt så får du spise mer. Om du fortsatt ikke øker, så spiser du mer. Hvis du mot alle odds heller ikke skulle øke av dette, så får du spise enda litt mer.

Endret av different
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt problemet; du svarer jo egentlig selv på spørsmålet du stiller. Hvis vekten går sakte nedover med 2600 kcal og du føler deg dritsulten er det vel ikke verre enn å spise mer? :dontgetit:

Du kompliserer problemet til de grader med hva ernæringsfysiologen sier og med å tenke kalorier. Det mest logiske man begynner å gjøre før man teller energi og næringsstoffer er å spise når man er sulten, og det gjør tydeligvis ikke du. Hva er poenget med å følge et tall ernæringsfysiologen har oppgitt deg uten å egentlig ha noe konkret grunnlag? Tross alt, den mest nøyaktige indikatoren på hvor mye man skal spise er sultfølelsen, og ikke ernæringsfysiologen. Sultfølelsen sier ingenting om kalorier, proteiner, fett og karbohydrater, bare at du skal spise mer. Spis til du er mett, og ikke bry deg så alt for mye om næringsstoffer. Hvis vekten din går ned eller står stille øker du logisk nok matinntaket.

Forøvrig ser jeg ikke poenget med å gå timelange turer hvis du skal opp i vekt. Det virker mot sin hensikt. Dessuten er det ikke noe poeng i å prøve å legge på seg samtidig som du driver med bare "litt styrketrening". Da ender du mest sannsynlig opp med å legge på deg mest fett, og ikke muskler :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg er en uerfaren liten drittunge på 14 år. I know. Neida. :)

Jeg vil jo egentlig høre at jeg kan spise mer, så det er egentlig derfor jeg spør - fordi jeg er sulten, men ennå ikke skjønner at jeg er det når jeg spiser såpass mye.

Jeg mente på ingen måte å være frekk, eller noe lignende altså, så unnskyld for det.

Og ang. de turene er det egentlig fordi jeg vil bygge litt muskulatur i beina. ;)

Lenke til kommentar
Ja, jeg er en uerfaren liten drittunge på 14 år. I know. Neida. :)

Jeg mente på ingen måte å være frekk, eller noe lignende altså, så unnskyld for det.

Uerfaren er du sikkert, men det er vel ingen som har sagt at du er en drittunge? :) Frekk var du heller ikke så det er ingenting å unnskylde seg for :)

Turer funker dårlig til å bygge muskler, så du må nok ty til vekter.Du blir neppe å skaffe deg stang eller tilgang på treningssenter (pga. alder) så skaff deg et par manualer du kan regulere vekta på. Opp til 20 kg på hver skulle holde en stund, og du kan trene hele kroppen med dem . For ben kan du gjøre ettbensøvelse som bulgarske utfall, ettbens knebøy, ettbensmarkløft, etc :) Du begynner med så lav vekt at det er lett å utføre øvelsene slik at du lærer deg riktig teknikk, og så bygger du vekta oppover.

Lenke til kommentar
Jeg er 19 år, 174 høy, 63kg. spiser ca 3500 kalorier til dagen. men har en skyhøy forbrenning. Vekten er stabil.

Forbrenning er det noe alle har.. Jo mer muskler du har jo mer forbrenner du.. Men som sagt , vil du opp i vekt så tren styrke og spise masse protein rik mat..

Jeg tror ikke gutten har lyst å bli tjukk men bare opp noen par kilo.. Det du kan gjøre er å spise masse nøtter , de inneholder mye kcal.. Men husk , ikke spis fettet matt.. Ja , det vil få deg opp noen par kg , men du vil dra med deg masse fett og.

Endret av opijo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...