Gå til innhold

Hvilket programmeringsspråk skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har jobbet endel med PHP og MySQL men begynner og bli veldig lei. Tenkte derfor jeg skulle prøve meg på andre ting som VB, C++ o.l. Jeg har litt erfaring med Visual Basic 2008/6 men syntes det blir for lett og føler det har endel begrensninger.

Hvilket språk passer godt for "nybegynnere" og kan være litt lett og sette seg inn i? og hvor bør jeg lese (evet hvilken bok skal kjøpes?)

Har også lyst å jobbe litt med opengl men som sagt så trenger jeg en pekefinger og hva som lønner seg og hvilket formål språket er best til/i.

Takker for kommende svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke velg vb hvertfall :), C# eller C++ ville jeg tipsa om.

C# gir ikke den ytelsen som C++ gir (ikke det at c# er så tregt), men er lettere og gir gjør det enklere å lage GUI og lignende. C++ er ikke så lett, men er et meget kraftig språk som gir det så å si ubegrenset med muligheter. C++ er tregere å komme igang med da.

Hvis du greier å holde ut så ville jeg valgt c++.

C# passer bra til GUI og lettere/middels databehandlig.

C++ er laget for det meste, men er et lavere språk enn C# og passer da ikke fult så bra til f. eks. GUI.

OpenGL er laget med en C interface og er portet til alle store språk så det funker fint nesten uansett hva du velger.

Jeg kjenner ikke til noen C# bøker, men hvis du velger c++ så er Accelerated C++ boka.

Lykke til

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

C er et prosedyrebasert programmeringsspråk fra slutten av 70-tallet.

C++ er "etterfølgeren" til C, med objektorientering, og en del annet fancy greier. En C++ compiler kan i stor grad kompilere et C program, ofte med noen små endringer i koden.

C og C++ er ofte brukt til lavnivåprogrammering, som programmering av embedded systemer, som mobiltelefoner eller andre systemer med begrensede ressurser, fordi det gir god kontroll over hvordan det endelige programmet vil fungere.

C# er et språk som ikke har mye til felles med C og C++ annet enn at syntaksen er forholdsvis lik, og deler noen av de samme prinsippene.

C# har mer til felles med Java, med at det er 100% objektorientert, det bruker en garbagecollector (fremfor at programmereren må frigjøre minne selv for å unngå minnelekasjer, som i C og C++)

C# er også språket som brukes i de nye RAD verktøyene til Microsoft, nemlig Visual C# og ASP.NET

C# er forholdsvis enkelt å lære seg, og det har mange muligheter som åpner seg etterhvert som en får bedre kontroll over språket, og .NET som for eksempel LINQ (Language Intergrated Query) og lambda uttrykk. Det har også støtte for pekere med nesten helt lik syntaks som i C.

Det er alt i alt et veldig allsidig språk. Dette er nå nesten det eneste programmeringsspråket jeg bruker.

Det bruker også .NET som er et temmelig omfattende standardbibliotek som har med seg alt av funksjoner fra tegning og printing (gjennom GDI+) til webklasser og sockets.

Visual C# Express er også helt gratis (du må registrere Visual C# innen 30 dager, men det koster heller ingenting) selv for kommersielt bruk.

Lenke til kommentar

Hvis du får deg jobb i databransjen i dag hvor jobben er programmering, vil nok de fleste jobbene gå ut på å programmere C# med .NET særlig mot databaser kan jeg tenke meg.

Hvis du spør meg, ville jeg ikke gitt deg noe spesielt forslag til "det beste språket å lære først" eller lignende, fordi både C, C++, og C# er svært like språk rent syntaktisk, og en overgang i senere tid ikke vil bety en omveltning av det du har lært.

C er simpelt fordi det har svært få språklige elementer, men det kan kreve litt mer fra din side fra tid til annen. Det vil kreve mer av deg i større prosjekter, men f eks å lære seg å skrive sorteringsalgoritmer i C er brilliant. C++ har litt mer overhead i å lære seg begreper som overloading og klasser og inheritance, osv. For meg virker det som et rotete resultat av å blande C med objektorientering. C# har mye mer begreper, men er på en annen side enklere vil jeg si, og svært gjennomført. Siden du sikkert har lyst til å se resultater i form av vinduer i Windows f eks, vil jeg foreslå C# med .NET som GeirGrusom foreslår. :)

Lenke til kommentar

Dersom du leter litt så vil du nok finne veldig mange tråder som ligner på denne, Finnduz. Og der vil du nok også finne ganske mange diskusjoner, med varierende seriøsitet, om hvilket språk som er «best» og «mest nybegynnervennlig».

Mainstream nybegynnerspråk er nok Java, C# og Python.

Min litt mer subjektive mening:

Vil jeg ikke anbefale C# av ideologiske grunner. Java og Python synes jeg er gode valg.

Dersom du har lyst på noe litt mer annerledes og mindre mainstream så kan du se på scheme. Et fint lite språk hvor du kan gjøre mye morsomt.

Lenke til kommentar
Dersom du har lyst på noe litt mer annerledes og mindre mainstream så kan du se på scheme. Et fint lite språk hvor du kan gjøre mye morsomt.

Skal man go functional er vel Haskell tingen. Dette er laaangt unna diskusjonen om hva som er et godt nybegynnerspråk, dog :p

På den annen side har førstespråket ofte mye å si for valg av senere språk. Så hvilket språk har den beste innflytelsen?

Endret av ....
Lenke til kommentar

Skal man go functional er vel Haskell tingen. Dette er laaangt unna diskusjonen om hva som er et godt nybegynnerspråk, dog :p

På den annen side har førstespråket ofte mye å si for valg av senere språk. Så hvilket språk har den beste innflytelsen?

Hehe. Scheme er mye brukt som innførings-språk på universiteter, så synes ikke scheme er et dårlig valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...