Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har datamarskiner påvirket miljøet?

Anbefalte innlegg

Hei, drver med en oppg. ang datamarskiner, og lurte på noen ting.

Jeg må finne ut om datamarskiner har skapt problemer for miljøet, om det har kommet f.eks nye miljølover pga produsering av datamarskiner eller lignende, noe som miljøet har blitt påvirket av datamarskinen hvis dere skjønner. Men jeg finner ingenting om dette på nettet, noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg kilde på dette, men jeg vil anta at datamaskiner har vært en god sak for miljøet på den måten at de har redusert papirbruk. Da tenker jeg på tjenester som nettbank, søknader på nett, pdf filer, osv.

Lykke til med oppgaven :)

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg kilde på dette, men jeg vil anta at datamaskiner har vært en god sak for miljøet på den måten at de har redusert papirbruk. Da tenker jeg på tjenester som nettbank, søknader på nett, pdf filer, osv.

Lykke til med oppgaven :)

Ah takk, den tenkte jeg faktisk ikke på, men det sier jo seg selv :p

husk å ta med negative/positive sider med pc bruk som... hva produksjonen av pc forurenser og de øvrige punkter som jo are sa

Ja det er bare det at jeg finner ingen kilder på produksjonen av PC.

Lenke til kommentar
For å produsere en stasjonær PC med skjerm går det med 240 kilo fossilt brensel, som gir et utslipp på mer enn 700 kg CO2 - omtrent like mye som en personbil slipper ut på 380 mils kjøring.

Høres interessant ut å få med.

Endret av HammerBro
Lenke til kommentar

Produksjonen av pcer krever relativt store mengder av div metaller. Blant annet silisium, som er den halvlederen som brukes i prosessorer. Uten at jeg vet dette 100% kan jeg tenke meg at PC-industrien trenger ganske rent silisium, og jo renere man skal gjøre et stoff, jo mer energi koster det å produsere. Dette er kanskje noe du kan ta en nærmere titt på.

Lykke til videre

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
For å produsere en stasjonær PC med skjerm går det med 240 kilo fossilt brensel, som gir et utslipp på mer enn 700 kg CO2 - omtrent like mye som en personbil slipper ut på 380 mils kjøring.

Høres interessant ut å få med.

Hvor fant du den setningen? Trenger kildene vett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...