Gå til innhold

Uskarpe bilder - 400D + Tamron 17-50mm XR DiII F/2.8

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette problemet føler jeg har eksistert helt siden jeg kjøpte objektivet (1.5 år siden), men har først begynt å legge mer merke til det i det siste, da faren min har gått til innkjøp av et Nikon D90. Dette kameraet tar bilder som er mye skarpere enn mine. Jeg har full forståelse for at dette kameraet er en klasse over mitt, og at objektivet som følger med der (kit) nok er bedre, men trenger å vite at det er dette som er grunnen til at mine bilder virker uskarpe. Jeg håper på en måte det er andre ting som jeg kan fikse på, slik at mine bilder blir skarpere. Jeg har også kjøpt meg ny laptop (MacBook Pro) med en mye bedre skjerm en jeg hadde før. Dette kan kanskje også være en grunn til at jeg nå legger merke til uskarpheten i bildene. Jeg legger ut et eksempelbilde lenger ned.

Hva mener dere kan være grunnen til at jeg føler mine bilder er uskarpe? Jeg er ingen profesjonel bildetager, men kan da litt. Jeg prøver å holde meg på OK F-tall (5.6 - 10) slik at skarpheten skal bli best, og jeg bruker single spot for å sette fokus. Kan det være objektivet som må justeres, og hva koster det å sjekke dette?

Kom gjerne med tips til hva jeg kan gjøre selv for å sjekke ut problemet nærmere, eller fikse det.

solo.jpg

Instillinger på kamera

00000051.png

På forhånd takk =)

EDIT: Her mistenker jeg at jeg har bommet på fokusen (truffet soloen i glasset), men mange bilder kommer opp slik som dette. Enten må jeg lære meg å fokusere bedre (noen som har tips?) eller så er det noe annet...

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå ser jeg ikke hvilke instillinger du har brukt her, kan si jeg har 400D og den samme Tamron, og jeg er 100% fornøyd med den. Jeg synes det er enklest å bruke AV modus, blenderprioritert, og ute i bra lys er alltid blender rundt 7 en sikker instilling, hvis jeg ikke bruker stativ, bruker jeg ofte tidsutløser på rolige motiver, eller flere raske eksponeringer etter hverandre. Tamron-objektivet har en helt annen kvalitet enn kit-objektivet som fulgte med kamera, det har jeg så å si ikke brukt.

RandiA

Lenke til kommentar
I dette tilfellet er det vel bevegelsen sammen med for lang lukkertid som gjør bildet (armen) uskarp. Hvilket blendertall og hvilken lukkertid ble brukt i dette tilfellet?

(hadde vært) lurt å sjekke exif først ;)

1/800 og F/4.5 sier den, nemlig.

Lenke til kommentar

EXIF sier 41 mm, f/4,5, 1/800 s

Hendene er ikke skarpe, men buksa nederst ser ganske skarp og fin ut så det er godt mulig det er du som har bommet med fokus/blenderåpning. Det finnes flere tråder om å sjekke autofokusen på kamera/objektiv, det burde være ditt neste steg for å finne ut hvor problemet ligger.

Det er mulig at det eneste du trenger er å bli flinkere til å skarpe opp bildene dine og å vurdere hvilken blenderåpning du skal bruke og nøyaktig hvor du skal sette fokus.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
I dette tilfellet er det vel bevegelsen sammen med for lang lukkertid som gjør bildet (armen) uskarp. Hvilket blendertall og hvilken lukkertid ble brukt i dette tilfellet?

(hadde vært) lurt å sjekke exif først ;)

1/800 og F/4.5 sier den, nemlig.

Jeg får dessverre aldri til å sjekke exif på min skjerm/nettleser. Men jeg ser det er best å bruke blenderprioritert ja, og når det er bra lys, er f/7.1 bra, så går lukkertiden automatisk. Iso 100 sikkert i bra dagslys...

RandiA

Lenke til kommentar

Dette bildet er faktisk skarpet opp ganske bra i ettertid i Lightroom. Jeg håper på en måte at det er jeg som er dårlig til å sette fokus, men det forklarer ikke helt at jeg bestandig får skarpere bilder med Nikon D90, på samme instillinger (altså single spot autofokus, den i midten vanligvis).

Jeg skal søke litt på det å sjekke autofokusen. Andre tips? Takk så langt!

EDIT:

jeg tok et bilde av et skarpt a4 ark, som er for å sjekke autofokusen. Ja, det ble vel mer eller mindre mest skarpt der jeg fokuserte, men syns allikevel ikke det ble veldig skarpt :s sjekk dette bildet, hva mener dere?

00000052.png

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men min erfaring sier at med blender 4,5 vil kun en liten del av bildet bli i fokus. Innholdet i koppen og nærmeste delen av buksebenet ser ut til å være i fokus da de er på omtrent samme avstand fra kamera.

Lenke til kommentar

1; Når alle fokuspunktene er aktivert så må du være oppmerksom på hvilke(t) fokuspunkt som lyser opp. Her virker det som nedre venstre fokuspunkt har indikert riktig fokus. Ved liten dybdeskarphet og flere forskjellige avstander til kamera som i dette bildet er dette viktig.

2; Foreslår at du setter bare senter fokuspunkt som aktiv i kamera til du har mer erfaring med dybdeskarphet, eventuelt veksler mellom senterpunkt og alle punktere aktivt på samme motiver, spesielt motiver hvor flere motivelementer har forskjellig avstand til kamera.

3; Bruk Zoombrowser og Digital Photo Professional software'n som kom med kamera. Der kan du sjekke hvilke fokuspunkt som har vært aktive når du tok bildet (i RAW som du burde bruke konsekvent) + at du har tilgang på all Exif info.

Lenke til kommentar
1; Når alle fokuspunktene er aktivert så må du være oppmerksom på hvilke(t) fokuspunkt som lyser opp. Her virker det som nedre venstre fokuspunkt har indikert riktig fokus. Ved liten dybdeskarphet og flere forskjellige avstander til kamera som i dette bildet er dette viktig.

2; Foreslår at du setter bare senter fokuspunkt som aktiv i kamera til du har mer erfaring med dybdeskarphet, eventuelt veksler mellom senterpunkt og alle punktere aktivt på samme motiver, spesielt motiver hvor flere motivelementer har forskjellig avstand til kamera.

3; Bruk Zoombrowser og Digital Photo Professional software'n som kom med kamera. Der kan du sjekke hvilke fokuspunkt som har vært aktive når du tok bildet (i RAW som du burde bruke konsekvent) + at du har tilgang på all Exif info.

Jeg mener selv jeg har relativt god kunnskap om DOF, OG jeg bruker konsekvent midtre fokuspunkt, det har jeg gjort her også. Er det dette pro fotografer også gjør, bruker kun midtre fokuspunkt? Hva sikter man på vanligvis? Er det viktig å treffe noe som er rikt på kontraster, eller er man trygg så lenge fokusen "låser" på det man sikter på? Det jeg pleier å gjøre er først låse lysmålingen der jeg vet jeg kommer til å ta bilde, så fokuserer jeg på det jeg vil ha i fokus, for så til sist å bevege kameraet tilbake dit jeg låste lysmålinga. OK måte å gjøre det på?

Der jeg tror jeg gjør feil, er at jeg beregner altfor stor blender, jeg må kanskje lenger ned mot f/10 når jeg skal ta bilder av ting som er relativt nærme, hva mener dere?

Lenke til kommentar

På mitt kamera 400D faller jeg nesten alltid på f/7.1..virker som jeg får de beste bildene der som oftest, (både med 17-55m, og 60mm'n), og når jeg fotograferer uten stativ, hjelper det ofte å bruke tids"avtrykking", eller flere raske etter hverandre....

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg mener selv jeg har relativt god kunnskap om DOF, OG jeg bruker konsekvent midtre fokuspunkt, det har jeg gjort her også. Er det dette pro fotografer også gjør, bruker kun midtre fokuspunkt?
Nei, dersom du bruker focus and recompose, risikerer du å forandre fokusavstanden til motivet en anelse. Har du snever DOF, blir det av avgjørende betydning. Det lønner seg å velge fokuspunkt manuelt om du har forholdsvis god tid, slik som her.
Lenke til kommentar

Hva mener du med å velge fokuspunkt manuelt? Mener du at hvis jeg feks skal ta et bilde av en person som er i høyre hjørne (rule of thirds...), burde jeg velge et fokustpunkt til høyre i bildet som da vil ligge på personen (der jeg vil ha fokusen) uten å bevege på kameraet i ettertid?

Lenke til kommentar
Hva mener du med å velge fokuspunkt manuelt? Mener du at hvis jeg feks skal ta et bilde av en person som er i høyre hjørne (rule of thirds...), burde jeg velge et fokustpunkt til høyre i bildet som da vil ligge på personen (der jeg vil ha fokusen) uten å bevege på kameraet i ettertid?
Ja, helst uten å bevege kameraet i ettertid, særlig på motiver som ligger nært (kort DOF), da den forflytningen kan påvirke plasseringen av fokusplanet.
Lenke til kommentar
Dette bildet er faktisk skarpet opp ganske bra i ettertid i Lightroom. Jeg håper på en måte at det er jeg som er dårlig til å sette fokus, men det forklarer ikke helt at jeg bestandig får skarpere bilder med Nikon D90, på samme instillinger (altså single spot autofokus, den i midten vanligvis).

Jeg skal søke litt på det å sjekke autofokusen. Andre tips? Takk så langt!

EDIT:

jeg tok et bilde av et skarpt a4 ark, som er for å sjekke autofokusen. Ja, det ble vel mer eller mindre mest skarpt der jeg fokuserte, men syns allikevel ikke det ble veldig skarpt :s sjekk dette bildet, hva mener dere?

ISO 800? Det blir ikke 100% skærpt på ISO 800. Men helt bra ser det kanskje ikke ut.. Er dette 100%-crop? Tatt med RAW?

Prøv som de andre sier å teste om du har for/bakfokuserings-problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...