Zamot Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Jeg har tenkte å få litt mer rutine og system på lagring og backup av mine bilder (og annet), men er usikker på hvorden jeg best kan gjøre dette uten å lagre ting for mange ganger eller være usikker på hva jeg faktisk har backup av. Problemet har egentlig vært at det er begrenset plass på den bærbare PC'en, og at jeg derfor har flyttet ting til den eksterne disken, og dermed blir det usikkerhet senere når jeg f.eks. har lagt til ting i samme mappe på den bærbare. Da kan jeg jo ikke bare flytte mappen til den eksterne og overskrive det jeg har lagret der, for da blir noe borte (siden det ble slettet fra PC). En ting er at det ikke er backup når det kun ligger et sted, men det kan løses ved å kjøpe en ekstern harddisk til, men jeg er usikker på hva slags rutiner (eller program) jeg bør bruke for å løse disse tingene: 1. Jeg ønsker å jobbe med bildene på PC uten ekstern disk. 2. Jeg ønsker å ha backup av alle bilder, Lightroom-databasen og andre dokumenter, ved å koble meg til ekstern backup disk med (u)jevne mellomrom. 3. Når jeg kobler meg på for å ta backup, ønsker jeg å gjøre dette enklest/raskest mulig. Tidligere har jeg ofte bare tatt en hel katalog og kopiert over til backup-disk. Denne metoden fungerer dårlig pga. pkt 4: 4. Pga. begrenset plass på PC, ønsker jeg noen ganger å legge kataloger på en ekstern disk og slette de fra PC. Dette bør da være en annen ekstern disk enn backup-disken. Det betyr også at hovedkatalogene på PC ikke er "komplette", dvs. å kopiere denne/disse til backupdisk og overskrive tidligere backup, medfører at underkataloger fra tidligere blir borte - da ligger det kun på den første disken det ble flyttet til (men denne bør jo også tas backup av). 6. Av og til (men ikke alltid) har jeg tilgang til ekstern disk når jeg legger inn bildene på PC, og kan ta backup av alle bildene (før jeg har sett/sortert/slettet), noe som er veldig enkelt når jeg importerer i Lightroom, men hjelper lite når jeg ikke har med ekstern disk ved import, og dette blir da "blandet" med andre backup-rutiner... Problem: -Hvordan skal jeg ta backup når jeg av og til har flyttet bilder fra PC til en annen ekstern disk, og allikevel kunne finne frem i disse og kunne gjøre endringer (bruke/redigere og slette bilder), og samtidig ha god rutine for backup? -Hvordan bør jeg kombinere manuelle rutiner (kopiere ting fordi PC-disk er full), med automatiske eller faste rutiner for backup? En måte kunne vært å ha to rene backupdisker, nr 1 brukes til backup fra PC, nr 2 tar backup av den første disken. Dermed kan jeg slette ting fra PC, og allikevel ha det to steder. Da blir ekstern disk nr 1 en form for masterdisk der alt skal ligge. Problemet er at jeg da må finne en metode eller program som kopierer ting til denne disken, uten å slette kataloger jeg har slettet på PC. MEN dersom jeg f.eks. sletter enkeltbilder på PC (etter å ha tatt backup), så bør disse også forsvinne fra backup-disk ved neste backup... En annen måte som jeg kanskje ser på litt mer fornuftig, er å anse både PC og en ekstern disk som "mastere". Dvs. flytte ting fra PC til denne disken (nr 1), og bruke en annen ekstern disk til å ta backup av både PC og disk nr 1. Problemet blir da at jeg får to steder som egentlig er, eller kommer fra, samme hovedkatalog, men det bør ikke være noe stort problem i lightroom (bare å synkronisere/peke på riktig folder). Noen som skjønner problemet og har tips? Endret 14. april 2009 av Zamot Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) SyncBack SE er tingen for deg. (Mer om mine backuprutiner her) Endret 14. april 2009 av Aetius Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg har en PC hjemme som bildene ligger på og er delt ut. Har mappet den opp fra bærbarPCen min og gjort den tilgjengelig i frakoblet modus (da har jeg lokal kopi og endringene synkroniseres så snart jeg er i hjemmenettverket). Kjører backup med ujevne mellomrom til en FTP-server jeg har satt opp hos foreldrene mine Lenke til kommentar
andreash Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) SyncBack SE er tingen for deg. (Mer om mine backuprutiner her) Jeg har også brukt Syncback og var kjempefornøyd MEN så fikk jeg mac og da måtte jeg sjekke litt og fant Chronosync. Den funger omtrent på samme måte og er helt super den også. Andreas BTW: Syncback er gratis, mens Syncback SE koster penger, Chronosync koster $40 mener jeg å huske. Andreas Endret 14. april 2009 av andreash Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå