Gå til innhold

utenbordsmotor med ekstern olje, fins det?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har null peiling på båtmotorer, men har fått med meg at dem fleste utenbordsmotorer har olje blandet direkte i bensinen.

Det jeg lurer på er om det finnes noen utenbordsmotorer med eget oljesystem som på vanlige motorer?

Eventuelt om det går ann å bygge om en motor sånn passe greit for å få det til.

Det kan forresten ikke være noe serlig større en en 30 hesters motor.

 

Den skal brukes til et litt sært prosjekt jeg har på gang.

 

Takker for alle svar.

Alos

Endret av alos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en firtakt fungerer oljinga som i en bil

 

det du har hørt om er totakt motor. En totakt motor er en del annerledes enn en firtakt :

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Two_stroke

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Four_stroke

 

I en totakt må oljen blandes i bensinen hvis ikke motoren har en separat oljetank med et olje insprøytnings system. De fleste 2taktere (store) har oljetanken innbygd, men man kan montere den i båten også. På disse motorene må det heletiden fylles på olje

Lenke til kommentar
Da får jeg se om jeg finner en 4 takts motor da, slik jeg forstår så har dem separat oljesystem.

Får se om jeg ramler over noe billig på finn.

 

Vet ikke om det har noen betydning for prosjektet ditt, men 4-taktere er tyngre og mer kompliserte enn 2-taktere.

 

Man får 2-taktere fra ca 8 hk og opp med separat smøring og egen oljetank.

Lenke til kommentar

gammelbåten min (Ses i den storebåtbildetråden) 90hk johnson, 2-takt. Hadde ekstern oljetank med pumpe.

2-takt motorer som 'nekronos' og 'Skummel_Fyr' også sier er/har separat smøresystem med oljetank enten ekstern eller intern under motorlokket. Bortsett fra de motorene som blandes i bensin.

Lenke til kommentar
Da får jeg se om jeg finner en 4 takts motor da, slik jeg forstår så har dem separat oljesystem.

Får se om jeg ramler over noe billig på finn.

 

Vet ikke om det har noen betydning for prosjektet ditt, men 4-taktere er tyngre og mer kompliserte enn 2-taktere.

 

Man får 2-taktere fra ca 8 hk og opp med separat smøring og egen oljetank.

 

Vekt har nok mye å si ja. Og det gjør definnetivt ikke noe om det er en enkel konstruksjon da jeg stort sjett har lite peiling på båtmotorer.

 

Ser at endel motorer har el. start, har dem også da innebygd dynamo?

 

Begynner å bli mange krav her men :p

Lenke til kommentar
Både motorer med og uten el-start har dynamo for drift av lanterner osv, samt lading av batteri,

 

Så hvis jeg velger en tilfeldig 10-15 hester fra 80-90 tallet så har dem også innebygd generator?

Beklager mange dumme spørsmål, men er som sagt relativt blank på emnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...