Gå til innhold

Hjemmenett i skjultanlegg. Hjelp til å velge nettverksuttak.

Anbefalte innlegg

Hei.

I den nybygde leiligheta vår har jeg montert el-bokser og trukket rør for å legge nettverkskabler skjult.

Hvilke nettverksuttak skal jeg bestille, og fra hvor? Har sett på Clas Ohlson. De har ikke så stort utvalg, og ikke vet jeg om de passer på slike standar el-bokser for vegg.

Det jeg ønsker er 2 doble uttak der det går 2 kabler inn på hver sitt uttak bak (internt), samt 2 doble uttak der det går 1 kabel inn og splittes bak (internt) til 2 uttak i front. Litt kronglete forklart, men håper dere skjønner :thumbup:

Trenger jeg UTP eller FTP? Skal kjøre alt via en 1000Mb switch, og håper på så god hastighet som mulig.

Håper noen kan hjelpe. :)

Redigert: a small leif

Endret av madammim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ehm, what? Dersom du skal ha to uttak på en kabel(anbefales ikke) så må du sørge for å koble på en spesiell måte i den andre enden, evnt bruke utstyr i begge ender som er beregnet på det.

Det finnes jo såkalte kabeldelere som deler opp en kabel til 2. Det jeg håpet på var å få tak i fronter der delingen gjøres i fronten. Slipper da å trekke 2 kabler, eventuellt bruke en deler på utsiden. Har per i dag ikke bruk for 2 uttak på de plassene det gjelder, men man vet ikke hva fremtiden bringer :)

Lenke til kommentar

Ok.

Da får jeg droppe den ideen, og heller basere meg på å trekke to kabler per rør til disse 2 uttakene. Takker for oppklaring!

Så til det egentlige spørsmålet: Kan jeg bruke disse uttakene som jeg linket til fra Clas Ohlson, og skal jeg velge UTP eller FTP?

Tror jeg må ha den innfelte versonen, men er disse beregnet montert på slike el-bokser?

Lenke til kommentar

CAT5 brukes typisk i nett hvor hastigheten er 100Mbps, og CAT5e hvor det er 1000Mbps. CAT6 brukes for høyere hastigheter enn dette. Med mindre det er mye elektrisk støy (radioantenner/strømstolper o.l.) i området du bor, eller er veldig lange avstander (100+ meter), har det lite/ingen hensikt å gå for skjermet kabel.

Lenke til kommentar

Jeg vil jo anta at så lenge alle 8 lederene er til stede og mulig å tilkoble på en som er merket "cat5" så vil det vel ikke gi noen begrensninger. I motsatt fall så er bare 4 ledere i bruk, og jeg vil aldri kunne oppnå 1000Mb.

Noen som har erfaring med slike nettverksuttak?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...