flotters Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Har aldri kommet meg på Facebook da jeg synes greia virker så begrenset... En stor suksess med Facebook er jo bildeopplasting og tagging i bilder. Da lurer jeg på om det finnes noe tilsvarende for tekst? All logikk skulle jo tilsi at det samme ville bli en suksess der. Tagging i tekst ville jo være at man markerte teksten med høyre museknapp når en person var nevnt og bekreftet at eksempelvis "Jonna" i teksten er min venn John Arne Fiskeviken. Så kunne eventuelt profilen til folk hatt en "Mentioned in 9 texts" akkurat som "Tagged in 35 photos". Går dette per i dag??? Stusser også over at Facebook ikke har tydelig og sentral funksjonalitet for dagbok, blogg eller gjestebok? Er det riktig oppfattet at Facebook "fusjonerer" de 4 sentrale Nettby-funksjonene statusoppdatering/dagbok/gjestebok/logg inn i en massiv liste - det vil si profilforsiden din? En annen massiv Nettby-suksess er muligheten til å lage permanente profilforsider hvor man presenterer seg selv. Er det riktig at Facebook ikke har muligheten for annen profiltekst enn en minitekst i venstremenyen uten mulighet for linker, samt utfylling av noen standardiserte felter som "favorittfilmer" også videre? Kan man legge inn linker i denne infoteksten? Hvis man har en blogg og ønsker maks profilering av blogginnleggene overfor sitt Facebook-nettverk, hvordan går man da fram? Går det an å blogge inni Facebook så alle får varsel om nye blogginnlegg uten å legge til en applikasjon, eller er man da prisgitt å skrive blogginnleggene i statusoppdateringsfeltet? Mange spørsmål, håper noen gidder å svare Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Stusser også over at Facebook ikke har tydelig og sentral funksjonalitet for dagbok, blogg eller gjestebok? Er det riktig oppfattet at Facebook "fusjonerer" de 4 sentrale Nettby-funksjonene statusoppdatering/dagbok/gjestebok/logg inn i en massiv liste - det vil si profilforsiden din? Dagbok og Bloggfunksjon på Facebook er Notes. Gjestebok er veggen din. En stor suksess med Facebook er jo bildeopplasting og tagging i bilder. Da lurer jeg på om det finnes noe tilsvarende for tekst? All logikk skulle jo tilsi at det samme ville bli en suksess der. Tagging i tekst ville jo være at man markerte teksten med høyre museknapp når en person var nevnt og bekreftet at eksempelvis "Jonna" i teksten er min venn John Arne Fiskeviken. Så kunne eventuelt profilen til folk hatt en "Mentioned in 9 texts" akkurat som "Tagged in 35 photos". Går dette per i dag??? En kan assosiere en hel tekst med navnene til pesoner en er venner med, ikke deler av teksten, eller spesifikke ord for den del. Man har ikke en lenke som viser alle notater en er assosiert med nei, det er en funksjon for at en får notatet direkte inn i sin nyhetsfeed, snarere enn å måtte gå til notat-strømmen for å snuble over tekster som angår en selv eller som ønskes at du leser. En annen massiv Nettby-suksess er muligheten til å lage permanente profilforsider hvor man presenterer seg selv. Er det riktig at Facebook ikke har muligheten for annen profiltekst enn en minitekst i venstremenyen uten mulighet for linker, samt utfylling av noen standardiserte felter som "favorittfilmer" også videre? Kan man legge inn linker i denne infoteksten? En er begrenset til de feltene som er der allerede ja, og det er ikke mulighet for å legge til lenker i beskrivelsen av seg selv. En annen massiv Nettby-suksess er muligheten til å lage permanente profilforsider hvor man presenterer seg selv. Er det riktig at Facebook ikke har muligheten for annen profiltekst enn en minitekst i venstremenyen uten mulighet for linker, samt utfylling av noen standardiserte felter som "favorittfilmer" også videre? Kan man legge inn linker i denne infoteksten? Du kan som sagt tagge personer du vil at skal lese din "Note", men om det ikke er relevant til dem vil de nok bli lei rimelig fort. Notes er ikke særlig brukt for blogging fra hva jeg har sett til nå, så om du skulle starte med det er du kanskje den eneste som vises i vennene dine sin Note-strøm. Du kan også blæste det selv ved hjelp av statusoppdatering som nevner notatet, wallpost til relevante lesere osv osv. Jeg ser ikke at Facebook har tatt til sikte for å være en god bloggplatform, det er vel mer av en konstant strøm av informasjon de satser på, ikke bolker med informasjon i form av bloggposter. Publikum er vel også veldig variert snarere enn målrettet på Facebook, foreldre, søsken, fjernere slekt, venner, venner av venner osv. alt etter som gjør jo at langt fra alle vil være interessert i hva du skriver om. Restriksjonene Facebook har ser jeg ofte som noe positivt. Folk vet ikke hva å gjøre med frihet på nettsider om de har det, og om de gjør noe med det er oftest resultatet forferdelig. Myspace er et perfekt eksempel på hvordan det å gi brukere for mye frihet over formingen av innhold kan gå fryktelig galt. Men det er nok mange veier Facebook vil utvikle seg i løpet av årene som kommer, men du vil nok ikke trenge å skifte over til Facebook som din bloggplatform før de har gjort til rette slik du ønsker det. Endret 14. april 2009 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Du kan poste bloggposter fra en blogg til facebook ved å legge til RSS-strømmen til bloggen i Facebook. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå