Gå til innhold

Lyd: SUB tilkobling

Anbefalte innlegg

Heisann, er det noe jeg ikke har greie på så er det Hi-Fi ol...

Så derfor trenger jeg litt førstehjelp: Skal/ønsker å komplimentere mitt anlegg med en SUB, men jeg vet ikke hvor denne skal kobles til :oops:

Jeg har et Bang&Olufsen BeoCenter9300 med 2x passive og 2x aktive speaker outputs.. og en AUX.. Kan jeg koble subben på noen av disse uttakene? Har fått det for meg at en sub spiller i MONO(?) og at den har egen forsterker(seff..) så da må den vel kobles til et aktivt uttak? Jeg har ingen "normal" Line-Out..

Håper noen kan hjelpe meg her. Jeg rettferdiggjør dette innlegget på HW.no forum, med at jeg har koblet PC'en til anlegget.. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har uttak for aktive høyttalere kan du antagelig koble den på der.

Det finnes også suber som kan ta et høynivå signal inn. Dette er særlig

aktuelt hvis du har små hovedhøyttalere og ønsker at disse ikke skal spille noe bass i det hele tatt. Du kan da ta signalet først til suben og deretter videre til hyttalerne.

Hvis du har 1 sub må denne nødvendigvis spille mono, men det er ikke noe i veien for å ha to som spiller i stereo. Lave frekvenser er imidlertid svært vanskelige for øret å retningsbestemme, derfor funker det med bare en sub.

Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt suben i en litt seriøs butikk, dvs. ungå Elkjøp, Expert, Lefdal, Spaceworld osv. Der vil du helt sikkert kunne få konkrete råd om hvordan den skal kobles til og hva slags sub som passer best til ditt anlegg. Å handle ting man ikke har peiling på hos Elkjøp kalles risikosport....

Lenke til kommentar

Heisann cdrom og takk for svar!

Hva er high level in/out? (det kan jeg vel forsåvidt finne ut av selv ved å søke i google..) Du var altså enig i at subben skulle kobles til et av det aktive uttakene på anlegget?

cd32

Lenke til kommentar
Heisann cdrom og takk for svar!

Hva er high level in/out? (det kan jeg vel forsåvidt finne ut av selv ved å søke i google..) Du var altså enig i at subben skulle kobles til et av det aktive uttakene på anlegget?

cd32

highlevel eller høynivå= du kobler til en forsterker på inngangen som blir forsterket av en forsterker på nytt.

Lenke til kommentar

@ dostojevski

Hei og takk for ditt svar. Jeg har ikke for vane å handle hos de store kjedene, når det er snakk om utstyr jeg selv skal bruke, og leve med :D (Så lenge jeg ikke vet nøyaktig hvilke merke/modell jeg skal ha)

Men jeg tror ikke jeg tar meg råd til å kjøpe Bang&Olufsen sin SUB, den er sikkert bra men garantert overpriset... Anlegget har 2x aktive uttak (tilkobling med en rund plugg med noen stifter inni..) Jeg får gjøre som du sier, høre med en faghandler som har peil.

@ cdrom

Takk skal du ha, tok litt tid før jeg "tok" den settningen :wink:

men jeg tror jeg skjønte det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...