Sessipn Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Jeg er ansatt som ekstrahjelp i en buttikk, men jobber full tid pga av at det er endel sjukmeldte. Jeg tar også ofte på meg ekstravakter, men det hender seg jo at jeg ikke kan akkuratt den dagen jeg blir spurt pga planer som ikke kan forandres på. Problemet er at hvis sier nei fordi jeg har andre planer. Så blir sjefen min sur og skal vite absolutt alt om planene. F. eks sist hadde jeg tatt på meg å være barnevakt. Kvelden før kommer sjefen og spør om jeg kan jobbe i morgen. Jeg sier at det går ikke fordi jeg skulle være barnevakt. Da begynner sjefen å spørre om hvem jeg skulle være barnevakt, hva foreldra til ungen skulle sånn midt i uka sia de trengte barnevakt, om ikke det var noen andre som kunne passe ungen osv. Hvis jeg ikke sier hva jeg skal eller sjefen min ikke syns planene mine er "viktige" nok sier h*n: jaja, men da jeg setter deg opp. Sjefen min er også veldig flink til å gi meg dårlig samvittighet senere for at jeg ikke kunne ta den vakta ved å si ting som: jaja, siden du ikke gadd å jobbe så måtte *navn på ansatt* jobbe ekstra og h*n har jo små barn som hun kanskje vil se litt og.. Dette gjør det jo vanskelig for meg å si nei fordi det er jo ikke alltid jeg har lyst til å fortelle sjefen min hva jeg skal og fordi jeg får dårlig samvittighet overfor de andre ansatte. Så det jeg lurer på, har sjefen min rett til å vite hva slags planer jeg har på fridagen min? Evt hvor mye har en arbeidsgiver krav på å vite? Har h*n lov til å sette meg opp på jobbing selv om jeg har sagt at jeg ikke kan når jeg i utgangspunktet har fri? Og hvor mye har sjefen krav på og vite hvis jeg er sjuk? Endret 14. april 2009 av Sessipn Lenke til kommentar
AA44 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Så det jeg lurer på, har sjefen min rett til å vite hva slags planer jeg har på fridagen min? Evt hvor mye har en arbeidsgiver krav på å vite? Har h*n lov til å sette meg opp på jobbing selv om jeg har sagt at jeg ikke kan når jeg i utgangspunktet har fri? Og hvor mye har sjefen krav på og vite hvis jeg er sjuk? Hei. Høres ut som om du har havnet i en kjedelig situasjon med din arbeidsgiver, slik jeg har forstått det så er du ikke fast ansatt i denne bedriften? Har du forresten kontrakt på det du arbeider "fulltid" siden noen er sykemeldte? Om du ikke har det, så er du fortsatt ekstravakt/hjelp, og din arbeidsgiver kan ikke pålegge deg arbeid utenom det du sier er OK. Dersom du har kontrakt, så kan faktisk arbeidsgiver pålegge deg så og så mange timer ekstraarbeid utenom ordinær arbeidstid, dette skal da betales med overttid. (Der jeg arbeider i kommunal sektor, får vi betalt 100% overttid dersom vi må på "tvungen" på jobb dvs at vi MÅ arbeide utenom vanlig arbeidstid, dette kan være pga bemmaningsplager osv) Du skal ha mer lønn de timene du MÅ på jobb. Og han kan ikke overstige ett bestemt antall timer, du må nesten lese i tariff avtalen din / arbeidsavtalen. Når det gjelder barnevakt sittingen din osv, så har ikke arbeidsgiver noe med hva foreldrene til disse barna skal når du må sitte barnevakt, og det må du gjerne fortelle han at han ikke har noe med å gjøre. Om du har kontrakt på fulltid i en viss periode, og barnevakts arbeidet går utover din arbeidsinnsats kan han velge å kreve at du slutter enten hos han eller som barnevakt. Dersom din barnevakt sitting ikke går utover din jobb som ekstrahjelp så skal du bare fortsette. Om du ikke har kontrakt på ett bestemt antall timer per uke, så kan du selv velge å si ja eller nei til arbeidsdagene han trenger deg. Og han kan ikke bare sette deg opp på vakt om du sier nei, da skal du heller bare la vær å møte opp. Så får han ta det derifra. Sålenge du ikke sier ok til en vakt som ekstrahjelp kan han ikke påtvinge deg arbeid. Det finnes mange drittsekker som er arbeidsgivere i Norge, som vet å utnytte personer. Virker på meg som om du har funnet en av dem, jeg vil anbefale deg å sette deg ned med han/henne å forklar situasjonen din. Forklar at du føler deg presset til å jobbe, og at du mister glede ved jobben pga dette. Eventuelt vil jeg anbefale deg til å si opp, og heller finne en arbeidsgiver som setter pris på deg slik som du er, og slik som du kan arbeide. Lenke til kommentar
Sessipn Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Har du forresten kontrakt på det du arbeider "fulltid" siden noen er sykemeldte? Nei, har kun kontrakt på 16 timer i uka. Men jobber stortsett 4-6 dager i uka. Har gjort det siden jeg begynte der, og har spurt om å få kontrakt på flere timer siden jeg alikevell jobber så mye, men det kunne jeg ikke få. Det finnes mange drittsekker som er arbeidsgivere i Norge, som vet å utnytte personer. Virker på meg som om du har funnet en av dem, jeg vil anbefale deg å sette deg ned med han/henne å forklar situasjonen din. Forklar at du føler deg presset til å jobbe, og at du mister glede ved jobben pga dette. Ja, desverre så har jeg nok det. Har prøvd å snakke med h*n om dette, men h*n så ikke helt problemet med det. Og måtte forandre på noen planer var jo noe som alle måtte innimellom. Hele opplegget med vaktlister er veldig dårlig der jeg jobber. Vet nesten aldri hvordan jeg jobber og vakter blir forandret ganske ofte uten at jeg en gang får beskjed om det. Dette har jeg tatt opp flere ganger at jeg syns er vanskelig fordi det gjør at jeg ofte må forandre på planer, men sjefen min syns det er så vanskelig og klare å sette opp vaktlister så da er h*n liksom unnskyldt. Driver å ser etter ny jobb ja, men siden jeg ikke har fullført vidregående er det ikke så mye å velge mellom Håper på og komme inn til høsten så jeg får fullført Tusen takk for svar Lenke til kommentar
AA44 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Nei, har kun kontrakt på 16 timer i uka. Men jobber stortsett 4-6 dager i uka. Har gjort det siden jeg begynte der, og har spurt om å få kontrakt på flere timer siden jeg alikevell jobber så mye, men det kunne jeg ikke få Ok, men når du har en slik kontrakt, er det snakk om faste vakter du har? Feks 8 timer tirsdag, og fredag hver uke. Eller forandres det heletiden? Uansett, når du har arbeidet de 16 timene du har skrevet under på at du skal, så kan han ikke tvinge deg til å arbeide mer. Da kan du sette hardt mot hardt, og si at du kun arbeider det du har kontrakt på. Trenger han deg mer får han gi deg kontrakt med mer timer. Ja, desverre så har jeg nok det. Har prøvd å snakke med h*n om dette, men h*n så ikke helt problemet med det. Og måtte forandre på noen planer var jo noe som alle måtte innimellom. Ja, klart folk må forandre planer noen ganger. Men her forandrer han dine planer mot din vilje. No som faktisk ikke skal være lovlig å gjøre i arbeidslivet. Han kan som sagt ikke påtvinge deg å arbeide mer enn du har kontrakt på Hele opplegget med vaktlister er veldig dårlig der jeg jobber. Vet nesten aldri hvordan jeg jobber og vakter blir forandret ganske ofte uten at jeg en gang får beskjed om det. Dette har jeg tatt opp flere ganger at jeg syns er vanskelig fordi det gjør at jeg ofte må forandre på planer, men sjefen min syns det er så vanskelig og klare å sette opp vaktlister så da er h*n liksom unnskyldt. Ved endringer av fremlagt vaktlister skal det gies beskjed på minst 48 timer til alle personer som blir berørt av dette. Om noen er syk og bruker egenmelding eller sykemeldt, så må han behandle vaktene nettopp på denne måten. Ved å ringe til de ansatta å spørre om noen kan gå disse. Om ingen kan, må han vel eventuelt påkreve noen disse timene, med ekstra betaling (kun faste ansatte) Har han ikke ferdige vaktlister som mal? Slik at alle jobber lik hver uke og mnd? Driver å ser etter ny jobb ja, men siden jeg ikke har fullført vidregående er det ikke så mye å velge mellom Håper på og komme inn til høsten så jeg får fullført Vel, du kan jo vel finne deg en jobb innen det du arbeider med? Andre butikker som trenger en ekstra hånd av og til? Sykehjem? Posten? er mye forskjellige deltidsjobber man kan ha Lenke til kommentar
Sessipn Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Ok, men når du har en slik kontrakt, er det snakk om faste vakter du har? Feks 8 timer tirsdag, og fredag hver uke. Eller forandres det heletiden? Uansett, når du har arbeidet de 16 timene du har skrevet under på at du skal, så kan han ikke tvinge deg til å arbeide mer. Ja, jeg har 1 fast dag i uka pluss annenhver helg. Så akkuratt de dagene vet jeg når jeg jobber. Men utover det er det litt sånn plutselig. Har han ikke ferdige vaktlister som mal? Slik at alle jobber lik hver uke og mnd? Har vel hatt det en gang i tia, men på den lista som henger oppe står jo folk som har vært sjukmeldt over 1 år fortsatt oppsatt på vakter, som sjefen stryker over og gir noen andre disse vaktene. De som har jobba der lenge har ganske faste vakter virker det som. Iallefall vet de hvordan de skal jobbe før vaktlista kommer opp. Ja, jeg driver å ser og har søkt på noen som har vært aktuelle så da får vi se Tusen takk for gode svar Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 I dette tilfellet har ikke sjefen noe rett på å vite hva du foretar deg, så lenge du jobber det som er avtalt i kontrakt trenger du ikke si mer til sjefen enn at du ikke har mulighet for å jobbe. Om han da spør kan du si det er av private grunner f.eks. Lenke til kommentar
Sessipn Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 I dette tilfellet har ikke sjefen noe rett på å vite hva du foretar deg, så lenge du jobber det som er avtalt i kontrakt trenger du ikke si mer til sjefen enn at du ikke har mulighet for å jobbe. Om han da spør kan du si det er av private grunner f.eks. Ja, får prøve det neste gang Takk Lenke til kommentar
Pellick Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 I dette tilfellet har ikke sjefen noe rett på å vite hva du foretar deg, så lenge du jobber det som er avtalt i kontrakt trenger du ikke si mer til sjefen enn at du ikke har mulighet for å jobbe. Om han da spør kan du si det er av private grunner f.eks. Dette stemmer jo. Dessverre er det slik at det kan fort bli litt surhet i forholdet til sjefen hvis henne/han ikke synes du stiller opp nok, selv om du ikke plikter å gjøre det. Hadde jeg jobbet en plass hvor folk surmulte for at jeg ikke jobbet utover avtalt tid, ville jeg sagt opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå