Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen min ville nesten ikkje starte i dag, hva kan være galt?

Anbefalte innlegg

Skulle kjøre til jobb i dag, og satte meg i bilen.

Vridde om nøkkelen, den starta som vanlig men stoppet etter 1-2 sekunder.

Og etter det sleit eg veldig med og få start på bilen igjenn.

Hørte at det var rett før den starta, og fikk start på den til slutt.

Noen som har peiling på hva dette kan komme av? sitter nå på jobb og skal kjøre hjem igjenn halv 4 og er livredd den ikkje skal starte da og.

Sis eg brukte bilen var Søndag, ingen problemer da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle kjøre til jobb i dag, og satte meg i bilen.

Vridde om nøkkelen, den starta som vanlig men stoppet etter 1-2 sekunder.

Og etter det sleit eg veldig med og få start på bilen igjenn.

Hørte at det var rett før den starta, og fikk start på den til slutt.

Noen som har peiling på hva dette kan komme av? sitter nå på jobb og skal kjøre hjem igjenn halv 4 og er livredd den ikkje skal starte da og.

Sis eg brukte bilen var Søndag, ingen problemer da.

Kan det være at batteriet er utladet?

Lenke til kommentar

Så lenge starteren går rundt som den skal, så har du strøm nok... Men disse bilene har dette problemet, uten at jeg helt kan si HVA det er, men en kompis har det på samme måte, han kan prøve og prøve og prøve, og plutselig kommer den... Det kan være tenningslåsen, eller et relè feks

Lenke til kommentar
hehe, jo det er sant.

Så er godt mulig det var lite batteri.

Vill eg ha dette problemet når eg skal kjøre hjem og da viss det var dette som var problemet?

Spørst hvor utslitt batteriet er, og hvor kaldt det er ute. Det kan godt hende at du fikk ladet opp batteriet så mye på vei til jobb at du ikke vil få problemer igjen, men da er det vel bare et tidsspørsmål før probleme slår til igjen.

Lenke til kommentar
hehe, jo det er sant.

Så er godt mulig det var lite batteri.

Vill eg ha dette problemet når eg skal kjøre hjem og da viss det var dette som var problemet?

Hvis det er lite batteri bør du la den stå på tomgang slik at den lader seg opp...

Nei, det skal han ikke.

"- Det hjelper ikke å kjøre et kvarter etter at du har fått start på bilen. Heller ikke en tur fra Oslo til Trondheim vil lade batteriet mer enn cirka 80 prosent. Et batteri som ikke er toppladet kan lettere lade ut i kuldeperioder, sier jan Ivar Engebretsen."

Kilde: VG.

Lad opp batteriet med en batterilader du.

Lenke til kommentar
"- Det hjelper ikke å kjøre et kvarter etter at du har fått start på bilen. Heller ikke en tur fra Oslo til Trondheim vil lade batteriet mer enn cirka 80 prosent. Et batteri som ikke er toppladet kan lettere lade ut i kuldeperioder, sier jan Ivar Engebretsen."

Kilde: VG.

Lad opp batteriet med en batterilader du.

Jeg er ganske skeptisk til vg.no på generell basis, men ser at han som uttaler seg er fra NAF.

Uansett, det er TULL, en bil med god dynamo lader batteriet fullt, det enste som avgjør hvor bra ladet batteriet blir er ladespenningen, er den tilstrekkelig så blir batteriet fullt. Nå er det dessverre slik at mange biler har dårlig / feil ladespenning, og da blir saken en annen. Man skal jo også tenke på at de alle fleste kjører bilen sin uten å lade batteriet med en lader så om det med 80% er riktig så er det ingen av oss som til vanlig har mer enn 80% av full kapasitet, og bra går det uansett.

Faktum er at et bilbatteri virker like bra fra 100% og ned mot 10-15%, da begynner det å virkelig tape seg. Eneste forskjellen man merker om batteriet er 100% eller 80% er hvor lenge man kan dra på starteren, og tro meg, det er lenge om batteriet er i orden.

Merker man at batteriet fort mister krefter så er det fordi det er ødelagt, enten er det så slitt at det nesten ikke har kapasitet igjen, eller så er en celle ødelagt, da vil batteriet miste 1/6 av spenningen sin, og avgi rundt 9-10V istedenfor 12V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...