Gjest Slettet-376f9 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Hei, det har kommet opp to siter her i bygda som gir meg grunn til å mistenke at det bygges et nytt mobilnett. Sitene er: - kraftledningsmasta over Vittenbergtunellen (kulverten vest for Rælingstunnellen) - lavblokk ved Strømmen stasjon, ikke langt unna masta til Jernbaneverket/Telenor Årsaken til at jeg tror det er et nytt mobilnett er som følger: - overdekning i forhold til eksisterende mobilnett - tett mellom sitene - lav plassering i terrenget - 3 sektorer på hver site - fire feedere inn i antennene (2 frekvensbånd og krysspolar diversitet?) Noen gode forslag? Endret 14. april 2009 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
mdek Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Wild shot: Craig/Everest wireless (2.5ghz) eller Digiweb 2x4Mhz (872-876,917-921Mhz) Men det kan jo vera så mangt, men held ein knapp på noko wimax greier. Haster med å få bygd ut om Craig/Everest, eller eventuelt Hafslund, har tenkt å konkurrere med Telenor. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Det høres da vitterlig ut som en cell-splitting for kapasitetsøkning? Og det første punktet ditt er vell umulig å konkludere om uten å ha tilgang til samtaledata? I tettbebygde strøk er det jo som regel kapasiteten som pleier å være problematisk, ikke selve dekningen (en noe grov forenkling ) Endret 18. april 2009 av cyclo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Det høres da vitterlig ut som en cell-splitting for kapasitetsøkning? Og det første punktet ditt er vell umulig å konkludere om uten å ha tilgang til samtaledata? I tettbebygde strøk er det jo som regel kapasiteten som pleier å være problematisk, ikke selve dekningen (en noe grov forenkling ) Jeg møtte en av teknikk-gutta i Network Norway for en halv time siden. Søren at jeg ikke spurte ham... Cell-splitting er absolutt en mulighet. Det jeg kam gjøre er å gå bort og se på etiketten på feederen. Angående overdekning så mener jeg at dersom to antenner lyser opp det samme området, så er det enten snakk om to operatører eller at de er i ferd med å relokalisere en site. Mne det enkleste er fortsatt å klatre opp i masta og lese av feederen. Edit: personvernet. Endret 18. april 2009 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå