Gå til innhold

Er verneplikt etisk forsvarlig?

Anbefalte innlegg

får du diplom vist testiklene dine takler verneplikten da eller ?

Jeg viste ikke at det var tvungen verneplikt den dagen jeg ble født og fikk mitt statsborgerskap , så fuck den regelen

Jeg nekter ganske enkelt fordi jeg ikke har noe sans for krig og elendighet. Nekter å la meg føye av streng disiplin som liksom skal "forandre" folk til det bedre og gjøre deg sterk og rustet for kamp på slagmarken

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg viste ikke at det var tvungen verneplikt den dagen jeg ble født og fikk mitt statsborgerskap , så fuck den regelen

Jeg nekter ganske enkelt fordi jeg ikke har noe sans for krig og elendighet. Nekter å la meg føye av streng disiplin som liksom skal "forandre" folk til det bedre og gjøre deg sterk og rustet for kamp på slagmarken

ta siviltjeneste om du virkelig er pasifist, dog tror jeg heller du bare hater autoriteter (far/mor/lærer/politi) og egentlig ikke passer inn i samfunnet før du har lært deg å leve med dem/disse (autoritetene). Kanskje det er stahet mot disse autoritetene som gir et breddesyn lik null, eller du bare trenger å komme ut i den virkelige verden, ut av gutterommet. Dog hadde jeg en i troppen som var anitautoritær i starten, det var til slutt hans som ble beæret som kompaniets beste soldat...

Lenke til kommentar

Til Anbar =

ta siviltjeneste om du virkelig er pasifist -

nei , militæret er forsatt inne i bildet

du bare hater autoriteter (far/mor/lærer/politi) og egentlig ikke passer inn i samfunnet før du har lært deg å leve med dem/disse (autoritetene) -

digger mamma , digger pappa. Tilgitt læreren min . Aldri hatt problemer med Politiet . Funnet min plass i samfunnet

Kanskje det er stahet mot disse autoritetene som gir et breddesyn lik null -

Intet grunnlag for å være sta , trenger ikke ha dårlig breddesyn bare fordi jeg er i mot verneplikten ;)

eller du bare trenger å komme ut i den virkelige verden, ut av gutterommet -

vært ut av gutterommet og aktiv i den virkelige verden i 8 år så ser ikke helt hva du skal fram til der ? At alle som er militærnektere er 14 år , bor hjemme hos mamma , spiller wow og lever gratis ? Hvilken mainstream tankegang er det da?

Dog hadde jeg en i troppen som var anitautoritær i starten, det var til slutt hans som ble beæret som kompaniets beste soldat -

Så bra for han da

Du tror vist du kjenner folk du . Fra A til Å

Lenke til kommentar

Om Russland invaderer tror jeg ikke det norske forsvaret har så mye de skulle sagt. :lol:

De prates så veldig mye om disse godene, er ikke dette det foreldrene dine betaler skatt for? Det du kommer til å betale skatt for de neste 50 årene?

Lenke til kommentar
Om Russland invaderer tror jeg ikke det norske forsvaret har så mye de skulle sagt. lol2.gif

Spiller ingen trille. Norge opprettholder forsvaret ikke for å ha et invasjonsforsvar, men en innsatsstyrker der vi bidrar til Nato, som der etter er invasjonsforsvaret vårt. Tror du visst vi hadde lagt ned forsvaret at vi fortsatt kunnet vært med i Nato?

De prates så veldig mye om disse godene, er ikke dette det foreldrene dine betaler skatt for? Det du kommer til å betale skatt for de neste 50 årene?
De betaler også skatt for skolen du går på. Den er også tvunget fra første til tiende. Slaveri? Ræva argument. Endret av Sarion
Lenke til kommentar
Du glemmer lovene, prinsippene, frihetene og kulturen vår. Alt sammen er verd å forsvare. Jeg har ikke tenkt å gi opp velferdstaten, ytringsfriheten, demokrati, utdanningen, studentlånene og kongehuset for tyrrani, sensur, fattigdom og statlig terror. Men det er jo bare meg da :roll:

Det trenger det heller ikke bli. Hadde tyskerne vunnet krigen, ville vi ikke vært nazi i dag. Lol. Og kongehuset er vært å forsvare mer enn andre familier?

Lenke til kommentar
litt offtopic

men hvor gammel er du thai-mat? har du i det hele tatt hvert på sesjon?

LITT offtopic?

Det vi ser er at menneskerettighetserklæringen setter samfunnet foran individet, og dette mener jeg at er prinsippielt feil. Alle burde når som helst ha frihet til å velge, uansett samfunnets behov.

Veldig bra, du er en frihetselsker og har helt rett!

Det er helt klart slaveri, spørsmålet er om slaveri i visse tilfeller kan forsvares. Noen mener at verneplikten er et eksempel på ok slaveri. Andre mener at det ikke er det. Folk her i tråden må nok bare enes om å være uenige.

Om vi ikke har nok penger til å betale soldater det de fortjener, må vi rett og slett innse at landet vårt er for lite, og underordne oss en større militærmakt.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Det er helt klart slaveri, spørsmålet er om slaveri i visse tilfeller kan forsvares. Noen mener at verneplikten er et eksempel på ok slaveri. Andre mener at det ikke er det. Folk her i tråden må nok bare enes om å være uenige.

Nei, det er helt klart IKKE slaveri. Les deg opp på definisjonen av slaveri, du ;)

Slaver har ingen juridisk råderett, noe alle vernepliktige har.

Om vi ikke har nok penger til å betale soldater det de fortjener, må vi rett og slett innse at landet vårt er for lite, og underordne oss en større militærmakt.

Det er nettopp her problemet ligger. Norge har for lite folk, og dermed for lite skatteinntekter til å kunne la forsvaret være rent profesjonellt.

Skal vi underordne oss en større militærmakt, vil det da si å gi avkall på landet Norge. Og om ikke du syntes det hørtes helt for jævelig ut, er du enten nyinnvandret eller har en fuck'ed up patriotisme til landet ditt.

På grunn av for lite folk/for lite penger, er vi paradoksalt nok nødt til å tvinge folk til å beskytte sin egen frihet.

Og er det virkelig så mye forlangt, at folk må tjenestegjøre landet sitt ett år, for at de kan leve i frihet de 80 andre årene i livet sitt?

Lenke til kommentar

Jævlig polarisert debatt da. Enten er verneplikten en del av en universell samfunnskontrakt eller så er det slaveri? :roll:

Finnes langt bedre argumenter for å avskaffe verneplikten enn desperate overdrivelser.

F.eks:

- det forkludrer prosessen for de som tar høyere utdanning

- de som fullfører lærlingstiden i et yrke må gå glipp av muligheten til å tjene flere hundre tusen fordi staten vil at de skal leke soldat i skogen ”i fedrelandets navn”

- Landene i verden med almenn verneplikt er: Østerrike (planlegger viss å avskaffe), Kina, Finland, Tyskland(teknisk sett ikke samme type som i Norge), Hellas, Israel, Libanon, Malaysia, Nord-Korea, Russland, Singapore, Sør-Korea, Sveits, Taiwan, Sverige (planlegger også å avskaffe) De observante har nok fått med seg at det finnes en god del flere land i verden og merkelig nok klarer flertallet av disse seg fint uten verneplikt. Er Norge et unntak?

- Det er allerede ganske enkelt å slippe unna. Hvorfor ikke bare slutte å kalle det for verneplikt og heller gjøre det et mer attraktivt alternativ for de som vil inn?

Lenke til kommentar

Det må vi på ingen måte. Om du synes det er andre land i verden som gjør ting bedre en Norge så står du fritt til å flytte.

Om du ikke flytter så går jeg ut ifra at du liker Norge for det det er. Da går jeg også ut ifra at det ikke er så fjernt å sloss for det heller.

Lenke til kommentar
Jævlig polarisert debatt da. Enten er verneplikten en del av en universell samfunnskontrakt eller så er det slaveri? :roll:

Finnes langt bedre argumenter for å avskaffe verneplikten enn desperate overdrivelser.

F.eks:

- det forkludrer prosessen for de som tar høyere utdanning

- de som fullfører lærlingstiden i et yrke må gå glipp av muligheten til å tjene flere hundre tusen fordi staten vil at de skal leke soldat i skogen ”i fedrelandets navn”

Som sagt så handler det ikke om rettferdighet eller beleilighet, men om forsvar av landet.

- Landene i verden med almenn verneplikt er: Østerrike (planlegger viss å avskaffe), Kina, Finland, Tyskland(teknisk sett ikke samme type som i Norge), Hellas, Israel, Libanon, Malaysia, Nord-Korea, Russland, Singapore, Sør-Korea, Sveits, Taiwan, Sverige (planlegger også å avskaffe) De observante har nok fått med seg at det finnes en god del flere land i verden og merkelig nok klarer flertallet av disse seg fint uten verneplikt. Er Norge et unntak?

Ja, Norge er et unntak. Legg merke til hvor stort Norge er og hvor få innbyggere vi har. Legg gjerne også merke til at vi har færre innbyggere pr. kilometer en Mongolia.

- Det er allerede ganske enkelt å slippe unna. Hvorfor ikke bare slutte å kalle det for verneplikt og heller gjøre det et mer attraktivt alternativ for de som vil inn?

Det er jo det forsvaret gjør idag. De luker ut så godt de kan de som ikke vil inn, men for å være ærlig så synes jeg alle har en plikt, menn som kvinner.

Lenke til kommentar

Du visste ikke om skatten eller lovverket heller, skal du bare drite i de og?

Ja det er greit det, men hva gjør du om Norge blir angrepet? Det norske forsvar er ikke for moro skyld.

Det trenger det heller ikke bli. Hadde tyskerne vunnet krigen, ville vi ikke vært nazi i dag. Lol. Og kongehuset er vært å forsvare mer enn andre familier?

Hadde tyskerne vunnet krigen hadde Hiter levd til 1980 med gjennomsnitts levealder. Han hadde flere barn som var parat til å ta over etter han, så mest sannsnynlig ville vi nokk enda vært under nazistene, jo. Kongehuset er verd å forsvare mer en andre familier, fordi kongehuset er en siste lederinstans om stortinget og statsministeren blir drept eller fanget.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele denne debatten, ikke vil jeg blande meg stort heller, jeg vil bare komme med en refleksjon over at det virker som mange fokuserer på ulempene og ikke mulighetene forsvaret tilbyr.

Ting er ikke mer moro enn man gjør det selv, ergo burde de ikke verre enn man gjør det selv heller.

Lenke til kommentar
1. Som sagt så handler det ikke om rettferdighet eller beleilighet, men om forsvar av landet.

2. Ja, Norge er et unntak. Legg merke til hvor stort Norge er og hvor få innbyggere vi har. Legg gjerne også merke til at vi har færre innbyggere pr. kilometer en Mongolia.

3. Det er jo det forsvaret gjør idag. De luker ut så godt de kan de som ikke vil inn, men for å være ærlig så synes jeg alle har en plikt, menn som kvinner.

1. Mot hva, mon tro? Internasjonale allianser og forsiktig utenrikspolitikk er vel strengt talt mer effektivt. Dessuten synes jeg de som tar høyere utdanning og de som tar jobber i underbemmanede yrker gjør en langt viktigere jobb.

2. Nettopp derfor er internasjonale allianser viktige. Hvis f.eks Kina eller Russland finner på innvadere (kanskje de mest sannsynlige av de svært ussansynlige potensielle invasjonsland) Norge toppler de forsvaret lett, uansett hvor mange vi rekrutterer.

Du bør forsåvidt ta en titt på Canada og Island hvis Norges inbyggertall/areal bekymrer deg.

Edit: Norge har ikke lavere befolkningstetthet enn Mongolia. Lang i fra, faktisk.

3. Akkurat, så hvorfor kalle det verneplikt? Utgjør det noen vesentlig forskjell om den avskaffes når så mange av de som ikke vil inn slipper uansett?

Endret av O89
Lenke til kommentar

Synes det blir feil å si at det er slaveri å være i militæret. Det er en "aktivitet" du er pliktet til å utføre dersom du blir erklært stridsdyktig på sesjon. Dersom man fks er litt keen på å gå i militæret, men ikke vil avbryte sine studier vet jeg det går ann å få utsettelse på verneplikten og komme tilbake etter evnt studier er ferdige. (vet dette da en kompis av meg har gjort dette) Han kom inn på en skole i Australia som han har jobbet lenge og hardt for og avtalte med militæret å ta verneplikten etter fullførte studier.

På en annen side: Jeg skal på sesjon 27 april på oslo, og jeg må si jeg faktisk gleder meg litt til militæret! Min far var aktiv yrkesmilitær fremtil i fjord da han annskaffet annen jobb og sluttet i forsvaret. Etter å ha hørt så mye positivt han hadde å si om hvordan militæret er må jeg si jeg faktisk kunne tenke meg litt den retningen jeg også. Det er MYE penger og hente dersom det er det du er ute etter( Ta ett år i utlandet og komme hjem til en konto med et lass penger på) Far var i Afghanistan i ett år og kom hjem til en konto på litt over 790 000 norske kroner.

Det er ikke bare penger å hente, men faen til mye annet du kan gjøre! Du kan ta opp studier du evnt har strøket på når du var på VGS, du kan ta utdanninger i MANGE forskjellige studierettninger og hele pakka. Jeg bare gleder meg jeg=)

Det hjelper masse å se ting på den positive siden også folk, ikke bare ta alt som ser så skummelt og kjedelig ut bli en slags "skrekk" eller noe liknende. Ta det som det kommer og dersom du ikke liker deg i militæret, kan du nokk komme deg ut av det også. Ta en ordentlig samtale med stabssjefen O.L og spørr om alternativer osv.

BTW: Det er kun 33 % av den norske befolkningen som drar på sesjon som faktisk utfører verneplikten.=)

Endret av supine_mr_misery
Lenke til kommentar
1. Mot hva, mon tro? Internasjonale allianser og forsiktig utenrikspolitikk er vel strengt talt mer effektivt. Dessuten synes jeg de som tar høyere utdanning og de som tar jobber i underbemmanede yrker gjør en langt viktigere jobb.

I tilfelle invasjon så må Norske styrker være i stand til å holde invasjonen i sjakk til nato kommer til unntak. Nato har ca. 48 timers responstid før de kommer i land i Norge. Dette er slett ikke umulig, særlig med tanke på norsk terreng i nord.

2. Nettopp derfor er internasjonale allianser viktige. Hvis f.eks Kina eller Russland finner på innvadere (kanskje de mest sannsynlige av de svært ussansynlige potensielle invasjonsland) Norge toppler de forsvaret lett, uansett hvor mange vi rekrutterer.

Se punkt 1.

Du bør forsåvidt ta en titt på Canada og Island hvis Norges inbyggertall/areal bekymrer deg.

Den eneste grensen Canada har er med sin nærmeste allierte. Det kan desverre ikke sies om Norge. Og Island har ikke nubbsjangs å forsvare seg mot noe som helst, det har derimot Norge.

Edit: Norge har ikke lavere befolkningstetthet enn Mongolia. Lang i fra, faktisk.

oops, my bad. Men poenget står.

3. Akkurat, så hvorfor kalle det verneplikt? Utgjør det noen vesentlig forskjell om den avskaffes når så mange av de som ikke vil inn slipper uansett?

Gjør det noen forskjell på hva det kalles? Og det burde være en plikt, for alle.

Lenke til kommentar

Vill bare avlive myten om NATO deployering, og forsvar av landet i 48 timer. Det stemmer ikke. Mobeliseringsplanen under den kalde krigen var 3 uker alene mens vi ventet på Nato. Og da var mobhæren en del større, 12 brigader, kontra èn i dag, og ca 25000 som ble utdannnet i førstegangstjeneste per år, bare i hæren. I dag, vill invasjonstart til okkupasjon vare like lenge som flytid Kola - Oslo.

Endret av Sarion
Lenke til kommentar
Hva slags matnyttig utdannelse får man forresten som førstegangstjenende? Kunne jeg virkelig ha tatt min utdannelse i multimedia design i militæret?

Vel, du kunne vel ikke utdannet deg, men du kan jobbe innenfor mediafeltet (http://www.mil.no/felles/vpv/start/innrull...rticleID=129061) eller to deg to år som lærling som fotograf eller mediegrafiker.

Og innenfor mediefaget er erfaring ofte like viktig som utdanning.

Endret av ompopo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...