Gå til innhold

Er verneplikt etisk forsvarlig?

Anbefalte innlegg

Det er INGEN som tvinges. Du kan når som helst si opp ditt statsborgerskap. Om du ikke gjør det så går du med på de pliktene du har i Norge i dag. Er du uenig kan du forandre på politikken eller pelle deg ut, det er ikke tvang.

Er du seriøs, eller? Hallo...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er INGEN som tvinges. Du kan når som helst si opp ditt statsborgerskap. Om du ikke gjør det så går du med på de pliktene du har i Norge i dag. Er du uenig kan du forandre på politikken eller pelle deg ut, det er ikke tvang.

Er du seriøs, eller? Hallo...

Javisst. Folk gjør det stadig vekk. Er det noe du er uenig i så flytter du. Det er derfor vi har innvandrere. Jeg kjenner en del andregenerasjonsinnvandrere (laaangt ord er laaaangt) og de er alle stolte av å gjøre tjenesten sin. De ser på det som sin plikt for å bo i Norge. De synes Norske verdier er verdt å forsvare. Om du ikke synes de er verdt et år i forsvaret så har du altså 2 valg.

Lenke til kommentar
Grunnen til at man blir tvunget har allerede vært påpekt flere ganger, man blir tvunget på skolen, man blir tvunget til å betale skatt, man blir tvunget til verneplikt. Det er for å gagne samfunnet og individene i det samfunnet. For å sikre andre individer positiv frihet, ikke bare negativ frihet.

Og på slik en måte har samfunnet sikret seg fremtiden og monopol på menneskeressurser som oppstår innenfor landegrensene. Eventuelle alternativer til det nåværende samfunn blir automatisk ulovlige, fordi disse oppstår innenfor landeområdene til et nåværende samfunn.

Jeg forstår at kompromisser må inngås for at en samfunn skal kunne fungere, men jeg mener fortsatt at individets ønsker alltid burde gå foran samfunnets. Men slik samfunnet man blir født inn i er i dag, så ser jeg at dette er vanskelig.

Verneplikten er dog ikke sammenlignbart med det å bli tvunget til å betale skatt og det å gå på skole. Verneplikten ber deg om å gi livet ditt for landet hvis det er nødvendig. Aldri i livet om jeg hadde gitt livet mitt for landet mitt.

Lenke til kommentar
Jeg føler jeg er uenig med alle land på denne jorda. Mon tro hvor jeg skal flytte nå...

Da får du forandre på et samfunn, eller lage ditt eget. Ærlig talt, en sammfunnsplikt er ikke slaveri. Dere kan i dag melde dere ut av det norske samfunnet, og derfor blir det, pr definisjon valgfritt. Slaveri er ikke valgfritt.

Verneplikt i nord-korea er slaveri, for der kan de ikke melde seg ut. Ei heller har de stemmerett.

Sånn, tråden er offisielt over.

Lenke til kommentar
Da får du forandre på et samfunn, eller lage ditt eget.

Hvordan skal man gå frem for å lage sitt eget samfunn, uten å bli forstyrret/plaget av et samfunn som har gjort krav på landeområdene man tilfeldigvis er nødt til å befinne seg i?

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Dere kan i dag melde dere ut av det norske samfunnet, og derfor blir det, pr definisjon valgfritt.

Man kan ikke si fra seg et norsk statsborgerskap uten å få et nytt statsborgerskap.

Men bare for gøy, la oss si at man fikk meldt seg ut av det norske samfunnet uten videre premisser. Man ville fortsatt bli kastet ut av sitt eget hjem uten en gyldig oppholdstillatelse. Er ikke det tvang? Eller er det hva du kaller frihet?

Lenke til kommentar

Hvordan skal man gå frem for å lage sitt eget samfunn, uten å bli forstyrret/plaget av et samfunn som har gjort krav på landeområdene man tilfeldigvis er nødt til å befinne seg i?

Du kan skrive din egen grunnlov og erklære deg selv selvstendig. Så krysser du fingrene og håper at landet du vil ha land i fra gir deg litt plass. Så gjør du klar for å forsvare landet ditt om de ikke vil gi deg opp. Akkurat sånn som alle land som ville være uavhengig har gjort. Går det fint så har du nå et eget land å drive som du bestemmer reglene i. Går det ikke bra så er du tilbake til de 2 første valgmulighetene igjen.

Lenke til kommentar
Verneplikten er dog ikke sammenlignbart med det å bli tvunget til å betale skatt og det å gå på skole. Verneplikten ber deg om å gi livet ditt for landet hvis det er nødvendig. Aldri i livet om jeg hadde gitt livet mitt for landet mitt.

Så i et tenkt tilfelle hvor Russland fant ut at de skulle ha Norge, så hadde du misslikt det, men du ville ikke forsøkt å gjøre motstand?

Godt ikke alle tenker som deg, ellers kunne hvem som helst bare kommet og tatt over Norge.

Verneplikt er IKKE slaveri.

slaveri, betegnelse på et system der en gruppe mennesker står i eiendomsforhold til andre på en slik måte at de betingelsesløst kan utnyttes.

Vernepliktige har mange rettigheter, og har krav på lønn.

Du kan sikkert kalle det noe annet, men slaveri er det ikke.

Lenke til kommentar
Dere kan i dag melde dere ut av det norske samfunnet, og derfor blir det, pr definisjon valgfritt.

Man kan ikke si fra seg et norsk statsborgerskap uten å få et nytt statsborgerskap.

Men bare for gøy, la oss si at man fikk meldt seg ut av det norske samfunnet uten videre premisser. Man ville fortsatt bli kastet ut av sitt eget hjem uten en gyldig oppholdstillatelse. Er ikke det tvang? Eller er det hva du kaller frihet?

Hjemmet ditt er på norsk grunn så det er da bare rett og rimelig? Om du er med i en gutteklubb som bestefedrene deres starta og så melder deg ut, har du krav på å bare ta en bit av klubbhuset? Selvfølgelig ikke.

Du kan få deg et nord-koreansk statsborgerskap lett som bare det. Tror ikke det skal mer til en å besøke nærmeste ambassade. Så kan du melde deg ut av norge. Forøvrig tror jeg fortsatt at du kan bare melde deg ut av norge, uten å ha annet statsborgerskap.

Jeg sier ikke at det blir enkelt, men om verneplikt virkelig er så mye til bry så?

Lenke til kommentar

Du kan skrive din egen grunnlov og erklære deg selv selvstendig. Så krysser du fingrene og håper at landet du vil ha land i fra gir deg litt plass. Så gjør du klar for å forsvare landet ditt om de ikke vil gi deg opp. Akkurat sånn som alle land som ville være uavhengig har gjort. Går det fint så har du nå et eget land å drive som du bestemmer reglene i. Går det ikke bra så er du tilbake til de 2 første valgmulighetene igjen.

Hvorfor skal ens eget ønskede samfunn måtte være avhengig av godkjennelse fra et allerede eksisterende samfunn?

F.eks. hvis man ikke ønsker landeområder til å tilhøre samfunnet man vil opprette. Er det da et allerede eksisterende samfunns landeomrdåder som automatisk skal bestemme at ens eget ønskede samfunn blir ugyldig?

Lenke til kommentar

Så i et tenkt tilfelle hvor Russland fant ut at de skulle ha Norge, så hadde du misslikt det, men du ville ikke forsøkt å gjøre motstand?

Godt ikke alle tenker som deg, ellers kunne hvem som helst bare kommet og tatt over Norge.

Ja, det er godt at det finnes mange som vil risikere livet sitt for et land, flagg, konsepter om frihet osv. Individet jeg, som jeg tar hensyn til FØR samfunnet jeg tilhører, slipper dermed å gjøre/risikere noe.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal ens eget ønskede samfunn måtte være avhengig av godkjennelse fra et allerede eksisterende samfunn?

F.eks. hvis man ikke ønsker landeområder til å tilhøre samfunnet man vil opprette. Er det da et allerede eksisterende samfunns landeomrdåder som automatisk skal bestemme at ens eget ønskede samfunn blir ugyldig?

Om du finner et landområde som ikke er en del av et land i dag så kan du i følge internasjonal lov ta det for deg selv, så vidt jeg vet. Selvfølgelig, du finner nokk ikke noe sænnt i dag, da må du lete godt. Du kan jo ikke bare ta land fra andre land sånn helt uten videre, det er jo ikke rettferdig.

Til inspirasjon så var det en gamling og familien hans som tok en gammel plattform i den engelske kanal og sa seg selv uavhenging av storbritania. Han erklære staten for monarki, Nasjonen for Sealand og seg selv konge. I dag skriver de egne lover, har egen valuta, og skatter ikke til storbritania. Det går ann altså, men enkelt er det ikke. Om du klarer å finne en bit land som ingen bryr seg om så er det ikke så vanskelig, men du kan selvfølgelig ikke bare ta andre lands verdifulle ressurser.

Men dette begynner å bli litt offtopic. Jeg mener forstatt at norsk statsborgerskap er frivillig og derfor er verneplikt ikke slaveri.

Lenke til kommentar
Ja, det er godt at det finnes mange som vil risikere livet sitt for et land, flagg, konsepter om frihet osv. Individet jeg, som jeg tar hensyn til FØR samfunnet jeg tilhører, slipper dermed å gjøre/risikere noe.

Ja, om frihet ikke er noe for deg så har vi forskjellige diktaturer du kan melde deg inn i om du vil. I mens vil jeg slåss for din frihet, så håper jeg at du innser at det er verdt å slåss for at de du bryr deg om slipper å bo i Russiske tilstander. Moren din, dama di, barna dine etc.

Som en tidlig amerikansk president sa: "I study war and politics, so that my sons may choose to study philosophy and maths."

Synes det oppsumerer fint jeg.

Lenke til kommentar

men du kan selvfølgelig ikke bare ta andre lands verdifulle ressurser.

Hva hvis man ikke vil ta et lands ressurser/landeområder for sitt nye samfunn? Hva hvis en hel bygd kun vil dyrke mat/det de trenger på sine personlige eiendommer? Ignorere det overordnede samfunn... Det overordnede samfunn vil gripe inn kreve inn skatt, sende barn på skolen osv.

Nå sier jeg ikke at det å betale skatt, samt sende barn på skolen er en dum ting. Men jeg sier at det er altfor vanskelig/umulig den dag i dag å lage et eget samfunn hvis man får lyst til dette. Alt kan ledes til det poeng at jeg mener at individet skal kunne bestemme over seg selv først før et samfunn gjør det.

Lenke til kommentar

Ja, om frihet ikke er noe for deg så har vi forskjellige diktaturer du kan melde deg inn i om du vil. I mens vil jeg slåss for din frihet, så håper jeg at du innser at det er verdt å slåss for at de du bryr deg om slipper å bo i Russiske tilstander. Moren din, dama di, barna dine etc.

De jeg bryr meg om sloss jeg for. Jeg bryr meg ikke om landet mitt. Så lenge noen har lyst, føler ansvar, til å dø for det de mener er sitt land, så kan individet jeg lene meg tilbake i godstolen og slappe av. Nei, det er godt ikke alle tenker som meg, fordi da hadde det ikke vært noe å tjene på å tenke som meg.

Lenke til kommentar
Hva hvis man ikke vil ta et lands ressurser/landeområder for sitt nye samfunn? Hva hvis en hel bygd kun vil dyrke mat/det de trenger på sine personlige eiendommer? Ignorere det overordnede samfunn... Det overordnede samfunn vil gripe inn kreve inn skatt, sende barn på skolen osv.

Nå sier jeg ikke at det å betale skatt, samt sende barn på skolen er en dum ting. Men jeg sier at det er altfor vanskelig/umulig den dag i dag å lage et eget samfunn hvis man får lyst til dette. Alt kan ledes til det poeng at jeg mener at individet skal kunne bestemme over seg selv først før et samfunn gjør det.

Du kan lage så mange stater du bare vil så lenge det ikke går ut over andre stater. I den bygden overfor så er det vel gjort veiarbeid, lyktestolper, offentlige bygg, strømpåler osv. Det er jo ikke rettferdig at dere bare skal ta alt det fra de som vil være nordmenn da?

Forøvrig tror jeg nokk om du får med deg nokk folk så blir det nokk ikke så vanskelig å bli selvstendig. Får du en hel by med deg så sier nokk staten norge "dere får ha det så godt da" før de gjerder dere inne og nekter dere adgang til norsk gjord. Så en uke senere tar vi imot dere når dere er ferdige med å leke by og land.

Forøvrig glemmer du at du er en del av samfunnet. Du er samfunnet. Og det er ikke sånn at individer ikke har frihet i Norge, det er en av tingene jeg er villig til å sloss for. Jeg skulle ønske at det var nokk mat i verden til alle, at alle fulgte kardemommeloven og du skulle ønske at alle bare kunne gjøre som de ville. Men dette fungerer selvfølgelig ikke i praksis, og da må man prøve det nest beste: demokrati.

Stem for noen som vil ha bort verneplikt. Lag ditt eget parti om de i dag er for dårlige. Om det ikke funker så har du vers så god å gjøre din plikt, for samfunnet har gitt deg massevis av gratis goder de første atten årene av ditt liv, så da burde de få litt tilbake, ikke sant?

Så vil du nokk innse at det er i ditt individs interesse å sloss for Norge, eller være i stand til å hjelpe forsvaret, når det trengs. Du har det tross alt ganske godt i Norge og det er ikke i din interesse at Norge faller for noen andre, Russland for eksempel. Så da er det best for deg å gjøre verneplikten så du er en reell hjelp i tilfelle krig. Om det ikke er noe for deg så har du all mulighet til siviltjeneste, selv om det blir litt for indirekte for meg. Om Russerne, eller uansett andre, kommer så har vertfall jeg tenkt å være klar til å gjøre en innsats for de jeg bryr meg om. Om du ikke er det så vil du nokk leve et fattig og ensomt liv, og angre til slutt.

Og Norsk statsborgerskap er fortsatt frivillig, så verneplikten er ikke slaveri :)

Lenke til kommentar
De jeg bryr meg om sloss jeg for. Jeg bryr meg ikke om landet mitt. Så lenge noen har lyst, føler ansvar, til å dø for det de mener er sitt land, så kan individet jeg lene meg tilbake i godstolen og slappe av. Nei, det er godt ikke alle tenker som meg, fordi da hadde det ikke vært noe å tjene på å tenke som meg.

Nå glemmer du at de du bryr deg om er en del av landet og samfunnet, ellers hadde ingen forventet at du skulle gjøre noe som helst for dem. Sør korea forventer ikke at du skl troppe opp der borte om nord korea blir aggressiv.

Jeg sloss ikke for fjellene og fjordene, flagget eller nasjonalsangen. Jeg sloss for at de jeg bryr meg om skal kunne nyte disse tingene, og det mener jeg er verdt å sloss for.

Lenke til kommentar
Forøvrig glemmer du at du er en del av samfunnet. Du er samfunnet.

Nå glemmer du at de du bryr deg om er en del av landet og samfunnet

Fordi samfunnet har, fra vår fødsel av, bestemt at vi er en del av det, og vi har ingenting vi skulle ha sagt på det forutenom å flytte fra landeområdet samfunnet gjør krav på :roll:

Jeg mener at en persons frihet til gjøre som h*n selv vil med seg selv, i enhver situasjon, skal gå foran hensynet til samfunnet. Hvis et samfunn ikke klarer å overbevise en person om at det det vil at h*n skal gjøre er formålstjenelig for personen selv, så skal ikke denne personen kunne tvinges mot sin egen overbevisning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...