Gå til innhold

Er verneplikt etisk forsvarlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om Russland angriper håper jeg jeg personlig får henrette deg for landsforrederi.

1. Dødsstraff er barbarisk

2. Landsforræderi er en offerløs forbrytelse

Ja, bortsett fra hele nasjonen da, og det er jo ingenting?

Med mindre du regner med menneskene. For meg er en nasjon et flagg, en sang og et språk.

Liberale slutter aldri å forbløffe meg. :)

Og du stemmer FrP?

Kunne aldri falt meg inn.

Enda godt. Høyre?

Lenke til kommentar
Om Russland angriper håper jeg jeg personlig får henrette deg for landsforrederi.

1. Dødsstraff er barbarisk

2. Landsforræderi er en offerløs forbrytelse

Ja, bortsett fra hele nasjonen da, og det er jo ingenting?

Med mindre du regner med menneskene. For meg er en nasjon et flagg, en sang og et språk.

Du glemmer lovene, prinsippene, frihetene og kulturen vår. Alt sammen er verd å forsvare. Jeg har ikke tenkt å gi opp velferdstaten, ytringsfriheten, demokrati, utdanningen, studentlånene og kongehuset for tyrrani, sensur, fattigdom og statlig terror. Men det er jo bare meg da :roll:

Lenke til kommentar

kult. jeg tror vi fikk noen føderalister inn på forumet også :) Dette liker jeg!!!!

Da kommer nattens spørsmål:

Spinnelli ( gå på wikipedia for å lese kort om han om du er uvitende) : ville han vært for eller mot en europeisk verneplikt? Tips: ventetote manifest.

Thai-mat: partitendens?

Lenke til kommentar
Spinnelli ( gå på wikipedia for å lese kort om han om du er uvitende) : ville han vært for eller mot en europeisk verneplikt? Tips: ventetote manifest.

Kan ikke si jeg bryr meg. Han hadde nokk ikke peiling på dagens politiske situasjon likevel, og norge er i en spesiell situasjon i forhold til resten av europa likevel, med masse ressurser, masse land, terreng som er lett å forsvare og helvette å angripe, men få innbyggere, strategisk viktighet i større moderne konflikter, og første buffer mot en eventuell kommunistisk front. Vi har massevis av fordeler ved å bo i Norge, mange friheter, men med frihet kommer ansvar, og Norges plassering på verdenskartet kommer ikke uten ulemper.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg bryr meg. Han hadde nokk ikke peiling på dagens politiske situasjon likevel, og norge er i en spesiell situasjon i forhold til resten av europa likevel, med masse ressurser, masse land, terreng som er lett å forsvare og helvette å angripe, men få innbyggere, strategisk viktighet i større moderne konflikter, og første buffer mot en eventuell kommunistisk front. Vi har massevis av fordeler ved å bo i Norge, mange friheter, men med frihet kommer ansvar, og Norges plassering på verdenskartet kommer ikke uten ulemper.

jeg er meget enig i deg i det siste (støtter deg på alt du har sagt til nu), men at du ikke tror han har peiling på dagens politiske situasjon er litt trist.

Han står som en av founding fathers til eu, var aktiv i eu politikken fra 1941 til 1986. Det vi ser av EU idag er i bunn og grunn hans byggverk, foruten at han ville at det skulle være mer som en føderasjon ( demokrati) enn en samling av nasjonalistiske stater. Uten ham ville ikke norge hatt en avtale (esdp) å knytte seg opp til eu med...

Single european act ville aldri ha kommet så langt, osv... Og selv om han var kommunist, så hatet han sovjet. (Ltht)

men dette ble off topic.

Lenke til kommentar

Det at man er født inn i et samfunn er ikke et godt nok argument for at man skal kunne "tvinges" til verneplikt. Hadde det vært opp til mange hadde de kanskje valgt å bli født inn i et annet samfunn da.

Det spiller ingen rolle hvilke fordeler man får under verneplikten. Det kan fortsatt kalles slavearbeid siden det er friheten som blir lidende.

Det morsomme er at det finnes noe som kan tolkes som et unntak i FN's Menneskerettserklæring:

Artikkel 29

1. Enhver har plikter overfor samfunnet som alene gjør den frie og fulle utvikling av hans personlighet mulig.

2. Under utøvelsen av sine rettigheter og friheter skal enhver bare være undergitt slike begrensninger som er fastsatt i lov utelukkende med det formål å sikre den nødvendige anerkjennelse av og respekt for andres rettigheter og friheter, og for å møte de krav som moralen, den offentlige orden og den alminnelige velferd i et demokratisk samfunn med rette stiller.

For meg så tyder dette at det er greit å innskrenke/begrense noen rettigheter så lenge det er fordi man skal sikre de samme rettihetene. Mao. det at vi trenger et landsforsvar er et godt nok argument for begrense individers rettighter. Dvs. at så lenge myndigheter klarer å oppkonstruere noe som kan true allmenhetens friheter, så kan de samme myndigheter altså ta seg til rette på bekostning av folks friheter. It's for the greater good, altså.

Det vi ser er at menneskerettighetserklæringen setter samfunnet foran individet, og dette mener jeg at er prinsippielt feil. Alle burde når som helst ha frihet til å velge, uansett samfunnets behov.

Lenke til kommentar
Det at man er født inn i et samfunn er ikke et godt nok argument for at man skal kunne "tvinges" til verneplikt. Hadde det vært opp til mange hadde de kanskje valgt å bli født inn i et annet samfunn da.

Det er INGEN som tvinges. Du kan når som helst si opp ditt statsborgerskap. Om du ikke gjør det så går du med på de pliktene du har i Norge i dag. Er du uenig kan du forandre på politikken eller pelle deg ut, det er ikke tvang.

Lenke til kommentar

Det er INGEN som tvinges. Du kan når som helst si opp ditt statsborgerskap. Om du ikke gjør det så går du med på de pliktene du har i Norge i dag. Er du uenig kan du forandre på politikken eller pelle deg ut, det er ikke tvang.

Haha! Pelle seg ut ja. Reise fra alt man kjenner, familie/venner , språk og jobb, bare fordi man ikke vil utføre verneplikten. Høres ikke ut som mye til frihet for min del.

Ser du ikke den prinsippielle feilen i det at man implisitt, fordi at man blir FØDT et spesifikt sted i verden, skal være tvunget til noe som helst?

Lenke til kommentar

Grunnen til at man blir tvunget har allerede vært påpekt flere ganger, man blir tvunget på skolen, man blir tvunget til å betale skatt, man blir tvunget til verneplikt. Det er for å gagne samfunnet og individene i det samfunnet. For å sikre andre individer positiv frihet, ikke bare negativ frihet.

Lenke til kommentar
Jeg mener at så lenge verneplikten ikke gjelder alle, men bare noen få utvalgte (og ofte ufrivillige), er verneplikten slaveri.

Selvfølgelig er det slaveri. Påtvunget arbeid er alltid slaveri, uavhengig av lønn, formål og metode for utvalg av slaver.

Endret av 793
Lenke til kommentar
Haha! Pelle seg ut ja. Reise fra alt man kjenner, familie/venner , språk og jobb, bare fordi man ikke vil utføre verneplikten. Høres ikke ut som mye til frihet for min del.

Ser du ikke den prinsippielle feilen i det at man implisitt, fordi at man blir FØDT et spesifikt sted i verden, skal være tvunget til noe som helst?

Du blir som sagt ikke tvunget. Om du ikke er enig med reglene i samfunnet kan du forandre dem ved valg (om partiet ditt ikke vinner sier du deg enig i å bite tennene sammen til neste valg), eller du kan ta del i et annet samfunn. Å klage på diskusjon.no vil ikke hjelpe i alle fall. Klart det er vanskelig å forlate familie og venner, men om du ikke er villig til å gjøre det så vitner det om at du ikke er imot verneplikt likevel.

Grunnen til at man blir tvunget har allerede vært påpekt flere ganger, man blir tvunget på skolen, man blir tvunget til å betale skatt, man blir tvunget til verneplikt. Det er for å gagne samfunnet og individene i det samfunnet. For å sikre andre individer positiv frihet, ikke bare negativ frihet.

Jess.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...