thebull Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 er veldig enig med frevild! og 739 nå må du høre etter; det jeg sier er rett og slett at når man spør en Nordmann om han er lykkelig skal det mere til for han å svare ja enn ja.. la oss si en gjennomsnittlig russer. rett og slett vi er bortskjemte! vi blir aldri fornøyde! Ikke kom her å si at du tror du stiller de samme kravene til "lykke" som en fra et annet mindre heldig land? Men som sagt er 100 % enig med frevild og HELT!! uenig med 739. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Å gjøre det ulovlig å nekte å gå i krig er litt merkelig, og krenker på mange måter den lille friheten vi har og som freds nasjonen vi prøver å være. Ja, dette er i og for seg et poeng. Men hvis fienden står ved grensen, mobiliserer man jo nettopp for å ivareta landets frihet. Den enkelte står da overfor et valg mellom to onder: Er det å foretrekke at landet blir okkupert, slik at du og alle andre mister sin frihet? Hvis svaret er nei, må man spørre Skal det være opp til alle andre å forhindre dette? Har man ikke noe ansvar selv? Etter min mening har man det, og som i alle andre sammenhenger må man akseptere reaksjoner om man ikke tar ansvar. Dette er forresten også den rådende oppfatning i Norge, og har vært det iallfall siden 1814, da verneplikten ble nedfelt i grunnloven. Vernepliktsordningen kan forresten spores tilbake til vikingtiden. Det er jo forresten også et tankekors at grunnen til at vi har den frihet vi har, nettopp er at folk har vært villige til å kjempe for den. De som gikk inn i krigen og som ble skutt, sprengt eller torturert av tyskerne, gjorde det nettopp for å sikre friheten til alle andre. De gjorde det ikke fordi det var gøy. Men vi, som nyter godt av dette, skal liksom ikke kunne gjøre det samme? Jeg for min del kan ikke akseptere en slik tanke. Med mindre man er pasifist, er det ikke noe annet enn ren egoisme. Det er og diskuterbart om å omgjøre militæret til ett yrke vil være mer effektivt enn dagens system. Det skreiv jeg ovenfor, men det svarte du aldri på. Ja, hva som er mest effektivt, er jo en annen sak. Men slik det er i dag, er verneplikten mest hensiktsmessig. Norge er et stort land i areal, men lite i befolkning. Hver soldat har mao. mange km^2 å forsvare. For å rekruttere nok soldater, er vi nødt til å opprettholde verneplikten. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Herregud Warz, lenge siden jeg har hørt noe så navit! vi er faen meg ikke slaver? vi er så langt unna slaver vi kan bli! vi er en haug med bortskjemte dritt unger! vet du hvorfor nærmest ingen i Norge er lykkelige? fordi vi har et annet begrep på "lykkelig" enn andre land. Vanlige folk i andre land er fornøyde når de har en stabil jobb og ikke har stor gjeld osv. Mens en vanlig nordmann er fornøyde når man har hytte, hus, tjener flere millioner i året! vi har rett og slett for høye standerer, vi er bortskjemte! Og du sitter her og sier vi er slaver! har aldri hørt noe så navit og bortskjemt! du må ta et lite år for å "beskytte" landet ditt og du synes det er slaveri, du burde jammen være glad du ikke er oppvokst i en kommunistisk land hvis du tar det som slaveri. La oss nå se litt på definisjonen av slaveri: Slaveri eller trelldom er når et menneske innehar juridisk eiendomsrett til et annet menneske. Norge har en juridisk eiendomsrett over alle menn i Norge. Vi er statens eiendel og må følge en hver ordre den måtte komme med i perioden vi utfører verneplikten. Enkelte blir også pliktig til å komme på øvelser et par uker i året. Setter vi dette opp mot definisjonen av slaveri ser vi med en gang at verneplikten er slaveri. Problemet er bare, at enkelte personer FORSVARER slaveri hvis det gjelder en god sak. De presterer faktisk å bli provosert og føler en trang til å starte med person angrep dersom en av slavene utrykker deres misnøye med systemet. Når det gjelder lykkebegrepet er det trasig å se at vi ligger så dystert langt nede på statistikken. Vi, som tross alt, har uendelig mange materielle goder i forhold til andre mennesker. Men hvorfor ligger vi da så langt nede på statistikken? Trenger vi virkelig så mye mer? Nei min gode mann. Det er ikke de materielle godene vi streber etter. Det er FRIHET. Det er å kunne bestemme over sitt eget liv. Det er å kunne ha sin egen mening, sin egen stil, sitt eget LIV. Uten at ANDRE skal tråkke over våre verdier og bure oss inne fordi vi ikke er enig med deres voldlige maktlidenskaper. Vi ønsker bare å få være i fred. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=963890&hl= https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=954053&hl= Enjoy titallssider med libertariansk slakt Warz. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Hvis man skal kjempe for sitt land skal man gjøre det av stolthet og ære. Man skal gjøre det fordi landet FORTJENER å bestå. Fordi landet er VERDT å bevare. Fordi du brenner for saken. IKKE fordi alternativet er fengsel. (Min mening) PS: Har lest litt i den "DLF samfunnet" og er nå mer overbevist enn noen gang om at et samfunn uten slaver, et samfunn med frihet og lykke, er veien å gå. Lenke til kommentar
793 Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 og 739 nå må du høre etter; det jeg sier er rett og slett at når man spør en Nordmann om han er lykkelig skal det mere til for han å svare ja enn ja.. la oss si en gjennomsnittlig russer. Det høres veldig vitenskapelig og nøye etterforsket ut. Navnet er forresten 793. Ikke kom her å si at du tror du stiller de samme kravene til "lykke" som en fra et annet mindre heldig land? Det kommer ann på øyet som ser. Det en ingen universiell sannhet at Norge og andre sosialdemokratiske velferdsland er de beste landene å bo i for alle mennesker. Men som sagt er 100 % enig med frevild og HELT!! uenig med 739. Det var godt å høre. Lenke til kommentar
793 Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 Dersom du leser det jeg har skrevet, ser du at jeg faktisk argumenterer.Alt jeg har sett så langt er besluttninger bygget på fordommer og sosialdemokratiske dogmer. Lenke til kommentar
cbastus Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Det som er mest interesant dog er at Danmark topper listen i samtlige undersøkelser om hvem som er mest lykkelige. Samtidig er de på 8 plass i lista over land med stor økonomisk frihet. Norge derimot ligger på en ussel 28 plass. Danmark har også kun 4 måneders førstegangstjeneste og er såvidt jeg vet i ferd med å gå mot et profesjonelt forsvar. Ja, er det rart vi er på selvmords og deppe toppen når staten tar sine egne innbyggere til slaver? Vanlige folk i andre land er fornøyde når de har en stabil jobb og ikke har stor gjeld osv. Mens en vanlig nordmann er fornøyde når man har hytte, hus, tjener flere millioner i året! vi har rett og slett for høye standerer, vi er bortskjemte! Jeg lever i den kommunen med høyest selvmordsrate i landet. Vi avtjener samme verneplikt her som ellers, men det er langt mere penger i omløp etter olje, fiske og shipping. Her er en av de største målestokkene på din suksess størrelsen på huset, bilen og båten din, ikke nødvendigvis i den rekkefølgen, og suksess anses som lykke. Av hva jeg forstår har de fleste selvmordene her ingen sammenheng med verneplikten, snarere med at folk lever over evne for å ha blankere fasade enn naboen. Når så familien begynner å grave etter at kreditorene ringer i tide og utide blir skammen for stor - men til børsa trenger man ikke forklare noen verdens ting. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Norge har en juridisk eiendomsrett over alle menn i Norge. Du fortsetter i samme stil, ser jeg. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Dersom du leser det jeg har skrevet, ser du at jeg faktisk argumenterer.Alt jeg har sett så langt er besluttninger bygget på fordommer og sosialdemokratiske dogmer. Du fortsetter i samme stil, du også. Du befinner deg på et diskusjonsforum. Siden heter til og med diskusjon.no. Det er mao. tydelige indikasjoner på hva man skal gjøre for noe: Nemlig diskutere. Det du driver med, er noe helt annet. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Vanlige folk i andre land er fornøyde når de har en stabil jobb og ikke har stor gjeld osv. Mens en vanlig nordmann er fornøyde når man har hytte, hus, tjener flere millioner i året! vi har rett og slett for høye standerer, vi er bortskjemte! Da burde Nordmenn være de mest ulykkelige i verden også. For vi er høyest belånt i forhold til alm. inntekt i hele verden! Hvordan folk lever sitt liv, hvilke verdier de har... har ikke noe å gjøre med denne debatten. Mye av problemet med nettopp Nordmenn, er deres gode innstilling til status quo. "Ikke klag over noe, for vi har det veldig bra!" Slik innstilling har jeg lite til overs for. Uten ambisjoner om et bedre samfunn, verden og liv - så finnes det lite håp. JA, vi har det godt i Norge i forhold til andre land. Jeg tror de fleste Nordmenn er klar over dette. Men samtidig er det svært mange Nordmenn som tar ting for gitt. De tar for eksempel oljerikdommen for gitt. For det er nettopp denne oljerikdommen som gjør Norge til et godt land nå. Men denne rikdommen vil ikke vare evig, tvert imot, det er ikke langt inn fremtiden at den mye vil forsvinne. Pengene vi nå har tjent, vil ikke vare så altfor lenge. Fremtiden uten olje er langt nærmere enn folk ønsker å forestile seg. Norge uten oljen, er et helt annet Norge enn det vi har i dag! Vi vant i lotto da vi fant oljen! Folk tar veldig mye for gitt. Norge er dessuten et land som kan bli mye bedre. Frihet og personlig ansvar er det vi har mest å hente på. Mye kan sies om verneplikt i Norge. Mye av det blir off-topic. Det handler nemlig om verneplikt og etikk! Etikk er subjektivt, det betyr at etikk er forskjellig for deg og meg. Vi er helt enige om en ting Bull - det er at Nordmenn er bortskjemte. Hvorfor skal man yte, når man tar ting for gitt? Hvorfor skal man yte, når det lønner seg å være sleip? For meg, er et år i forsvaret, et år i dass. Jeg ville ikke ha noe nytte av det, jeg ville heller ha tapt et år av mitt liv. Nå legger jeg kalde fakta på bordet, ikke hold min ærlighet imot meg! Jeg ville mye heller ha arbeidet det ene året, eller kommet et år lengre i et studie. Begge disse tingene, hadde både meg og staten tjent på. Når det gjelder verneplikt, hadde kun staten tjent på det - det hadde vært en fryktelig sløsing av min tid. Slik er det i mitt tilfelle! Min utdanning bærer ingen relevans til militæret. (Men for en del har man her en fordel - for folk som ønsker seg inn i politiet, brannvesenet mm.) Jeg har gode manerer og har lært meg god skikk hjemmefra - heller her hadde jeg ikke kunnet tjene noe i militæret. (Men mange unge har mye å tjene her, mange mangler god folkeskikk og manerer.) For meg, hadde et år i militæret, vært et år under slaveri, med kun de små lyspunkt jeg selv hadde forestilt meg. Paralleller til verneplikten, etikk og lønnsomhet kan finnes flere steder. Slik som reglene er om sykefravær i Norge. Hvorfor ikke gå ut å drikke mitt i uka - tenker noen. Hvorfor ikke sykemelde seg neste dagen fra jobben - man får jo full lønn uansett. Dette er kalde fakta, det Norske systemet belønner sleipingene. Med sykemelding, er det også en stor forskjell på folk. Noen tåler ingenting, før de sykemelder seg - andre stiller på jobben med strak rygg. Jeg har selv aldri sykemeldt meg. Det kunne aldri funnet meg inn å gå på fylla - for så å sykemelde meg. Dessverre, er det en god del som gjør dette. Dette er noen andre innskudd til denne debatten vi har. Det er nemlig flere sider ved den. Vi har diskutert en del etikk her - men vi har ikke diskutert det jeg i denne posten er inne på. Etikk er forskjellig for folk, men noe er felles. Det vil gjelde rundt verdier som godhet, innsats, hjelping av medmennesker... Men her igjen kommer de ulike synene på disse. Sosialisme tar disse godene for gitt. Det sosialistiske systemet tar ikke innover seg at mennesket kan snylte på "fellesskapet". Når det gjelder innsats, så er også det tatt for gitt. Man skal yte etter evne. Men mennesket er ikke maskiner eller utelukkende gode vesener. Vi er enkeltindivider som forfølger våre egne interesser. Hvorfor skal jeg yte maks på jobben - når sidemannen kun yter det absolutt nødvendige - mens vi får samme lønn. Når det gjelder ting staten ønsker, så tvinger de mennesket til det. "Lik lønn for likt arbeid" er et motto AP går under. Men dette er latterlig og tragisk, for det er ikke sant. Sannheten er at det er "lik lønn for lik arbeidsbeskrivelse". Under alternativet - et system basert på liberalisme, altså frihet og personlig ansvar - blir ting annerledes. Da kan man ikke ta ting for gitt, da må man arbeide for et godt liv. Men til gjengjeld har man mulighet til det, å man kan leve livet slik man selv ønsker. I et slikt system vil man ikke ta ting for gitt! Man vil leve under verdier man selv ønsker, folk kan også leve fritt. Likheten og limet til alle mennesker i et slikt system, er at denne friheten er verdt å kjempe for! På tross av at USA i dag er fascistisk og korporativistisk, så lever liberalismen i folks hjerter. Det er av denne grunn Amerikanerne er de mest nasjonalistiske i verden. "The land of the free". Lenke til kommentar
thebull Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Whow lansky! utrolig bra skrevet! Jeg er veldig enig med deg i nærmest alt du sier. Det eneste er, jeg synes at selv om man synes å være i militæret er dritt så kan man ofre så mye for landet uten å begynne å syte som, ja en liten unge. Men virkelig hvis man ser vekk fra det er jeg VELDIG enig Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) Whow lansky! utrolig bra skrevet! Jeg er veldig enig med deg i nærmest alt du sier. Det eneste er, jeg synes at selv om man synes å være i militæret er dritt så kan man ofre så mye for landet uten å begynne å syte som, ja en liten unge. Men virkelig hvis man ser vekk fra det er jeg VELDIG enig For egen del, så må man ihvertfall gjøre det beste ut av det. Det hjelper ikke å syte som en unge, som du sier. Det er klart. Man må gjøre det beste ut av det. Ellers blir det jo et mareritt. Det går kanskje litt på folkeskikk også. Det er flere som ønsker å være i militæret, ellers er det mange som ikke ønsker å være der - men det er ingen grunn til å ødelegge for alle med å syte. Man må gjøre det beste ut av det. Alle mennesker klarer også å tilvenne seg. Men alt dette blir ved siden av selve debatten. Selve debatten er om man overhode burde kunne tvinge folk inn i militæret? Er det etisk? Burde man heller ha yrkesmilitær? osv. Det du sier om militæret, er det samme som med skatt, fengselsstraff osv. Man må jo alltid gjøre det beste ut av det, for egen del og andres. Men det har ingenting å gjøre med om systemet er helt feil eller ei. PS: For å si det helt kort: Det vi søker etter, er rettferdighet! Hva er det rettferdige systemet? Endret 30. april 2009 av Lansky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå