Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med ytelse på skjermkort!

Anbefalte innlegg

Heisann

jeg har litt problemer med å få den ytelsen jeg skal ha på pc'n min

jeg kjører ett AMD oppsett.

Hovedkort: MSI k9 platinium v2

CPU: Amd phenom 9600 BE

GPU: HIS HD 4870 x2

RAM: 4x1 GB Geil black dragon 8500

PSU: Cheaftec 1000W

HDD: 3x500 GB og 1 TB (OS ligger på denne)

når jeg kjører 3Dmark 06 får jeg veldig lav score (fps generelt under test)

Teste CANNON FLIGHT elr hva den heter, får jeg en fps på maks 60.

tidligere når jeg kjørte denne testen fikk jeg veldig god score. dette var når jeg først fikk mitt 4870x2. brukte tidligere 2 3870x2 (scorete høyere fps)

det jeg lurer på er om det kan ligge noe å sperrer får ytelse, på en måte en fps sperre.

jeg har den nyeste driveren til gpu. har fornyet biosen. så vet ikke hva dette kommer av.

håper det sitter en luring der ute får eg trenger hjelp:P

Mvh Bjarne

Endret av bjarne963
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at du får maks 60 fps er nok fordi du har vsync på. Dette kan du nok ta av ved grafiske innstilligane. Vsync er sann at fpsen er låst til frekvensen skjermen din. Du vil ikkje merke forskjell på 90 og 60 fps pga skjermen din vil kun oppdatere seg 60 ganger i sekundet. Då er skjermen din den begrensande faktoren.

Men slå av vsync så får du nok bedre fps. ( kan sikkert gjere det i catalyst centre)

Lenke til kommentar
Også detaljer som hvilke poengsum du får i 3dmark er inntressant så andre som har dette kortet (som meg) kan sammenligne.

når kortet var som det skulle så klarte eg en total på ca 14741 mener eg det var. no klarer eg kansje 9- maks 10. kommer ann på hvor kalt rommet mitt er:P

når eg hadde 2 3870 x2 så klarte eg maks 11000 k

Lenke til kommentar

Dårlig ytelse skyldes nok prosessoren din. Husker jeg fikk ca 18000 i 3dmark06 med en Phenom 9850 BE & 4870x2 for en tid tilbake.

Litt rart om Vertical sync plutselig skulle slå seg på i 3Dmark egentlig. Tror jeg prøvde de fleste innstillinger i CCC uten at det slo inn under benchmarks. 3Dmark har jeg dog liten peiling på, men som sagt vil du nok oppleve et ytelsessprang ved klokking eller et evt. bytte av CPU.

Lenke til kommentar
Dårlig ytelse skyldes nok prosessoren din. Husker jeg fikk ca 18000 i 3dmark06 med en Phenom 9850 BE & 4870x2 for en tid tilbake.

Litt rart om Vertical sync plutselig skulle slå seg på i 3Dmark egentlig. Tror jeg prøvde de fleste innstillinger i CCC uten at det slo inn under benchmarks. 3Dmark har jeg dog liten peiling på, men som sagt vil du nok oppleve et ytelsessprang ved klokking eller et evt. bytte av CPU.

ja vet at cpu dra ned ytelsen. eg har klokket cpun fra 2.2 til 2.8. det hadde ike så mye å si på tallene. scoren e litt kjiip. men det e egentlig det at skjermkortet ikke gir den ytelsen som den skal kikkelig. høy 3dmark score kan eg fikse senere. eg må finne ut koffor den plutselig begynner å gi dårlig ytelse

Lenke til kommentar
Oki, høres litt merkelig ut.

Sikker på at begge kjernene yter? Installert drivere uten å avinstallere gamle først? Merker du noen forskjell fra før i spill? Varme på kortet under last?

jeg har prøvd å instalere uten å avinnstalere, funker ikke det heller. merker egentlig ikke noe foskjeld i spille. cod 4 med1900x1600 å alt på fullt kjører jo helt smooth. temp er ikke høy. eg har alltid viften på 100% når eg kjører 3dmark å spill. ligger kansje på 40-60 maks kjerne nr 2 ligger lavere

Lenke til kommentar

Vel, mulig det rett og slett er 3Dmark som bommer på noe. Kjerne nr.2 ligger som regel lavere enn kjerne nr.1 da sistnevnte er lengre unna kjøler, og 40-60 grader er gulle godt til et 4870x2 å være. Mitt brukte å ligge på opptil 100 ;)

De siste driverne til ATI er vel heller ikke kjent for å bedre ytelsen, heller tvert imot. Du kan jo prøve å laste ned 8.12 som vel faktisk er den beste til nå, for så å kjøre 3Dmark, evt reinstallere det først.

Endret av Ohlja
Lenke til kommentar
Vel, mulig det rett og slett er 3Dmark som bommer på noe. Kjerne nr.2 ligger som regel lavere enn kjerne nr.1 da sistnevnte er lengre unna kjøler, og 40-60 grader er gulle godt til et 4870x2 å være. Mitt brukte å ligge på opptil 100 ;)

De siste driverne til ATI er vel heller ikke kjent for å bedre ytelsen, heller tvert imot. Du kan jo prøve å laste ned 8.12 som vel faktisk er den beste til nå, for så å kjøre 3Dmark, evt reinstallere det først.

alvårlig ligger ditt på 100? :O hehe, men ka har du viften din på då? når eg ska kjøre tester å det så tar eg den på 100% + eg jar 2 256 x 256 vifter i døren da som blåser rett på. men eg har også prøvd med tideligere drivere. ikke noe bedre da. men det er ikke bare i 3dmark dette skjer. skjer også i spill. maks 60 fps

Lenke til kommentar

alvårlig ligger ditt på 100? :O hehe, men ka har du viften din på då? når eg ska kjøre tester å det så tar eg den på 100% + eg jar 2 256 x 256 vifter i døren da som blåser rett på. men eg har også prøvd med tideligere drivere. ikke noe bedre da. men det er ikke bare i 3dmark dette skjer. skjer også i spill. maks 60 fps

Hadde vel viften på 40% som standard. Noe annet gidder iallefall ikke jeg å utsette ørene mine for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...