Erlend85 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Hvis vi tenker da at gaming er som det er den dag i dag . Tilnærmet 100 % da... Store spill altså! Populære! F. eks. wow etc. Takk. Endret 14. april 2009 av Erlend85 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 for min del høres dette ganske usansynlig ut. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Vanskelig å si egentlig. Det spørs mye på hvilken retning de som utvikler biblioteker tar. Mye av grunnen til å velge C++ i dag, er at de aller fleste biblioteker er tilgjengelig i C++ (OpenGL, DirectX, OpenAL, PhysX, +++) Det er ingenting galt med å skrive et spill i 100% C# i dag, men støtte for mange biblioteker er forholdsvis begrenset i C#. 20 år er fryktelig lang tid, for 20 år siden ble mange spill skrevet i Assembly og C. Endret 14. april 2009 av GeirGrusom Lenke til kommentar
likferd Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Nå er jeg ingen ekspert på c#, men vil ikke porting til andre operativsystemer en windows bli et helvete pga .net? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Du har jo mono da. Dessuten er ikke porting under C++ alltid smertefritt heller. Men du har helt rett, i mange tilfeller er ikke programmer som er skrevet i C# portabelt, spesielt dersom en bruker Platform Invoke (som for eksempel for High Resolution Timer som brukes mye i spill) Men dette er kun snakk om utvikling. Dersom mono blir like bra som .NET, og biblioteker blir skrevet som er cross-platform. For eksempel kan et OpenGL bibliotek skrives slik at det er portabelt til både linux og Windows hvis en bare bytter ut OpenGL32.dll med libopengl.sh og bruker Glut for vindubehandling. Men dette er det som er mulig nå, hva vil ha skjedd om 20 år? er C# engang å regne som moderne om 20 år? Endret 14. april 2009 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Mulig Java da? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Java er altfor tregt til det. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Mulig Java da? Som data_jepp sier, så er java tregt, pluss at det mangler en del ting som C# har. For eksempel primitive strukturer, peker aritmetikk og delegates. (jeg bruker delegates for å få OpenGL extensions til å fungere) Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Om 20 år vil valg av språk til spillprogramering være enda mindre viktig enn det er idag. Språkvalg som idag kan virke ulogiske kan om 20 år være fornuftige. Optimisering handler ikke bestandig bare om ren kraft, men også om språk som gjør det lett å kode effektivt. Java er ikke så spesielt tregt lenger, fins jo allerede spill kodet i java med forholdsvis grei 3d-grafikk. Selv flash begynner å vise 3d-muskler. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Javisst, men det at java mangler strukturer gjør at en ikke kan enkelt implementere elementære ting som vertex buffer eller index buffer uten å skrive en wrapper for det i C++ først. I C# kan dette enkelt implementeres som en List<T> men Java vil da danne en rekke med objekter som ikke vil ligge lineært i minnet, som er et krav for vertex buffer og index buffer. En kan skrive en wrapper i C++ (som er slik det gjøres i dag) men da forsvinner også litt av poenget med å velge Java, siden alt det tunge arbeidet vil bli tatt over av et mye tyngre språk som ikke er like flyttbart, og da vil en del av abstraksjonen forsvinne. Jeg tror selv at Java er døende. Men du har nok rett i at valg av språk blir mindre viktig, ettersom det vil bli viktigere å holde et høyere abstraksjonsnivå for å kunne lage et spill med høy kvalitet. Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Er ikke mange x-box spill kodet med C# (XNA?) ?? Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Men vil ikke Microsoft satse på .NET i forbindelse med Xbox også i fremtiden? Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Vil tilnærmet 100% si at det ikke bruker noe tilsvarende XNA, (OT: Er XNA skrevet i C#?)? Lenke til kommentar
tk394585 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Finnes jo allrede spill som er 100% kodet i C#. XNA for eksempel, har også hørt at Microsoft Game Studios hovedsakelig bruker C#, men har ingen bekreftelser på at dette er sant. Når det gjelder Java så er Java blitt raskt nok til spillprogrammering, men Sun Microsystems sier selv at språket ikke er beregnet for spill. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 Jeg jobber med et spill i XNA akkurat nå faktisk. Veldig enkelt og greit API, men med utrolig mange muligheter. XNA er mest sannsynlig skrevet i C# for at de skal slippe å kompilere en versjon for xbox og en for windows, men det kan også hende det er skrevet i C++/CLI. Hvem vet. Du kan også bruke XNA 3.1 til å skrive spill for Zune, dog kun 2D grafikk, og XACT prosjekter kan ikke brukes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå