Gå til innhold

Hva er så galt med hvalfangst?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skyt en rakett inn i hodet dens, da...

Vel, det du kom med var faktisk en GOD grunn. Men som regel tror jeg folk er imot hvalfangst av irrasjonelle grunner, som at dyret er stort og søtt. Jeg så nemlig at en utlending dro en spøk i en konkurranse om nytt slagord for markedsføring av Norge som reisemål:

"If we had dolphins, we'd kill them too!"

• Liker 1
Lenke til kommentar
If we had dolphins, we'd kill them too!"

Hehe, har spist niser(en liten hval som kan mine om delfin) tidligere, var moro å si til folk at jeg spiste flipper til middag :p

Jeg mener at hvalfangst burde være lov så lenge det fanges en mengde som ikke påvirker bestanden i stor grad. Hval er mat, vi dreper det ikke for moro skyld.

Endret av trra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vil ikke en diger giftsprøyte eller kraftig elektrosjokk drepe dyret skånsomt/momentant?

Jo, hvorfor har ingen tenkt på det? Sikkert for dyrt med strøm.

Et problem med å ikke drive hvalfangst er såvidt jeg har skjønt at hvalen da vil spise maten til fisken og det vil da bli mindre fisk å fiske.

Det er vel heller et argument FOR hvalfangst. De er jo ekstremt store dyr, og spiser mye fisk. Synes de bør utryddes med tanke på å øke fiskebestanden.

Lenke til kommentar

De jeg har diskutert dette med har aldri nevnt måten jakten utføres på som et problem, selv om det er et av veldig få gode argument i mine øyne.

Nå skal det sies at en del av de jeg har diskutert med virket som svært lite oppegående personer, av typen som sitter på McDonalds med en Big Mac i hånden og forteller hvor ondskapsfullt det er å jakte på dyr.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

At dyret pines til døde i flere minutter (kanskje timer?) under jakten. Hvis du klarer å drepe en hval *knips* slik er det nok likestilt som andre pattedyr.

Hval som blir skutt av granatharpun blir avlivet forholdvis fort. Sett i sammenligning med hvordan de blir drept av andre dyr, er ikke moderne hvalfangst særlig ille.

Giftsprøyte er kanskje ikke så gjennomtenkt med tanke på at det er ment som mat
Hval har først og fremst vært en kilde til råvarer til bruk i produksjon av forskjellig slag oljer, fett, og klær. Etter industrialiseringen, blei kjøttet stort sett bare kastet på sjøen eller spist av mannskapet på skipet.

Problemet er ikke bare jakten, men også at hvaler reduseres kraftig i antall.
Det blir litt feil å si at 'hvaler er utryddningstrua' ettersom det er flere hvalarter som finnes i store, bærekraftige bestander. Blåhval, for eksempel, er veldig utrydningstruet og er fredet over hele verden, mens det blir utdelt kvoter for andre slags hvalarter (enten niser eller narhval, er litt usikker).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...