flexd Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Guiden kan ses på som work in progess for nå, vil finpusse litt her og der framover Munin er en fleksibel og rask måte å lage grafer over omtrent alt i nettverket ditt, samtidig som det er utrolig enkelt å konfigurere. Hvis du vil ha et eksempel på hvordan det kan bli seendes ut kan du se på her for min installasjon Introduksjon Denne lille guiden vil dekke installasjon og konfigurering under Debian Lenny. Den vil antageligvis fungere under andre debian-baserte distrobusjoner også. Konfigurereringen av Munin er det samme for alle distroer Jeg vil vise dere hvordan man setter opp en Munin server på maskina, samt også en Munin-node/klient som henter informasjon. Serveren konfigureres til å sjekke alle nodes man vil og hente ut informasjonen. Ting som trengs En server Noe du vil overvåke (man kan overvåke alt mulig) En webserver (f.eks Apache), jeg kjører lighttpd. Installering Munin ligger i Debians pakke arkiver, der finnes det to ulike pakker. munin - Server delen som lager grafene. munin-node - Klient delen som kjøres på alle maskinene man vil overvåke. Det er også her mesteparten av konfigurasjonen blir gjort, bla. hvilke plugins som skal kjøre. Logg inn som root (su -) eller bruk sudo og kjør kommandoen: apt-get install munin munin-node Konfigurasjon Konfigurasjonsfilene til Munin ligger i mappen /etc/munin munin.conf Dette er konfigurasjonsfilen til selve serveren som lager grafene og henter dataene fra nodes. Man trenger egentlig ikke så mye konfigurasjon i denne. Det er også en eksempel konfigurasjons fil tilgjengelig som inneholder alt man kan sette opp, jeg dekker bare noe av det grunnleggende. # Mappen for å lagre data dbdir /var/lib/munin # Mappen den legger genererte html filer i. htmldir /var/www/munin # Mappen den legger loggfiler i logdir /var/log/munin # Mappen den legger midlertidige filer i. rundir /var/run/munin # Mappen den henter templates fra. tmpldir /etc/munin/templates Dette er grunn innstillingene man trenger å sette for å sette opp en fungerende Munin installasjon. I tillegg til dette må man også legge til enhetene/maskinene man vil sjekke i samme konfigurasjonsfil. Dette er et eksempel for å sjekke den lokale maskinen og en maskin på nettverket tatt fra min konfigurasjonsfil. [beast] address 127.0.0.1 # IP-adressen til maskinen. use_node_name yes # Sier at den skal bruke node navnet (beast) isteden for hostnavnet. [boxofgoodies] address 10.0.0.25 # Samme her. use_node_name yes # Samme her. I eksempel filen som finnes når du nettop har installert Munin vil du også finne mange andre eksempler på dette, bla. grupperinger og lignende En annen viktig ting er også at man må huske å chowne munin mappen den skal generere html filene i (/var/www/munin for min del) Dette gjøres ved å skrive: cd /var/www mkdir munin chown -R munin:munin munin Da lager du mappen munin og chowner den til munin brukeren og gruppen. Dette gjøres så Munin skal ha skrive tilgang til mappen. munin-node.conf Dette er konfigurasjonsfilen for Munin-noden, skal du kun sjekke lokalmaskinen din er standardfilen ok. Her kan man konfigurere hvilken port den skal kjøre på, hvilken bruker den skal kjøre som, hvilket hostname den skal gi ut osv. En av de viktigeste tingene i denne filen er at den bestemmer hvilke ip-adresser som skal få lov å koble til noden. Er noden på samme maskin som Munin serveren er standard filen ok, men hvis noden står på en annen maskin må man legge til ip adressen til serveren på denne måten. I standardfilen ser det sånn ut: # A list of addresses that are allowed to connect. This must be a # regular expression, due to brain damage in Net::Server, which # doesn't understand CIDR-style network notation. You may repeat # the allow line as many times as you'd like allow ^127\.0\.0\.1$ Det vi må gjøre er å legge til ip adressen til serveren i samme format, som i mitt tilfelle er 10.0.0.5 Så da legger jeg til dette: allow ^10\.0\.0\.5$ Den viktigste delen av Munin-noden er konfigurasjonen av plugins. Disse pluginsene er de som henter inn informasjonen. Dette gjøres i en fil som heter munin-node i mappen plugin-conf.d plugin-conf.d/munin-node Konfigurasjonen av pluginsene skjer i denne filen, det hele er ganske enkelt satt opp. Filen brukes til å styre hvilken bruker og gruppe som skal kjøre pluginen, man kan også sette miljøvariabler. [pluginnavn] parameter verdi parameter verdi Det er klare eksempler i standard filen. I mappen plugins styres hvilke plugins som skal kjøres eller ikke. Alle filene i denne mappen er symlinks til de faktiske plugins i mappen /usr/share/munin/plugins. Pluginsene som blir symlinket til denne mappen vil bli sjekket og kjørt og resultatene vil bli vist i de genererte html filene. Her bestemmer du selv hvilke plugins du vil legge til, jeg kjører for eksempel mysql_queries og mysql_bytes. Du vil også trenge å sette opp bruker/gruppe rettighetene til pluginsene i plugin-conf.d/munin-node fila som jeg beskrev ovenfor. De fleste plugins kan også kjøres med autoconf parameteret fra kommandolinjen for å sjekke om de kan kjøres. (Ihvertfall de som er kodet bra). boxofgoodies:/etc/munin/plugins# ./mysql_queries autoconf no (could not connect to mysql) boxofgoodies:/etc/munin/plugins# Dårlig eksempel fra min side da det ikke fungerte, men jaja Hvordan legge til nye plugins? For å legge til nye plugins (eller ta i bruk eksisterende plugins fra /usr/share/munin/plugins) brukes symlinks. Du oppretter en symlink ved å skrive: beast:/etc/munin/plugins# ln -s /usr/share/munin/plugins/<plugin navn> pluginnavn Noen plugins er såkalte wildcard plugins. Dette betyr at de kan gjøre ulike ting ettersom hva de heter. I /usr/share/munin/plugins kan det hende pluginenen heter f.eks if_. Hvis jeg symlinker den med navnet if_eth0 vil den finne fram informasjon om eth0. Når du har lagt til en ny plugin må du restarte Munin-noden for at den skal starte å hente informasjon med den. Vi kan restarte noden med init.d beast:/etc/munin/plugins# /etc/init.d/munin-node restart Hvordan finne flere plugins? Det finnes mange plugins på http://muninexchange.projects.linpro.no/ , i tillegg er det ikke så alt for vanskelig å kode egne. Plugins til Munin kan kodes i hvilket som helst språk så lenge de gir ut dataene på riktig måte. Du kan lese mer om å lage egne plugins her Finnes det noen Munin-node for Windows? Ja det gjør det! Det finnes flere løsninger for å overvåke Windows. Det kan du lese mer om her Jeg har bare erfaring med bruken av munin-node-for-windows, som du kan finne her Hvordan kjøres Munin? Munin setter opp en cron job som vil kjøre hvert 5 minutt. Dette gjøres i /etc/cron.d/munin, den vil kjøre fila /usr/bin/munin-cron. Når denne filen kjøres vil hver node bli sjekket og så vil grafene bli generert i htmldir mappen (/var/www/munin). Disse kan da ses når du går til http://dinserver/munin Noen ord Håper guiden er til hjelp for noen. Jeg vet det allerede finnes mange gode guider der ute, men tenkte det kanskje ville hjelpe noen å ha en på norsk. Jeg har ihvertfall lært litt av å sette det opp, samtidig er det også veldig nyttig å ha denne slags informasjon tilgjengelig. Jeg kan bla. se om serverne mine koker eller ikke Jeg skrev guiden hovedsaklig for å lære mer selv, ikke det at det er så mye avansert man kan gjøre med Munin Endret 16. april 2009 av flexd Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Supert tiltak, jeg er sikker på at mange vil sette pris på guiden din. Utfordringen vil være å få den synlig nok. Jeg foreslår at du flytter den over til en wiki side, enten på wiki'en her, eller på linuxguiden.no. Hvis du legger den på linuxguiden kan du krysslinke til tråden her, og jeg vil legge link i server-howtoen her. Hvis du legger den på wiki'en her, bør du legge inn lenke i linuxguiden sin side om Munin. Lenke til kommentar
flexd Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Supert tiltak, jeg er sikker på at mange vil sette pris på guiden din. Utfordringen vil være å få den synlig nok. Jeg foreslår at du flytter den over til en wiki side, enten på wiki'en her, eller på linuxguiden.no. Hvis du legger den på linuxguiden kan du krysslinke til tråden her, og jeg vil legge link i server-howtoen her. Hvis du legger den på wiki'en her, bør du legge inn lenke i linuxguiden sin side om Munin. Jeg omformaterte litt og la den ut her: http://www.linuxguiden.no/index.php/Munin Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. april 2009 Del Skrevet 28. april 2009 Supert, da har jeg lagt inn link dit istedet for debianadmin-lenken som var fra før her. http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...et_p.C3.A5_nett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå