Gå til innhold

[Løst]Begrense tilgang til brukere via ssh

Anbefalte innlegg

Er ganske fersk i linux verdenen. Har lagt inn ubutnu 8.4 lts server edition på en pc her. fått tilgang til den via ssh + lagt inn ddclient for automatisk oppdatering av dynamisk dns, og ting fungerer mye slik jeg vil.

Jeg ønsker at brukere kan hente ut filer via ssh via internett. dette funker, men jeg vil ikke at alle skal ha tilgang til alt. finnes det noen måte å gi enkelte brukere tilgang til kun enkelte mapper? feks har jeg et par stk som skal bruke servere til å lagre små backupfiler de har av faktureringsprogrammer o.l.. kan jeg gi disse brukerne kun tilgang til sin egen "backup-mappe"? har sett igjenom noen .conf filer, men er kanskje ikke der det fikses? :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjemme området til brukerne på serveren er allerede begrenset. En vanlig bruker kan gjøre hva han vil på sitt området, men ikke på resten (ink. andre brukeres hjemmeområde) av systemet.

Evt. kan du kjøre massivt med chmod...

Lenke til kommentar

File permissions er det du må bruke

La oss si at du har en mappe /home/backup som du vil bruke

Opprett en egen gruppe som skal ha tilgang: ( Jeg kaller den sshplus )

sudo groupadd sshplus

Så endrer du tilhørighet på mappen til gruppen sshplus:

sudo chown :sshplus /home/backup

Sett så permissions til å tillate eier ( root ) og gruppen ( sshplus ) til å ha lese- og skrivetilgang

sudo chmod 770 /home/backup

Til slutt utfører du følgende kommando på alle brukere som skal ha tilgang:

usermod -a -G sshplus <brukernavn>
Endret av Trc
Lenke til kommentar

Dersom brukerene kun skal ha tilgang til filer, og mappene ikke skal monteres over internet så er ftp en mye enklere løsning å sikre. Spesielt med "chroot jail". Men generelt sett så er det file permissions som gjelder ja.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...