danfredr Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hei. Jeg hadde på min pc i dualboot Windows XP, Windows Vista og Ubuntu Linux. saken er at jeg var uheldig å formatere alle sammen til en upartisjonert disk. Jeg hadde masse viktig skolearbeid på linux partisjon. Å jeg har googlet men klarer ikke å finne det jeg skal ha. Er det noen som vet hvordan man kan få gjennoprettet alle pertisjonene å få pcen til å fungere slik som før ? er det noen måte ? foreksempel en Boot-cd som man kan starte opp å gjennoprette formatert data ?.. jeg er ikke sikker på om harddisken er formatert, jeg skulle prøve å instalere Mac OS X, å Diskverktøyet i instalasjons programmet gjorde dette med partisjonene. Lenke til kommentar
Janvi Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hei. Jeg hadde på min pc i dualboot Windows XP, Windows Vista og Ubuntu Linux. saken er at jeg var uheldig å formatere alle sammen til en upartisjonert disk. Jeg hadde masse viktig skolearbeid på linux partisjon. Å jeg har googlet men klarer ikke å finne det jeg skal ha. Er det noen som vet hvordan man kan få gjennoprettet alle pertisjonene å få pcen til å fungere slik som før ? er det noen måte ? foreksempel en Boot-cd som man kan starte opp å gjennoprette formatert data ?.. jeg er ikke sikker på om harddisken er formatert, jeg skulle prøve å instalere Mac OS X, å Diskverktøyet i instalasjons programmet gjorde dette med partisjonene. Ikke sikker på om jeg har oppfattet dette riktig men, du skulle installere OS nr. 4 på maskina? Blir lett litt krøll med så mye på en og samme harddisc. Har brukt KUN GNU/Linux nå i ca 3 år, og har aldri hatt nevneverdige problemer med det. Men husker tabber fra min tid med MS. Klassikeren var å slette partisjoner i forbindelse med formateringsarbeid. Jeg er ikke sikker på dette men tror nok at data på disse partisjonene er tapt. Får du oppstart på noen av systemene? Alternativt kan du legge i en live-cd og prøve å finne disse filene. Lykke til, litt uggen følelse for dette Lenke til kommentar
Trc Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Du kan prøve å laste ned Knoppix og brenne det på en CD. Knoppix er en Linux Live-CD med masse nyttige verktøy for slike situasjoner. http://www.knoppix.org/ Dersom partisjonene ikke faktisk er formatert skal det la seg gjøre å gjenopprette dem. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Selv om partisjonene skulle være fjernet så er somoftest data'en ikke tapt før den er overskrevet. Men det er ingen enkelt jobb å få slikt tilbake. Dersom du har data du ikke vil miste, har du det lagret på 3 uavhengige steder. Dersom det er viktig, har du det i tillegg offsite. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Om alt hell er ute og skolearbeidet er UTROLIG viktig, så kan kanskje IBAS hjelpe. Men tipper det er overkill for litt skolearbeid. Kanskje du er heldig og finner data på disken om du putter den i en annen maskin og kjører et slikt recovery-program? Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg tviler på at du kan gjenopprette partisjonene å få alt til og fungere som før. Men det er vert et forsøk. En annen fremgangsmåte er å prøve å skanne etter de viktige filene du savner. Det beste utgangspunktet ditt er SystemRescueCd, en livecd som inneholder de viktigste programmene for å mekke på disker som: gpart, testdisk, sleuthkit, magicrescue, etc etc. De er stort sett snakk om CLI-programmer. Les deg godt opp før du setter igang. Lag en plan. Test og lær deg programmene på uviktige disker først. Feil fremgangsmåte kan gjøre vondt verre. http://www.linux.com/feature/57748 http://www.linux.com/feature/126525 http://www.linux.com/feature/56588 Lykke til! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Best case er at du kun har slettet partisjonstabellen. Da vil alle dataene ligge der, og kan gjennopprettes 100% vha. et program som f.eks Testdisk. Lenke til kommentar
danfredr Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 tusen takk for svar . har allerede instalert systemet på nytt :\ så ingen vits å prøve. men, skal huske på til nestegang jeg er uheldig har foresten fått til MacOSX Tiger på pcen nå haha. nettverk å lyd virker ikke :/ dette er på en Toshiba Satellite U400 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå