Gå til innhold

kjørte 95 i 60 sonen..

Shadow_dude

Anbefalte innlegg

Hei, jeg poster denne tråden fordi jeg kjøre 95 i 60 sonen ved oppdal for ett par dager siden og lurer på hva straffen kunne bli for det..

Kan forklare litt hvordan det hendte, jeg er forholdsvis en rolig sjåfør som kjører vanligvis fks 90 eller mindre i 80 sonen osv ^^ Men når jeg tok av fra Oppdal mot trondhjem så kjørte jeg mens jeg skulle skru ned musikken på anlegget litt, så var jeg i 3 gir og turtallet gikk opp og jeg kom fort opp i 95km/t. Da jeg skulle bremse ned etter å ha skrudd av musikken så jeg politiet huket meg inn til siden og fortalte meg at jeg ville komme til å miste lappen og få den tilbake på en minimums periode på 3 måneder, kanskje mindre om jeg søkte fordi jeg skal være lærling i sommer og trenger lappen til da sa betjenten.

Jeg er fortsatt i prøveperioden og har bare hatt lappen i 4 uker, syns dette var ganske kjipt av politiet å stå i en fartsøkningssone å måle bak en sving.

Men er nysjerrig på om noen vet hva straffen kan bli, eller har vært borti samme selv. Jeg skulle visst få svar fra Sør-trøndelag politidistrikt innen tre uker men godt å vite litt før den dagen kommer, ikke sant? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at politiet kjøper "Jeg hadde 60 på nåla men den økte uten at jeg merka det til 100+ mens jeg skifta sang". Iogmed at det er så tidlig etter du fikk lappen så er de nok ikke snille slik at du eventuelt får den tilbake tidligere.

Lenke til kommentar
Tviler på at politiet kjøper "Jeg hadde 60 på nåla men den økte uten at jeg merka det til 100+ mens jeg skifta sang". Iogmed at det er så tidlig etter du fikk lappen så er de nok ikke snille slik at du eventuelt får den tilbake tidligere.

Har aldri sagt jegg hadde 60 på nåla heller da, men jeg skrudde ned volumet og av med musikken. Hadde to som satt på som jeg snakket med og jeg følgte med på veien og ikke nåla en liten stund så jeg kom opp i for stor fart. Så mens jeg bremset ned så kom de å huket meg inn lengre frem.

Jeg sier ikke at politiet skal tro meg, med tanke på min lille erfaring og unge alder. Men heller at de burde se etter forholdene hvilken trussel jeg var. Det var lyst ute, jeg var alene i trafikken, tørr vei og sol. Og jeg kjørte for fort i ikke mer enn 400 meter eller mer. Det vet de siden de målte så langt frem, de skrev også under på papirene forholdene og de sa jeg ikke hadde noe stort å bekymre meg for.

Lenke til kommentar

Hvis de ikke har forandret reglene, så må alle som mister førerkortet i prøveperioden (på to år) ta oppkjøring på nytt.

Hvis farten du ble tatt i var 95 km/t, skal du egentlig miste førerkortet i 6 til 8 mnd. i følge min kilde. Sjansen er stor for at farten du ble tatt for er lavere, men jeg har liten tro på at du ikke mister lappen.

86 (til 95) km/t i en 60-sone gir 3 til 6 mnd. uten førerkort.

Lenke til kommentar
Hvis de ikke har forandret reglene, så må alle som mister førerkortet i prøveperioden (på to år) ta oppkjøring på nytt.

Hvis farten du ble tatt i var 95 km/t, skal du egentlig miste førerkortet i 6 til 8 mnd. i følge min kilde. Sjansen er stor for at farten du ble tatt for er lavere, men jeg har liten tro på at du ikke mister lappen.

86 (til 95) km/t i en 60-sone gir 3 til 6 mnd. uten førerkort.

Det vet jeg, han sa det til meg, men jeg skal søke om å få den til sommeren siden han sa det var god mulighet for at jeg kunne få den før om jeg søkte på grunnlag at jeg skal være lærling i sommer og trenger sertfikat til bil til da.

Lenke til kommentar
Men når jeg tok av fra Oppdal mot trondhjem så kjørte jeg mens jeg skulle skru ned musikken på anlegget litt, så var jeg i 3 gir og turtallet gikk opp og jeg kom fort opp i 95km/t. Da jeg skulle bremse ned etter å ha skrudd av musikken så jeg politiet huket meg inn til siden og fortalte meg at jeg ville komme til å miste lappen og få den tilbake på en minimums periode på 3 måneder, kanskje mindre om jeg søkte fordi jeg skal være lærling i sommer og trenger lappen til da sa betjenten.

Du skal være ganske sløv hvis du ikke merker forskjell på 60 og 95 km/t, samt en stor turtallsøkning og dermed en støyøkning.

Og jeg kjørte for fort i ikke mer enn 400 meter eller mer. Det vet de siden de målte så langt frem, de skrev også under på papirene forholdene og de sa jeg ikke hadde noe stort å bekymre meg for.

Så på 400 meter rakk du å komme opp i 95 km/t fra å ha ligget i 60 km/t og ned igjen til fartsgrensa? Ligger man i 95 km/t kjører man i godt over 26 meter i sekundet. I den hastigheten kjører man 400 meter på 15 sekunder. I 60 km/t hadde man brukt 24 sekunder på samme strekning.

Ifølge tabellen hos Paragrafen.no (og Lovdata) skal du miste førerretten i 6 mnd. Der står det også:

Forutsetningen for ovenstående tabell er tørr veibane, dagslys og rett veistrekning uten kryss eller fotgjengerfelt. Foreligger det skjerpende omstendigheter, blir reaksjonen strengere enn etter det ovenstående. Hvis overtredelsen har skjedd i tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere.
Lenke til kommentar
Det vet jeg, han sa det til meg, men jeg skal søke om å få den til sommeren siden han sa det var god mulighet for at jeg kunne få den før om jeg søkte på grunnlag at jeg skal være lærling i sommer og trenger sertfikat til bil til da.

Det kan du nok se langt etter, at du trenger bil for å komme deg til og fra jobb etc. holder ikke. Du må uansett avlegge teoriprøve og oppkjøring på nytt.

Lenke til kommentar

Hvis du ble målt til 95 så betyr jo egentlig dette at du har hatt enda høyere fart, ihvertfall på nåla. At du ikke merker en akselerasjon fra 60 til 100+ har ikke jeg helt trua på men :p Ble du målt til 95km/t mister du lappen, og du får den ikke tilbake selv om du trenger den til sommerjobben din det kan jeg love deg. Det er folk som mister arbeidet dem lever av pga de mister lappen og de får den ikke tilbake alikevel..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...