Joachimv Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg har nylig gått fra D40 til D90 sammen med et Sigma 17-70 f\2,8-4,5 HSM. En kompis av meg har også D90, men også en SB-400 fom fungerer helt greit tydeligvis. Ulempen er at blitsen er ikke høy nok, på samme linje som den innebygde blitsen på D90. Objektive skygger for blitsen, både med og uten solblenderen. Så da lurer jeg på om SB-600 er tingen, men etter det jeg har hørt er den på vei ut til fordel for en noe ryktene kaller for SB-700. Jeg lurer også på om SB-600 er trådløs, slik at jeg kan evt holde den i hånden mens jeg skyter. Får den jo for to lapper for tiden. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg har nylig gått fra D40 til D90 sammen med et Sigma 17-70 f\2,8-4,5 HSM. En kompis av meg har også D90, men også en SB-400 fom fungerer helt greit tydeligvis. Ulempen er at blitsen er ikke høy nok, på samme linje som den innebygde blitsen på D90. Objektive skygger for blitsen, både med og uten solblenderen. Så da lurer jeg på om SB-600 er tingen, men etter det jeg har hørt er den på vei ut til fordel for en noe ryktene kaller for SB-700. Jeg lurer også på om SB-600 er trådløs, slik at jeg kan evt holde den i hånden mens jeg skyter. Får den jo for to lapper for tiden. Intressang problemstilling som jeg ikke vet svaret på enda men henger meg på her siden jeg selv vurderer å investere i D90. Siden forundrer meg litt at en sb-400 ikke er "stor" nok har jeg likevel noen små spørsmål til deg trådstarter! Er det kitobjektivet som er for stor for blitsen? På hvilke avstander er det blitsen skygger for? Husk at på nærfotografering vil uansett objektivet ha en tendens til å skygge for motivet, tar du en del nærbilder (macro) er en egen macroblits ett godt tips. Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Har ikke kitobjektiv, kun Sigma 17-70 f\2,8-4,5 HSM Er 72mm diameter på det. Skygger egentlig på alle avstander uansett. hehe. Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Om SB-600 er på tur ut, så er det fremdeles en god blits. (ingen som kan bekrefte at den er på tur ut på Nikon Cafe iallefall) SB-600 kan du kontrollerer tråløst fra den innebygde blitsen. Husk at på nærfotografering vil uansett objektivet ha en tendens til å skygge for motivet, tar du en del nærbilder (macro) er en egen macroblits ett godt tips. Eller sette blitsen(e) slik at de ikke skygger. Bruker du f.eks 2 SB-600 tråløst, så kommer du langt uten makro blitser også. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Interessant, jeg har D80 og sammen med Tokina 12-24 f/4 skaper ikke objektivet skygge sammen med SB-400 ved noen brennvidder med reversert eller avtatt solblender. Med solblenderen montert rett vei, gir det skygge ved ca 20mm. Objektivet har filterdiameter på 77mm. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Om SB-600 er på tur ut, så er det fremdeles en god blits.(ingen som kan bekrefte at den er på tur ut på Nikon Cafe iallefall) Jeg har fra sikre kilder fått bekreftet at SB-600 er på vei ut. Når det gjelder skygge fra objektiv/solblender, dette bør vel ikke bli et problem med mindre man benytter direkte lyssetting (dvs, ikke reflekterer via vegg/tak). Direkte lyssetting fra blits anbefales uansett ikke da det somregel ser lite pent ut. Endret 13. april 2009 av TGB Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Min plan er å bruke blitsen til innefotografering (ved å sette den til skyte oppåver, så forøvrig er en SB-400 mer enn nok). Men det er jo også kjekt å kunne ha blitsen fremmover eller fra siden eller hva man måtte ønske, så da er en SB-400 litt kort igjen.. Må man forrsten bruke den innebygde blitsen når man skal bruke feks SB-600 trådløst? Løsningen kan vell være å kjøpe en kabel? (som etter det jeg har sett priser på koster skjorta!) Lenke til kommentar
cpy Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Absolutt, skaff deg synkrokabler, kanskje 2-3 blitser, studioblits, reflektor. prøv deg fram, masse nye muligheter både inne og ute fotografering, og mye bedre proffesjonelt resultat. Endret 13. april 2009 av cpy Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Må man forrsten bruke den innebygde blitsen når man skal bruke feks SB-600 trådløst? Løsningen kan vell være å kjøpe en kabel? (som etter det jeg har sett priser på koster skjorta!) Ja du må bruke den innebygde blitsen, men du kan sette den til å ikke gi lys på bildet, men den må gi et lysglimt for å trigge den tråløse blitsen. Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Her er forresten fine opplæringsvideoer, bl.a Nikon blitssystem (episode 4-5-6) Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Eller sette blitsen(e) slik at de ikke skygger.Bruker du f.eks 2 SB-600 tråløst, så kommer du langt uten makro blitser også. I akkurat denne situasjonen har nok trådstarter tilgang til en blits + innebygd blits når han ivesterer i ny. Det er ikke bare objektivet som slår skygger men også motivet selv, derfor er en makroblits absolutt en fordel hvis man tar nærbilder. Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg kjenner ikke Sigma 17-70 f\2,8-4,5 HSM, men har vondt for å tro at den krever/trenger makro blits. En SB-600 litt til siden, litt over eller litt under og gjerne med litt (-1 eller -2) på den innbygde blitsen, så skulle det bli bra. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Avhengig av ditt budsjett så er jo SB-900 en rå blits som også har ett par kreative morsomheter som bla fargefilter. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Avhengig av ditt budsjett så er jo SB-900 en rå blits som også har ett par kreative morsomheter som bla fargefilter. Ikke uenig at SB-900 er en rå blits, men det er ikke til å stikke under en stol at den er betydelig større enn SB-600/800, så det bør taes med i beregningen. Fargefilter følger det forøvrig med SB-800 også. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Avhengig av ditt budsjett så er jo SB-900 en rå blits som også har ett par kreative morsomheter som bla fargefilter. Ikke uenig at SB-900 er en rå blits, men det er ikke til å stikke under en stol at den er betydelig større enn SB-600/800, så det bør taes med i beregningen. Fargefilter følger det forøvrig med SB-800 også. Må ta med i beregningen at SB-800 har gått ut av produksjon også Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Og at man får kjøpt brukte eksemplarer billig. Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Ja har lurt litt på SB-900 også nettopp pga fargefiltere osv. Men hva skal jeg med en sårå blits ^^. En SB-600 er sikkert mer enn nok, men dog gammel, og hvem vil kjøpe "nytt gammelt"? Ser det ligger ute mange "ønsker å kjøpe"-annonser på foto.no som ønsker en SB-600. Jeg kommer sikkert ikke til å ta så mye makro med blits, har ikke prøvd det så kan ikke love no! hehe! Så er det jo med budsjett også da.. Har lyst på et NIKKOR 35MM f\1,8G også Samt et billig 70-300 for zoomens skyld for utefotografering. Da er ikke lysstyrken så nøye synes jeg..kommer jo ann på motivet da men. Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 SB-600 og SB-800 koster nesten mer brukt nå enn de kostet opprinnelig. Jeg kjøpte filterpakken SJ-1. Den går både til SB-600 og SB-800. Den kostet ikke stort på ebay. Sats på Nikon sin 70-300mm, den er bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå