MrLee Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hvis det så skulle være et stort problem med skjøt, og man vil ungå å legge ny kabel så vil jo en simpel switch gjøre samme nyttet plus at man får ekstra nettverkspunkt.. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 står jo ikke noe om hvor langt strekk da, men er det et stykke ville det ikke være så ille med en switch, men spørs hvor bra det passer der om f.eks midt på veggen Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Det artige er at en slik kabel har åtte ledninger. Men jeg har utarbeidet en teori om at ikke alle er i bruk, nødvendivis. Innså dette når jeg brukte en kabel hvor bare fire av dem elns var i kontakt. Ergo, så trenger man ikke alle ledningene. Jeg vil tippe at minimum er en ledning, en for sending, den samme for mottak. Men det var sikkert bare mulig på 90tallet? Slik jeg har skjønt det, har et nettverkskort i en pc fire ledninger for mottak og fire for sending. Så minimumet idag er to ledninger i bruk, iallefall teoretisk. Om hardware støtter det, veit jeg ikke. Har opplevd å få 1gb mellom to pcer. Hvis man bruker dårlige skjøteledd kan det hende de ikke skjøter alle ledningene, og man blir redusert til 100mbit. Når jeg var yngre, hadde vi 10mbit. Litt før jeg ble født brukte man en ledning som lignet på tvledning, det var en slags koaksialkabel. Avhengig av hardware og ledning, kan man få 10mb 100mb 1gb. De fleste kort idag har 10mb/100mb auto, mens noen har 100mb/1gb auto, som gjør dem ikke kompatible med gamle kort som bare støtter 10mb. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Ved 1Gbit brukes alle 4 parene mens ved 10 eller 100Mbit brukes 2 par (send og motta data). For å få til 1Gbit brukes flere teknikker med å kombinere par slik at overføringsfrekvensen på signalet (125MHz) er den samme som ved 100Mbit. Forklart her: http://www.hardwaresecrets.com/article/231/1 Endret 14. april 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Det er artig, for alle kabler som er kjøpt til 100mbnettverk er wasta, siden bare halvparten av kablen er i bruk. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 ville vell heller være waste om du la kabel i et bygg som måtte utbyttes alt når oppgraderingen til gbit kom. Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Det er artig, for alle kabler som er kjøpt til 100mbnettverk er wasta, siden bare halvparten av kablen er i bruk. Du kan jo bruke ein spliter slik at du får 2stk nettpunkt ut av ein kabel då. Men som sagt, om ein legger noe kabel nå, så legger ein for gigabit bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå